Hudebník Hlaváč: Odmítám myšlenku, že mezi dětmi ubývá talentů. Potenciál je v Česku vysoký, velkou roli hrají učitelé

15. duben 2025

Host pořadu Jak to vidí…, hudebník Jiří Hlaváč, posluchače provede zákulisím příprav mezinárodní hudební soutěže v rámci festivalu Pražské jaro. Jakým způsobem probíhá výběr porotců? A co si hudebník myslí o plánované stavbě Vltavské filharmonie?

Výstavba Vltavské filharmonie v pražských Holešovicích má podle odhadů stát 16 a půl miliardy korun bez DPH. Pražští radní souhlasili se vznikem nadačního fondu pro výběr příspěvků na stavbu. Kromě nového kulturního centra by také v lokalitě měla vzniknout obytná čtvrť pro 25 tisíc lidí. Začátek výstavby se plánuje na rok 2027.

„Už jsem se vyrovnal s myšlenou, že to bude sál, ve kterém si už nezahraji, ale snad do něj vstoupím alespoň jako posluchač,“ říká Jiří Hlaváč.

Čtěte také

„Věřím slibu a úsilí, které jsou za projektem ukryty. Sál má být multifunkční, tedy neměl by sloužit jen jednomu hudebnímu žánru. Musí být centrem, které se skutečně stane jakousi kulturní Mekkou.“

Pozor na úspory

„V souvislosti se stavbou se otevírá malinká pochybnost, aby se v důsledku úspor nezačalo šetřit na nesprávných místech,“ přemýšlí hudebník. „Na mysli mám například příjezdový komfort. Ti, kteří přijedou do koncertního sálu, musí také někde zaparkovat.“

„Druhá věc je, že například v Hamburku je v podobném zařízení část kapacity určená hotelovým a gastronomickým službám, to znamená, že i v době, kdy se nekoná kulturní akce, je dům plně funkční. Začíná být i finančně soběstačným.“

„Chci věřit myšlence, že jsme natolik všímaví a vnímaví, abychom se z okolního světa poučili,“ dodává.

Přípravy na Pražské jaro

Za necelý měsíc vypukne 80. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Letošní hudební soutěž proběhne v oborech hoboj a violoncello.

„Pražské jaro má celkem 16 soutěžních oborů, které jsou nasazovány v nepravidelném cyklu, často podle toho, jak vypadá potenciál na mezinárodní i domácí scéně. Letos máme v mezinárodním klání dva violoncellisty a jednoho zástupce v hoboji,“ říká Hlaváč, který 20 let stál v čele soutěžní komise.

Čtěte také

„Soutěžní obor se rozhoduje dva až tři roky dopředu. Když se naplánuje obor, začínají být oslovováni zahraniční porotci. Vždy jsem se hlavně ptal svých kolegů, jaké mají s adepty zkušenosti, jak jsou schopní pracovat v týmu, jak reagují na to, pokud jejich názor není dominantní.“

„Týmová práce je základ, porotci musí chápat, že jsou jednou sedminou celkového názoru komise, k této myšlence jsem je vždy vedl.“

Talenty dětí ze ZUŠ

„Opakovaně slýchávám od svých kolegů z konzervatoří a vysokých uměleckých škol, že u nás chybí potenciál, že nejsou talenty. Já tuto myšlenku odmítám,“ zdůrazňuje.

Jiří Hlaváč nedávno předsedal porotě soutěže základních uměleckých škol. „Slyšel jsem 118 dětí hrát na klarinet, saxofon, hoboj nebo fagot. Zazněly výborné výkony. Doporučoval jsem i do celostátního kola.“

„Potenciál máme strašně vysoký. Velkou roli hrají kantoři, kteří umí učit a chtějí učit,“ dodává.

Spustit audio

    Související

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

    Václav Žmolík, moderátor

    ze_světa_lesních_samot.jpg

    Zmizelá osada

    Koupit

    Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.