Josef Šlerka: Placený obsah je klíčový recept, jak srovnat zpátky kvalitu soukromé žurnalistiky

12. prosinec 2018

Přispívá ke zkvalitnění žurnalistiky přibývání placeného obsahu? A nabízejí média svým konzumentům spíš to, co by měli slyšet, nebo to, co chtějí slyšet?

„Média musí z něčeho žít a nástup nových médií a zejména internetu přinesl otřes v jejich obchodním modelu,“ vysvětluje Josef Šlerka.

Rozhovor s Josefem Šlerkou je reprízou pořadu Jak to vidí vysílaného 3. září 2018.

Jakou cenu platíme za zprávy zdarma?

„Lidé jsou zvyklí najít na zpravodajských serverech obsah zadarmo. To zadarmo ovšem znamená, že je tam také reklama. Ale k tomu, aby média dostala zaplaceno za reklamu, potřebují, aby měla hodně návštěv. A když potřebujete najednou hodně návštěv, začnete plodit velké množství obsahu. Čím máte větší množství článků, tím je větší šance, že lidé na web přijdou.“

Novináři jsou proto nuceni psát větší objem textů za stejné peníze a nemůžou se věnovat problémům do hloubky. Navíc musí podle Josefa Šlerky upřednostňovat takový obsah, na který klikne co nejvíc lidí a který je i rychle a snadno zpracovatelný. „Placení za obsah je podle mne klíčový recept pro soukromá média, jak srovnat zpátky kvalitu žurnalistiky,“ dodává.

Média by měla vychovávat

Noviny, tradiční média (ilustrační snímek)

Jako námitka se často ozývá, že se zavedením placeného obsahu ztratí zpravodajský server většinu svých návštěvníků. Podle Josefa Šlerky tím ale tito novináři vlastně říkají, že není žádný zásadní rozdíl v kvalitě jejich práce na placeném obsahu a tím, co nabízejí servery dostupné zdarma.

„Je to spíš ukázka nesebedůvěry novinářů,“ dodává mediální analytik a uvádí příklad Slovenska, kde vedle sebe velmi dobře fungují oba typy zpravodajských serverů. Ani česká média by podle něj neměla rezignovat na snahu pomáhat svým konzumentům odkrývat stále nové a nové prostory a obohacovat se.

„Bohužel řada editorů se rozhoduje jednoduše podle toho, na co se kliká. A to je cesta do pekla, protože se tím dostává na povrch jenom epizodičnost, ta pěna dní,“ uzavírá. Josef Šlerka.

Další témata rozhovoru: Proč média skáčou na bizarní výroky politiků? A jak politici ovlivňují nedůvěru veřejnosti v média? Dozvíme se někdy, kdo zavraždil slovenského novináře Jána Kuciaka? Měla jeho vražda nějaký dopad na slovenskou žurnalistiku? O čem se v médiích málo hovoří? A sbližují nás technologie, nebo nás spíš rozeštvávají?

autoři: Zita Senková , and
Spustit audio

Související