Karosa: Začalo to výrobou kočárů Josefa Sodomky
Zpočátku nebyly zvlášť spolehlivé. Vývoj šel ale kupředu a po pár desetiletích už je poháněly motory na různá paliva. Po druhé světové válce se staly masovou záležitostí.
Pokud chceme pátrat po počátcích firmy Karosa, musíme se vrátit v čase o více než sto dvacet let zpátky a pomyslně odcestovat do Vysokého Mýta. Všechno to začalo v roce 1895, kdy se tam přistěhoval Josef Sodomka.
Sodomka starší
Správně bychom měli říkat Josef Sodomka starší. Byl vyučeným kolářem a měl za sebou, jak bylo tenkrát zvykem, i cestu na zkušenou. V zahraničí získal praxi ve výrobě kočárů a saní, kterou se chtěl živit. Začínal jako dělník, po roce dostal povolení k tomu, aby si založil vlastní živnost.
Najal pár pomocníků a pustil se nejprve do oprav kočárů a zanedlouho i do výroby vlastních vozů. Ručně a zpravidla na zakázku. Pak zakoupil parní stroj, naučil se ho obsluhovat a firma se pomalu začala měnit v továrnu. S hrdostí ji pojmenoval „První východočeská parostrojní výroba kočárů, Josef Sodomka, Vysoké Mýto“.
Poválečná krize (1.. sv. v.), klesající zájem o kočáry a saně, vzrůstající obliba automobilismu – to vše způsobilo, že se Sodomkova továrna začala potýkat s finančními problémy a ocitla se na pokraji bankrotu.
Sodomka mladší
Naštěstí tu byl Josef Sodomka junior, který vystudoval odbornou karosářskou školu v Kašperských Horách. Po zkušenostech v automobilce Laurin & Klement se v roce 1925 vrátil domů a našel tam otcovu upadající firmu. Mladému muži byl důvod hned jasný – nová doba žádá nové věci. Je třeba podívat se pravdě do očí a připustit si nezvratný fakt: kočárům jednou pro vždy odzvonilo.
A dobře udělal!
Tatíkovi se to možná neposlouchalo lehce, nakonec ale musel uznat, že syn mluví rozumně. Nechal se přemluvit a přistoupil na myšlenku, že „První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“ bude odteď karosovat automobily. Sodomka junior od svého otce firmu odkoupil, stal se výhradním dodavatelem karoserií pro ministerstvo železnic a získal taky spoustu zakázek pro Československé státní dráhy. V roce 1925 vyrobil první automobilovou karoserii podle vlastního návrhu na podvozku Praga Mignon. Za pár let se Karoserie Sodomka stala úspěšnou firmou a vítězila na autosalonech v soutěžích elegance.
První autobus pro 14 pasažérů
Z karosárny vyjel ten první už v roce 1928. Uvezl čtrnáct cestujících. Karoserie byla postavena podle Sodomkových výkresů na podvozku Škoda 125. Následovaly další karoserie autobusů na podvozcích Praga, Tatra, Walter. Do konce roku bylo v továrně vyrobeno celkem šest autobusů. V dalších letech se vyráběly linkové autobusy pro městskou dopravu i autobusy určené pro zájezdy. Josef Sodomka syn přeměnil upadající kolářskou firmu svého otce v jednu z nejúspěšnějších nejen českých, ale i světových karosáren první poloviny dvacátého století. Natrvalo se tak svým dílem zapsal do automobilové historie.
Co předcházelo autobusům? Jak pokračovala výroba autobusů po druhé světové válce, znárodnění a po revolučním roce 1989?
Související
-
Čedok: Od Náprstka až za hranice všedních dnů
Československá cestovní a dopravní kancelář, která se řídí heslem: Vaše cesta – naše starost. Počátky první cestovní kanceláře u nás musíte hledat v roce 1918.
-
Vždycky jsem toužil řídit autobus, říká Václav Kopta
Já bych chtěl být vždycky sám sebou, tvrdil ještě jako gymnazista ve filmu Sněženky a machři. A Gymplu zůstal věrný dodnes. Čeho všeho se sám na sobě ve skutečném ž...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.