Jiří Drahoš: Potvrzení gravitačních vln znamená počátek nové éry objevování vesmíru

25. únor 2016

Vědci se existenci gravitačních vln snažili dokázat zhruba sto let. Jak se jim to nakonec povedlo? A k čemu nám potvrzení existence gravitačních vln vlastně bude?

Jak důkaz probíhal? Zjednodušeně řešeno ve dvou čtyřkilometrových překřížených rourách se ve vakuu nechal běhat laserový paprsek. Ten se různě odrážel, interferoval jeden s druhým a vědci pak zjišťovali, jestli se působením gravitační vlny nějak posunoul, nebo jestli se vrátí ve stejný čas.

„Zjistili, že se opravdu ve stejný čas nevrátí. Rozdíl je ale jen v tisícině protonu a změřit to dokáže jen neuvěřitelně citlivý přístroj,“ říká předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš. Je mu přitom jasné, že podobné objevy jsou už trochu mimo lidské chápání. K čemu nám tedy tento bude?

Průmyslová revoluce 4.0 začala

„Říká se, že to je počátek nové éry zkoumání vesmíru. Zatím jsme používali elektromagnetické vlnění, teď tady máme gravitační vlny, které nám můžou odkrýt zatím netušené obzory,“ vysvětluje Drahoš.

Čtěte také

„Ekonomiky a celé lidské společnosti právě procházejí změnami, za které může umělá inteligence, kybernetika, nanotechnologie a tak dál. Dopad nových technologií nás už ostatně denně provází,“ myslí si akademik. Do pěti let tak prý může přes pět milionů lidí ztratit práci a do 10 let se továrny budou řídit samy.

Podle všeho tak skutečně začala Průmyslová revoluce 4.0. Produktivita práce by mohla vzrůst až o třetinu, zároveň ale zřejmě úplně vymizí méně kvalifikované profese. Na druhou stranu tady určitě vzniknou nové, závislé na lidské pružnosti k celoživotnímu vzdělávání a časté rekvalifikaci.

Telemedicína? Proč ne...

Mezi takové nové obory by mohla patřit i telemedicína. „Sofistikované čidla budou třeba pomocí náramků na ruce vysílat lékaři komplexní informaci o vašem zdravotním stavu. Tím se obrovsky zrychlí a usnadní jeho práce.“

„Pevně doufám, že to ale nebude znamenat revoluci v podobě Čapkovské Války s mloky,“ směje se Jiří Drahoš. Nemůžeme prý tuto změnu ale ignorovat, ostatně, většina z nás se už stejně ve virtuálním prostoru denně pohybuje.

Gravitační vlny

Jak se předseda akademie dívá na takzvané predátorské časopisy? Proč je to pro vědecké prostředí docela nebezpečné a může se dál šířit jako lavina? Poslechněte si ze záznamu v Archivu pořadů.

autoři: lup , zis , Jiří Drahoš