Jak správně reklamovat. Lhůta je 30 dnů
Vánoce jsou už skoro za rohem. To znamená nakupování velkého množství dárků. s tím se na druhou stranu zvyšuje možnost reklamace. Rady a tipy ohledně reklamování poradil právní poradce Robert Honzík ze sdružení Spotřebitel.net.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posluchači milí, slíbila jsem vám dobré rady, tentokrát se budou týkat reklamace zboží. Jak správně reklamovat, jak se nenechat odbýt a jak dosáhnout třeba kýžené výměny zboží. Mým hostem v rubrice Rodinné finance je Robert Honzík, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net. Přeji hezké dopoledne.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Hezké dopoledne i vám.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A povezte mi, vybral jste si toto téma, protože je v něm něco nového?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak vyloženě nového až tolik ne, ale z hlediska toho, že teď budou Vánoce a bude, budou prostě reklamace, ty reklamace jsou v běžným životě úplně běžný. Takže ty reklamace, my se s nimi setkáváme každý den u nás, takže proto jsem si to vybral.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, reklamace o Vánocích, to je, to jsou žně zbytečností a špatně nakoupených věcí ve snaze ani ne někdy udělat radost, ale koupit alespoň něco, a v tom případě se nám pak ty dobré rady ohledně reklamací mohou hodit. Řekněte mi, jakou reklamační lhůtu má prodávající na vyřízení reklamace? To je věc, která mě hněte, protože, když si koupíte boty, ony nejsou v pořádku, a vy je máte měsíc někde deponovány, tak měsíc musíte třeba chodit bos.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Bohužel ano, no. Ze zákona vlastně máme 30 kalendářních dní na to vyřízení té reklamace, a ta lhůta začíná běžet ode dne vlastně následujícího po uplatnění té reklamace, a končí-li ta lhůta o víkendu nebo o svátku, tak se prodlužuje na nejbližší pracovní den. A ono v případě marného uplynutí této lhůty máte stejná práva jako v případě neodstranitelné vady, tedy můžete od té kupní smlouvy odstoupit a dostanete, budeme vám vrácena vlastně ta kupní částka. A to nevyřízení té reklamace ve lhůtě 30ti dnů, je vlastně správním deliktem podnětem pro zahájení řízení. A můžeme se obrátit i na Českou obchodní inspekci, která z toho bude vyvozovat nějaké sankce pro toho prodávajícího.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pořád se mění trošičku časy toho, jak dlouho máme to zboží v záruce, většinou to jsou 2 roky, ale pak jsou tady ty záležitosti, kdy my si můžeme tu záruku prodloužit, jak to funguje?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak samozřejmě ti prodávající dostali vlastně s účinností nového občanského zákoníku takovou volnou ruku, takže ta záruční doba je stále 2 roky, ale ten prodávající si je může uplatnit vlastně třeba 3 roky nebo 4 roky. Spoustukrát se můžete setkat i například s prodávajícím, který za nějakou, za nějaký poplatek umožňuje například prodloužení té záruky v nějaké částce.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsme v obklopení nejrůznějších obchodních sítí, a proto bude namístě otázka, zda musíme vždy reklamovat zboží na prodejně, kde jsme zboží zakoupili? Takže za malou chvíli.
/ Písnička /
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posluchači milí, Robert Honzík, právní poradce ze sdružení Spotřebitel.net je tady stále s námi, aby nám poradil jak správně reklamovat zboží. Já už jsem tady tu otázku předeslala, musíme vždy reklamovat zboží na prodejně, kde jsme zboží zakoupili?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak vyloženě ne na prodejně, ale u prodejce, u kterého jsme to zboží zakoupili.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vysvětlete mi to konkrétně, to znamená, když si koupím třeba obuv v nějaké síti ve Valašském Meziříčí, mohu ji reklamovat v Praze?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Pokud ten prodávající má prodejnu například i v Praze, tak můžete. Vlastně ten prodávající musí přijmout tu reklamaci v kterékoliv své provozovně. Takže například jak jste zmiňovala ve Valašském Meziříčí, pokud zakoupíte obuv, můžete ji reklamovat v Praze. A v té prodejně musí být po celou dobu, otevírací dobu tedy přítomen pracovník pověřený přijímáním té reklamace. Prodejce se také nemůže odvolávat na chybu svého dodavatele či výrobce zboží a je odpovědný opravdu za to zboží, které prodává. Takže stejně tak nemůže ani odmítnou například přijetí reklamace z důvodu nějakého chybějícího obalu nebo u bot například krabice.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Musí přijmout toto zboží, i když poškodím obal?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
I když například nemáte krabici, jo.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, já si koupím řekněme sporák, a protože mám malý byt, tak ihned rozřežu tu krabici, a ten sporák chci vzápětí na to reklamovat, protože zjistím, že mu něco chybí, schází, je jiný než jsem si představovala, že třeba má, mu něco chybí, není vadný, mohu, anebo bez té krabice už nemohu?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Důležité je zmínit, že vy jste zmiňovala vlastně odstoupení od smlouvy, jo, že jste ten sporák teprve až doma zjistila, že mu něco chybí. A odstoupení od smlouvy je něco jiného než ta reklamace.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tudíž při reklamaci to vlastně nemusíte mít ten obal, ale při tom odstoupení od smlouvy by bylo aspoň lepší vlastně ten obal nějak mít.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže záleží pak jenom vlastně na tom, jak se rozhodne ten obchodník.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A povezte mi, já jsem takový chronický ztráceč lístků, takže samozřejmě mi posluchači určitě rozumí, protože také mnohokrát lístek vyhodili a pak zjistili, že by se jim opravdu hodil. Je zboží nějakým způsobem vrátitelné, když nemám doklad o zaplacení?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak přímo zákon, žádný zákon nespecifikuje, že například k té reklamaci máme dokládat nějakou účtenku. Samozřejmě pokud ji ztratíme, je to přítěž pro nás, ale můžeme tu koupi doložit například výpisem z bankovního účtu, pokavad jsme platili kartou a nebo svědeckou výpovědí a nebo našim čestným prohlášením.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, když si s sebou vezmu někoho z rodiny třeba, přestože normálně u soudu nebývají výpovědi rodinných příslušníků úplně relevantní, tak u obchodníka mi to pomůže?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Mělo by vám to pomoc.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, když uvidíme třeba v nějakém obchodním řetězci, jak klečí muž a přísahá na kříž, že si jeho žena koupila právě tam boty, tak to funguje?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Mělo by to fungovat, ale neslibuju vám to.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Povězte mi, ale víte co, za malou chvíli a povězte to hlavně našim posluchačům. Milí posluchači, pokud se na cokoliv chcete zeptat, protože i vy musíte mít nárok zeptat se, protože máte třeba nějaký specifický problém, tak nám zavolejte na 221552525 nebo 2424, anebo mailujte na jejakaje@rozhlas.cz, anebo pište SMSku ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu, a to vše na číslo 9077704.
/ Písnička /
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, a já se teď budu ptát, jak to vidíte, když vzteky nevidíte, když se snažíte reklamovat nějaké zboží a nedaří se vám to. Zvedám telefon a ptám se, kdo tam? Dobrý den, prosím, mluvte do telefonu, špatně vás slyším.
osoba
--------------------
Roman, dobrý den. Jo, já jsem se chtěl zeptat, koupil jsem telefon z druhý ruky s dokladem se vším, telefon se rozbil, tak jsem poslal tomu prodejci. Ten prodejce pak ten telefon poslal tomu, kdo ho koupil první. A chci se zeptat, jestli je to jakoby normální, nebo jestli se to tak dělá?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím tomu, že vy nemáte ani peníze ani telefon?
osoba
--------------------
No, nakonec jsem se domluvil s tím člověkem, zaplatil jsem mu poštovný a poslal mi ho, sice už bez nabíječky, ale prostě prodejce, kde jsem telefon reklamoval, ho poslal k původnímu kupujícímu.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Páni, tak to se bojím, kdy mi teď někdo zazvoní, že mám opravit svoje auto, které jsem prodala před deseti lety. Co na to, pane Honzíku?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, zcela běžné to určitě není a v tomhle případě si myslím, že pochybil teda ten prodávající, protože vždycky má být zaslán ať už třeba poštou, anebo zhotoven ten reklamační protokol, má bejt vlastně vydán tomu, kdo to reklamoval, jo. Takže ne tomu prodávají..., tomu kupujícímu, který to koupil prvně, ale ten, tomu majiteli, kterej to měl. Takže ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A to platí samozřejmě i o veškerých zastavárnách, bazarech a podobně, i takto.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Zvedáme další telefon, dobrý den. Hola, kdo tam? Ano.
osoba
--------------------
Dobrý den. Haló! Posluchač z Prahy. Slyšíme se?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vás slyším, ale křičte víc, unesu to.
osoba
--------------------
Dobře, děkuju. Prosím vás pěkně, mám dva dotazy. První otázka zní, koupil jsem elektrokolo a na baterii v tom záručním listě je půl roku záruka. Je to zákonný? A to je první otázka, jestli může být záruka kratší, na půl roku zkrácená u tý baterie? A druhá otázka zní, koupil jsem si úsporný LED zářivky, světelný zdroje, a ty měly mít údajnou spotřebu 1,4 wattů, a já jsem si to po několika měsících měl možnost změřit a zjistil jsem, že to má 10 wattů. Je to možný reklamovat jako špatnou reklamu nebo jak bych to tak nazval?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je, to je krásné, že jste si ověřoval kolik vám sežerou, s prominutím, žárovky. To je zvláštní okamžik a moc se mi líbí. Děkujeme vám.
osoba
--------------------
Oni s tím nepočítaj, oni s tím vůbec nepočítaj.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ano, ano, ano.
osoba
--------------------
To je podvod, to je podle mýho podvod.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Výrobci, výrobci nepočítají s našimi posluchači. Skvělé, skvělé, děkuju vám. A pane Honzíku, nejprve tedy elektrokolo a baterie na elektrokolo má záruku jenom půl roku, je to v pořádku?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, je to v pořádku, my v tom setkáme i například s mobilními telefony, kdy vlastně v kupní smlouvě máme napsáno, že ta záruka u baterií je pouze půl roku, jo. Ty akumulátory mají nějaké cykly, takže ty dobíjecí cykly vlastně jsou omezené, takže proto nebudeme mít takovou kapacitu baterie například po dvou letech.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže je to v pořádku?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, je to v pořádku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A co ta úspornost, to je téměř precedent.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, z týhle tý úspornosti bych se obrátil teda na Českou obchodní inspekci, která opravdu má toto prověřovat. A pokud se jedná opravdu o nějakou klamavou reklamu, tak by měla tohle to řešit.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A to já bych do toho opravdu šla, milý pane posluchači, protože já z těch úsporných žárovek, kdy neustále šátrám po bytě, protože rozsvěcím, zhasínám, takže vlastně jsem neustále v přítmí. A ještě by to nemělo být úsporné, tak to už byste bojoval i za mě, děkuji vám mnohokrát. A zvedám poslední telefon dnešní Poradny. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, Kouba, Praha 9.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
osoba
--------------------
Měl bych následující dotaz. Jestli existuje nějaký typ záruky a tedy tudíž i potom možnost reklamace na zdravotní pomůcky, ale nemám na mysli ty, co se kupují ve zdravotních potřebách, ale ty, co si pacient, respektive klient objednává přímo u lékaře, nejlepším příkladem jsou třeba zubní náhrady, zubní protézy? Objednává si u lékaře, platí je tam a jestli na to existuje taky nějaká záruka? Děkuju.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Výborná otázka, děkujeme.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takže z hlediska těchto potřeb, vlastně je to jenom pouze na ujednání s lékařem. Takže vždycky by jsme měli být informováni jaká ta záruka platí, jestli dvouletá nebo například roční nebo tříletá.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A to nám musí třeba zubař vyplnit záruční list?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Nevyplní nám záruční list, ale smluvně si to s náma může ujednat, jo.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ale měla by na to v každém případě být záruka a každý cti znalý dentista to dodržuje.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, měl by.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je tomu tak.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Mělo by tomu tak být.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Roberte Honzíku, já vám moc děkuji. Naše písemné dotazy vám pošlu a vy je zodpovíte za domácí úkol, mohu poprosit?
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, určitě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Skvělé, díky moc. Budu se těšit zase příště.
Robert HONZÍK, právní poradce, sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Já taky.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.