Jak správně reklamovat?

13. srpen 2014

Většina prodejců obvykle hned nechce uznat, že jeho výrobek není v pořádku. S tím jsou spojené i reklamační problémy. Ty upravuje i nový občanský zákoník.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, vítejte ve druhé hodině dopoledního vysílání. Je tady rubrika Rodinné finance a téma na výsost praktické. Téma, se kterým jsme se určitě všichni někdy sešli a možná, že i znáte ten pocit, kdy se musíte usebrat, připravit se na to, že se nejspíš za malou chvíli rozčílíte, ale v každém případě jste plně odhodláni dosáhnout svého, hovořím o tom, když se nám jakýkoliv produkt, který jsme si koupili, pokazí a my ho jdeme reklamovat. Hostem na toto téma je pan Robert Honzík, právní poradce sdružení Spotřebitel.net. Přeji hezké dopoledne.

Čtěte také

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Hezké dopoledne i vám.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Honzíku, vy jste pro nás vybral téma reklamace a problémy s nimi spojené. Myslím si, že ta druhá část problémy s nimi spojené, se dá tesat, protože je logické, že žádný prodejce nechce uznat, že jeho výrobek, který prodává, není v pořádku a samozřejmě s tím on má sám spojeny potíže a náklady. Nový zákoník, který vyšel, nový občanský zákoník, který platí, upravuje samozřejmě i reklamace. Řekněte mi, v čem jsou od tedy začátku roku 2014 v oblasti reklamací ty nejzásadnější změny?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, my jsme se ve spolku Spotřebitel.net sešli, vlastně se nám sešly takový dotazy ohledně záruky, kdy vlastně ta záruka není přímo v tom zákoně specifikována, ale každý ten prodávající si tu záruku vyloží nějak jinak, ale stále říkáme, že ta záruka platí 24 měsíců od data toho zakoupení toho výrobku.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, že vás přerušuju, ale vy jste řekl, každý ten prodejce si vyloží tu záruku jinak, jde to, opravdu je ten občanský zákoník tak vlastně řekněme vágní tady v tomto, že se dá ta záruční doba vyložit různě?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, dá se to opravdu vyložit různě, nemusí nám zaručovat vlastně tu záruku jakoby 24 měsíců, ale může ji upravit třeba na 6 měsíců, protože s tím i souvisí takzvaná jakost při převzetí a s tím souvisí i, že vada, která se projeví do 6ti měsíců od koupě, se považuje za vadu, která tam byla v okamžiku již uzavření té smlouvy, takže od doby, kdy už jsme si to jakoby zakoupili. A on nám může ten prodávající třeba například v tý lhůtě 6ti měsíců jenom vlastně dávat tu záruku.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že platí dvouletá záruční lhůta, ale můžeme se setkat s tím, že nám někdo řekne, že je jenom rok?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A můžeme se my ohradit, máme se ohradit nebo na to má právo, to mi pořád není ještě úplně jasné?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takto, my de facto při koupi souhlasíme jakoby s tou kupní smlouvou, tudíž souhlasíme i s tou zárukou. Je teda vždycky lepší se podívat do obchodních podmínek toho prodávajícího, abychom věděli, jaká ta záruční lhůta opravu je. Můžeme se setkat samozřejmě i s delší záruční lhůtou nebo s delší záruční lhůtou za nějaký poplatek, což může být i několik řádů tisíc korun, pokavad si například kupujeme ledničku či jiný spotřebič.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže bychom se ale vlastně podle nového občanského zákoníku neměli automaticky spolehnout na to, že všechno, co si kupujeme, má dvouletou záruční lhůtu, musíme si to ověřit.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, jaké jsou další výrazné změny?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Další výrazný změny, můžeme například brát při té reklamaci takzvanou informační povinnost, tu informační povinnost máme i v zákoně o ochraně spotřebitele a znamená to, že během těch 30ti dnů té reklamační lhůty nám musí ten prodávající dát vědět, vlastně informovat nás o vyřízení té reklamace. Jde o to, že ta informační povinnost je teda ze zákona a musí být opravdu doložitelným způsobem prokázáno, že ten prodávající nás informoval. Takže nestačí pouze například říct, že nám zavolal, ale musí i například poslat SMSku nebo poslat e-mail, pokavad jsme tam dávali i takovýto kontakt.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A my ho musíme schovat.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ta oznamovací povinnost zůstává na 30ti dnech, na které jsme byli zvyklí?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, stále na 30ti dnech, je to ode dne, vlastně od následujícího dne od uplatnění té reklamace nám běží ta 30denní lhůta, pokavad ten poslední den, ten 30. den připadá na sobotu nebo neděli či nějaký svátek, bere se až ten další pracovní den jakoby konec té lhůty.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A dá se na té lhůtě reklamační pracovat třeba nějak se zdravým rozumem, asi ne, je to stanoveno. Myslím tím skutečnost, že když koupím na začátku července něco, co syn potřebuje na pionýrský tábor a ono to nefunguje a oni mi to vrátí nebo opraví až poté, co se syn z pionýrského tábora vrací, tak v tu chvíli mě vystavují tomu, že já musím tu věc koupit ještě jednou a pak budu mít dvě a já bych řekla, že to mě vlastně poškozuje.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
De facto vás to poškozuje, ale nemůžeme se nijak takto bránit, opravdu musíme vyčkat na vyřízení té reklamace a oni mají vlastně ze zákonných podmínek těch 30 dnů na to.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže budu majitelem dvou exemplářů, které budu potřebovat zase až za rok třeba.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ještě jednom doplním, samozřejmě při té reklamaci, když vyplňujeme ten reklamační list, může tam být i, ten prodávající může uvést, že souhlasíte například s tím, že se ta reklamační lhůtu prodlužuje například na 60 dnů.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan František byl nedočkavý, že dokonce ještě než jsem vyhlásila možnost ptát se, tak se ptá, já mu za to děkuji a vlastně je to z adresy František a jinak se ptá paní Libuše: "Koupila jsem si přes internet mrazničku, záruční list došel nevyplněný, prodejce nekomunikuje, jak postupovat dál?" Jak?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takto, rozhodně bych kontaktoval toho prodávajícího s tím, že nemáme vyplněný záruční list. Ten záruční list ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A on nekomunikuje.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Jasně, jasně, pak jedině teda se bránit Českou obchodní inspekcí, kdy jako to můžeme i elektronicky, osobně či telefonicky zaslat stížnost na tohoto prodávajícího a Česká obchodní inspekce má 30 dnů na to, aby nám odpověděla. Ona si určitě vyzve tohoto prodávajícího, aby se jim k tomu vyjádřil, proč tedy nekomunikuje.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V žádném případě by ale asi paní Libuše neměla prodlévat, protože by na to mohla záhy doplatit?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená nekomunikuje, napsat, že se obracím na Českou obchodní inspekci, to by ho možná mohlo ke komunikaci inspirovat.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Myslím si, že ano.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A jinak se na ní prostě obrátit. Povězte mi, když se podívám na občanský zákoník jako takový ten nový, který vyšel, spíše pracuje ve prospěch spotřebitele, nebo ve prospěch prodejců?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Spíše je nakloněn blíže k těm spotřebitelům, on i teda si upravil ten zákon o ochraně spotřebitele, to se týká samozřejmě i předváděcích akcí.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Předváděcí akce, to jsou ty, o kterých vznikl dokument Šmejdi, není-li pravda?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že na předváděcích akcích nemohou platit jiné podmínky, než platí v zákonu o ochraně spotřebitele?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, jedná se hlavně o to, že ty předváděcí akce se týkaly toho, že nebyly hlášeny přesně, kde se budou a čeho se budou týkat a nyní musí stanovenou lhůtu, myslím, že 3 dny minimálně předem nahlásit ten prodávající, kde bude ta předváděcí akce probíhat a musí to být nahlášeno na České obchodní inspekci.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi, setkali jste se s tím, že obchodní podmínky u tady těchto předváděcích akcí jsou třeba v rozporu se zákonem, ale v okamžiku, kdy já je podepíši, tak vlastně platí tyto nové jejich uzákonění?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Většina takovýchto prodejců, který mají ty předváděcí akce, tak mají opravdu divné podmínky, jelikož oni tam mají například napsáno, že setkali jsme se i s tím, že v té smlouvě bylo napsáno, že při odstoupení platíme takzvanou nějakou vracecí daň, daň z vrácení, jakoby že odstupujeme od té smlouvy.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Což je úplně nesmyslné, nelogické, ale když to podepíšu, tak to platí?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak to platí samozřejmě, ale můžeme se dostat i do rozporu z tý kupní smlouvy a u soudu bychom to rozhodně vyhráli.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale samozřejmě ty peníze nemáme, ještě platíme soud, nebo respektive soudní výlohy, to znamená nepodepisovat, nepodepisovat, nepodepisovat, radit se, nenechat se do dotlačit ke zdi.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale pojďme se ještě podívat na další specifika, která ten zákon o ochraně spotřebitele přináší.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak ten zákon o ochraně spotřebitele hlavně přináší, že ta věc, nebo to samotné uplatnění té reklamace musí být u prodávajícího nebo na kterékoliv provozovně, kterou máme, ono mnoho prodávajících například říká, že pokavad doneseme ten výrobek, vadný výrobek doneseme na nějakou provozovnu, takže to nemůžeme vracet přímo u nich, ale že musíme přímo v místě, kde jsme to zakoupili, což samozřejmě pokavad například z Brna někdo pojede na výlet do Prahy, zakoupí si ten výrobek a pak to chce reklamovat v Brně a tam ho odmítnou, i když to je stejná firma.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom pobočka.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Jiná pobočka a oni ho odmítnou, tak vlastně i v tom zákoně o ochraně spotřebitele máme tohle napsáno a ten prodávající se dopouští vlastně protizákonného jednání.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže v tom už si na nás nepřijdou?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Bohužel, bohudík!

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, já vás, milí posluchači, vyzývám, abyste se ptali, vy už tak činíte i prostřednictvím mailu, píšete nám dotazy na mail jejakaje@rozhlas.cz a kromě toho nám také můžete psát, promiňte telefonovat na 221552525 nebo 2424. Psát nám můžete ještě SMSky ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu, a to na číslo 9077704.

/ Reklama /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V rubrice Rodinné finance vám dnes nabízíme informace týkající se reklamací a problémů, které jsou s nimi spojené podle toho jak je přináší nový občanský zákoník. Hostem je pan Robert Honzík, právní poradce spolupracující se sdružením Spotřebitel.net. K nám se dovolala posluchačka, zvedám telefon a ptám se kdo tam, můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Marcela. Mě by zajímalo třeba, jaká je záruční doba na kočku, když si koupím kočku, dva roky, půl roku nebo 6 týdnů jako to bývalo dřív?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, když si koupíme ve zverimexu kočku myslíte?

osoba
--------------------
Ve zmerimexu ne, u chovatele.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
U chovatele, hm, to je zajímavá otázka. Děkuji vám, paní Macelo, nenapadla by mě a myslím si, že i pan Honzík je zaskočen. Povídejte.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ale takhle, dobrý den. Ono jde o to hlavně, že když to kupujete u nějakého soukromého chovatele, jde o to opravdu, co si v té kupní smlouvě ujednáte. Ta záruční, ta záruka vlastně může být i delší, ale ze zákona je těch 6 týdnů, jak říkala paní.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená i podle nového občanského zákoníku platí, že nejenom na kočku, ale asi vůbec na živé zvíře je 6 týdnů záruka.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Na veškerý zvířata 6 týdnů.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, zvedám další telefon a ptám se, kdo tam, dobrý den. Haló!

osoba
--------------------
Zdravím vás oba, tady je Mirek Drašov.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, Mirku. Ano, já vás slyším.

osoba
--------------------
Já bych se chtěl zeptat, jak je to s platností občanského zákoníku u vietnamských obchodníků. Má sice nějaký poločitelný doklad o ceně, o datu koupě, ovšem zboží se za 3 měsíce rozpadlo a při pokusu reklamace dělá, že neslyší a kouká úplně jinam. Tak jako jaké je možný dovolání.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a kupoval jste to u stánku nebo na tržnici?

osoba
--------------------
Ne, v kamenném obchodě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V kamenném obchodě, dobře. Mirku, díky. Jak je to tedy s vymahatelností zákona o ochraně spotřebitele a reklamačního řádu u vietnamských obchodníků?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Je to zcela běžné úplně zcela normální a je to stejné jako u českých obchodníků, tudíž ta záruka je 24 měsíců a ta reklamace musí probíhat 30 dnů. Samozřejmě pokavad by nechtěl komunikovat takovýto prodávající, jde o to se opravdu bránit Českou obchodní inspekcí, která by eventuálně i na toto místo zajela a proběhla by nějaká kontrola, je i jim prováděna.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já si myslím, že i obchodníci, kteří nerozumí nebo předstírají, že neumí česky, tak slovní spojení Česká obchodní inspekce poměrně bedlivě rozeznají, takže si myslím, že by Mirek v tomto případě mohl uspět. Ještě jednou zvedám telefon, ptám se, kdo tam, jaká je vaše otázka, dobré dopoledne.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Josef, posluchač z Břeclavi. Mám otázku následnou. Koupil jsem si telefon Samsung v hodnotě asi 2200 korun a stalo se mi po půl roce, že mi třikrát v období dejme tomu 4 měsíců telefon přestal po dvou dnech už se mně vybil jako, jo, aniž jsem telefonoval, jo, telefonoval jsem krátce pouze jako jo. Vždycky mi odepsali ze servisní opravy, že telefon je absolutně v pořádku. Mám možnost se obrátit na nějakou jinou instituci, než je tady tento servis, který je jediný v Česku pro Samsung?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je dobrý dotaz, děkujeme vám, Josefe, protože občas ty důvody, které my považujeme za důvody k reklamaci, obchodník nechce uznat, tak jak postupovat v tomto případě?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak v tomto případě nezbývá jiná možnost než se bránit soudním znalcem z oboru. Tyto soudní znalce si můžeme najít například na www.portal.justice.cz, jiní soudní znalci, vyskytují se i soudní znalci samozřejmě falešní, s tím nechci zpochybňovat tuto pozici, ale vyloženě bych hledal jen na tomto portále portal.justice.cz a ten soudní znalec nám za určitou částku vyhotoví znalecký posudek k tomu přístroji a ten znalecký posudek doneseme zpátky tomu prodávajícímu. Pokavad by uznal vlastně svojí chybu ten prodávající, tak nám vrátí tu celou kupní částku toho telefonu plus samozřejmě ty vynaložené náklady na soudního znalce a pokavad by s tímto vyjádřením znaleckého posudku nesouhlasil, tak už nezbývá nic jiného než se bránit soudní cestou.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je přesně otázka, kterou nám pokládá paní Reimannová, která píše, že obchodník neznal její reklamaci zimních bot, jednoznačně byly nekvalitně ušité, šev se vytrhl, stály kolem 700 korun a ptá se, vyplatí se jí v takovém případě jít do soudního sporu, tedy náklady na znalce, soudní řízení a tak dále?

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takhle, pokud si je paní jistá opravdu tímto vyjádřením svým a myslí si, že opravdu ty boty byly vadné, tak opravdu bych se bránil i v tomto případě soudním znalcem, ale samozřejmě ještě předtím, pokavad nesouhlasíme například s reklamací, tak je dobré přímo na tom místě u toho prodávajícího vypsat vyjádření spotřebitele k reklamaci, kdy de facto popíšeme celou tu situaci, že obuv byla například řádně užívána, nebyla praná, protože spoustu takovýchto reklamačních techniků se brání tím, že například obuv byla praná v pračce, přitom například se nám stalo jenom, že někde pršelo a my jsme například prošli louží, což je úplně to samé, ale jde opravdu o to se bránit stále ještě mimosoudní cestou než například dojít na ten soudní spor.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, šlendrián by neměl projít samozřejmě, ale v každém případě zase chápu, že paní Reimannová se rozhodla, že do sporu nepůjde, protože nejenom, že si sečte ty výdaje, které se jí možná jednoho dne vrátí, ale také ten vynaložený čas a tak dále a tak dále. Tak, já doufám, že reklamace budou v našem případě probíhat hodně korektně a že jste nám k tomu, pane Roberte Honzíku pomohl. Děkuji mnohokrát.

Robert HONZÍK, právní poradce sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Já také děkuji.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio