Herec, ilustrátor a významný naivní malíř. Příběhy slavných: Josef Hlinomaz
Herec epizodních, ale rozhodně ne jen tak nějakých malých rolí. Nepřehlédnutelný v filmu Limonádový Joe, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!, v Pyšné princezně nebo v televizním seriálu Chalupáři. Sám ale film nebo divadlo nebral vážně. Miloval totiž své malování, které znamenalo svobodu a kde pouštěl uzdu fantazii. Film nebo divadlo pro něj znamenalo nutnost přizpůsobení. Chtě nechtě se totiž musel držet někým napsaných slov... Dokudrama o vůdci umělecké skupiny o jednom členu.
Kritici o jeho malířské práci tvrdili, že je naivistou a surrealistou. Hlinomaz na to s nadsázkou říkával: „To je jen móda. Ale já vím, že po naivistech musí přijít neonaivismus. A protože jsem 50 let napřed, dělám surrneonaivismus.“ Taky prý byl vůdcem skupiny o jednom členu. Doslova nesnášel „teoretické žvásty intelektuálních umělců“.
Ani v bouřlivých 60. letech tak nemusel dvakrát řešit, jestli mu náhodou nezakážou hrát. Malováním se by asi klidně uživil. Třeba na výstavě Expo Montreal 1967 se jeho obrazy prodaly všechny a hned, a to až na Nový Foundland. Občas se pouštěl i do ilustrací (třeba knihy Bylo nás pět Karla Poláčka) a zahrál si v rozhlasových hrách.
Rodina
Otec Václav Hlinomaz byl slavný kapelník, předseda Příbramské filharmonie, ve které hrál sóla na housle. Do Pepíkových dvou let bydlela celá rodina s třemi dětmi na Dobříši. Pepík se už jako malý chtěl stát profesorem kreslení (přesto, že v sekundě a septimě propadl). Po dvou letech na škole toho ale nechal. Co měl dělat dál?
Už od dětství hrál u příbramských ochotníků a tak zkusil herectví na pražské konzervatoři. Málem ho vyhodili už v prvním ročníku. Pak ale zvládl brečet na povel a tak si školu „vyplakal“ až do absolutoria (1940). První herecké angažmá dostal nejdřív na Kladně a pak v Pardubicích. Jenže přišla heydrichiáda a divadla zavřeli. Živil se jako figurant geodetických měření.
Když se situace na chvíli uvolnila a mohlo se zase hrát, stál na plzeňských prknech s Horníčkem, hostoval na Vinohradech nebo ve Větrníku. Jenže se začátkem září 1944 zavřeli Němci divadla nadobro. Josef se vrátil k mámě… a tam maloval ve dne v noci.
Po válce fušoval do filmu
Chvíli dělal dokonce i nápovědu v Armádním uměleckém souboru a pak vždy na jednu sezónu v nejrůznějších pražských i „venkovských“ scénách. Až do roku 1949, kdy ho s celou partou (Miloš Kopecký, Miroslav Horníček, Jaroslav Moučka) vzali do Národního. A po roce je všechny zase vyhodili. Živily ho pak nejrůznější estrády, a to až do roku 1957. Pak už byl jen u filmu, ale v posledních letech už pouze maloval.
Po šedesátce mu lékaři museli vzít ledvinu. Přes jejich varování si ale nechtěl nechat ujít dovolenou u (tehdy) jugoslávského Splitu. Tam taky zemřel na selhání srdce v nedožitých 64 letech.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka