Jak správně nakupovat na internetu
Předvánoční nákupy se blíží a patří k nim i nakupování po internetu. Jak si správně vybrat e-shop a na co si dát pozor poradil Lukáš Zelený z časopisu dTest.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ze studia Dvojky Českého rozhlasu vás zdraví Marie Retková a vítá Lukáše Zeleného z časopisu dTest. A to znamená, dobrý den, Lukáši.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to znamená, že otvíráme Spotřebitelskou poradnu. A ráda bych zapojila i vás, milí posluchači, protože budeme mluvit o e-shopech, neboli o předvánočních nákupech po internetu. A inspirovalo nás to k tomu tématu, že až 80 % z nás aspoň jeden dárek vybírá po internetu, tak určitě je namístě o tom promluvit. Jak vybrat, Lukáši, ten správný e-shop?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak jednoduchá rada jak vybrat správný e-shop, ta neexistuje, ale určitě spousta rad jak se nenechat napálit nebo jak později neřešit reklamace s někým, kdo se s námi už o nich nechce bavit. Určitě je důležité nepodléhat jenom zdání levné ceny, nízké ceny.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ta nízká cena možná by měla být pro nás varováním, že tam může být cosi shnilého, že to je podezřelé.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud je tam nějaké hodně značkové luxusní zboží za velice, velice nízkou cenu, tak to určitě varování je, ale někdy, když je cena o něco nižší, ale a ten e-shop splňuje i další o podmínky, na které se chceme podívat, tak to nemusí být úplně špatná volba.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik vůbec těch e-shopů na internetu je? Já myslím, že jsme možná na začátku měli říct, že shop je obchod a e znamená elektronický, neboli tedy po internetu, tak.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, těch e-shopů elektronických internetových obchodů je velké množství, pohybujeme se v tisících takovýchto obchodů, takže napálit se určitě není zas tak obtížné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili co může signalizovat to, že je to ten správný e-shop, a co naopak by nás mělo odradit? Tak odradí nás asi ta velmi, velmi nízká cena, podezřele nízká.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, základní varování je podezřele nízká cena. Dalším varováním špatné recenze na internetu, anebo až příliš dobré recenze, které svědčí o tom, že si je někdo napsal sám, když jich je malé množství. Odradit nás mohou také velice obsáhlé podmínky toho nákupu, neinformování o reklamacích, Odradit nás mohou kontaktní údaje někde v Asii nebo pokud tam vůbec ty kontaktní údaje nejsou. Může nás odradit i špatná grafika toho webu. Tam je opravdu spousta věcí, které by nás měly varovat, které bychom měli porovnávat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, a možná bychom mohli také zapátrat mezi známými a přáteli, příbuznými a poptat se, kdo má, jakou zkušenost a třeba i z toho vyjít.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě nejlepší zkušenost je naše osobní zkušenost nebo zkušenost našich známých, blízkých, ale pořád existují i internetové recenze, které jsou také dobrým vodítkem, ale vždycky musíme používat zdravý rozum a nebrat je jako fakt.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. Milí posluchači, jakou máte vy zkušenost s elektronickými obchody, s e-shopy? Těším se, že se spojíme, že napíšete svoje zkušenosti na je jakaje@rozhlas.cz, nebo že nám přímo zavoláte na 221552525 nebo 221552424. Mluvíme o výběru správného e-shopu, neboli elektronického obchodu.
/ Písnička /
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Českém rozhlase Dvojce mluvíme o předvánočních nákupech po internetu s Lukášem Zeleným z časopisu dTest i s vámi, milí posluchači. Vítám pana posluchače a ptám se, jakou má zkušenost? Dobrý den, vítáme. Haló, haló, dobrý den, slyšíme se? Tak, zdá se, že pan posluchač asi nevydržel, tak zkusíme, jestli je tam někdo další volající. Dobrý den.
osoba
--------------------
Jak to nevydržel, vydržel.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vydržel, je tady, dobrý den, tak, prosím, můžete mluvit.
osoba
--------------------
Ano. Prosím pěkně, chtěl jsem se zeptat, jestli je nějak, jestli můžete doporučit nějaké, nějaké e-shopy, které dělají ty chladící zařízení, to znamená mrazničky, chladničky a zejména taky s ohledem na to, jestli při zakoupení potom vymění, přeberou starý.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Starý ten, starý spotřebič.
osoba
--------------------
Starý ten spotřebič.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, tak zeptám se Lukáše. A vezmeme další telefonát, dobrý den. Dobrý den, můžete se, paní posluchačko, ptát, dobrý den. Haló, haló! Tak nic. Čili nákup chladničky, mrazničky po internetu a případně, zda odvezou i při nákupu i tu starou?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, doporučovat asi konkrétně e-shop není úplně potřeba, konkrétní jeho název, ale na českém trhu v podstatě existuje velké množství e-shopů prodávající elektroniku, ať už to jsou teda chladničky, mrazáky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bílé zboží, jak se říká, ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak. A těch je opravdu velké množství, ať jsou to opravdu ty největší, ale i menší. A zajišťovat zpětný odběr toho starého eketrozařízení musí všichni.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili to je povinnost?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To je jejich zákonná povinnost, když někdo kupuje u nich nové, aby vzal i to staré.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, takže to je určitě dobrá zpráva pro pana posluchače.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To určitě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme, můžete se ptát.
osoba
--------------------
Dobrý den, posluchačka, tady Věra z Moravy. Já bych se, prosím, chtěla pána zeptat. V pátek jsem dostala zásilku vysoušeč vlhkosti.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
osoba
--------------------
Zapla jsem, nevytekla ani kapka. V neděli jsme poslali do firmy reklamaci a do dnešního dne mi nepřišla odpověď. Co s tím, prosím, můžu dělat?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili bylo to zakoupeno po internetu?
osoba
--------------------
Bylo to po internetu, v pátek to přivezl kurýr a ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, a nefunguje to?
osoba
--------------------
Nefunguje a nedávají mi odpověď na reklamaci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, rozumíme, děkuju za tuhle tu otázku.
osoba
--------------------
Ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady paní vlastně měla dvě možnosti. Jednak, že to přišlo v pátek, tak i kdyby v pondělí uplatňovala, nefungovalo to a chtěla by něco dělat, tak měla jednak možnost odstoupit od smlouvy, protože, když nakoupí na e-shopu, má 14 dní na to, aby si zboží vyzkoušela a rozhodla, zda si ho ponechá či nikoli a mohla tedy zaslat té společnosti, vzhledem k tomu, že to i nefunguje, důvod měla, byť ho nemusí uvádět, mohla odstoupit od smlouvy, zboží vrátit a chtít nazpět peníze, anebo ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud to bylo minulý pátek, tak stále čas.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pořád, pořád má 14 dnů, ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A druhou variantou, kterou nejspíš paní uplatnila, je skutečně ta reklamace, a pokud to byla reklamace, tak prodávající pak má 30 dní na její vyřízení.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání. Prosím, ptejte se. Ano.
osoba
--------------------
Přeji dobrý den. Tady je posluchač Jan. Já bych, prosím vás, měl takovýto dotaz. Koupil jsem zboží, které jsem převzal vlastně ve výdejně.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
osoba
--------------------
Tam jsem jej zaplatil hotově a ptám se, jestli případné vrácení nebo reklamace je možná jakoby ve výdejně, anebo jestli musím na tom hlavním sídle vlastně toho e-shopu?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Záleží, zda ta výdejna byla v podstatě provozovnou toho prodávajícího, anebo to byl nějaký smluvní prodejce, který vydával jenom to zboží. Pokud by to byla provozovna, můžeme reklamovat na kterékoliv provozovně prodávajícího s ohledem na sortiment. Takže záleží, jaká to byla ta situace.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Máme ještě jeden telefonát, ano, dobrý den, můžete se ptát. Ano, můžete se ptát, ano, ano, ale prosím, ztlumte si rádio, protože jinak bychom se slyšeli dvakrát a ostatní by z toho neměli už vůbec nic. Tak, ještě jednou vás zdravím, pokud máte dotaz, můžete. Dobrý den.
osoba
--------------------
Ano, dobrý den. Já jsem jenom chtěla říct, já jsem takhle koupila lednici, ale musela jsem 500 korun zaplatit, že tu starou odvezli. Takže nevím, jestli to je v pořádku. Ale měla jsem to jako podmínku, že chci místo lednice novou lednici, ale musí se to platit, nebo já jsem musela zaplatit, jestli je to v pořádku?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tak, pravděpodobně by to tam asi mělo být v těch smluvních podmínkách, anebo už to bylo dřív, kdy to bylo tohle to?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Samozřejmě záleží, kdy paní kupovala tu lednici, ale to víte, povinnost by měla ta společnost plnit, by měla plnit bez ohledu na to, aby paní platila těch 500 korun. Pak zase ale záleží, zda to nebyl ten recyklační poplatek, který paní skutečně platit musela, ale ten už měl být zahrnutý v ceně toho zboží, měla být o něm pouze informována.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Takže nedokážu asi přesně říci, kde se stala ta chyba, ale skutečně jenom za ten odvoz by to platit neměla.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tak, ještě po písničce budeme mluvit s Lukášem Zeleným z časopisu dTest.
/ Písnička /
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě budeme chvilku nakupovat po internetu s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Tady přišel jeden mailový dotaz: "Jak věřit originálnosti parfémů?"
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
V současné době se přes ty e-shopy nakupuje velké množství parfémů. Hlavním argumentem je tady cena, protože přes ty e-shopy jsou ty parfémy levnější. Co se týče jejich pravosti nebo padělků těch parfémů, my jsme zaznamenali několik případů, kdy jsme varovali, ale obecně lze říci, že ten trh s těmi parfémy na internetu je poměrně bezpečný i podle vyjádření různých odborníků se s těmi padělky setkáváme málokdy. A je to pravda, my jsme taky měli jen pár případů.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tady přišel jeden mail, který se ptal na konkrétní slevový portál. Vy byste varoval asi rozlišovat slevový portál a e-shop?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, lidé si často neuvědomí u koho vlastně nakupují. Většina těch slevových portálů v České republice vystupuje pouze jako zprostředkovatelé, to tedy pak znamená, že tu smlouvu, nejčastěji tu kupní nebo jinou, uzavíráme až s tím konkrétně s tím obchodníkem a u něj pak uplatňujeme i třeba případné reklamace. Tedy vždycky si uvědomit u koho nakupujeme, ať pak víme, kde zase máme uplatňovat další naše práva, pokud je tak potřeba udělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A úplně nakonec, kam se obrátit, když máme špatnou zkušenost?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, a to záleží podle toho, co jsme nakupovali, ale nejčastěji to bude Česká obchodní inspekce, anebo taky můžeme využít, když to nechceme řešit touto cestou, můžeme využít i ty různé stížnostní portály, anebo tam, kam se umisťují recenze, ať i naši zkušenost vlastně dáme lidem dál.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, přejeme vám s Lukášem Zeleným z časopisu dTest šťastnou ruku při vybírání toho správného e-shopu při předvánočním nákupu. Děkuji, Lukáši, všechno dobré. Těším se na příště, na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.