Expedice za leteckými veterány

20. květen 2023

Expedice je věnovaná starým letadlům. Jaro je v plném proudu a s ním i sezona všelijakých venkovních akcí, včetně leteckých dnů. Na nich se vedle moderních strojů často prohánějí také historická letadla. Některá jsou původní, jindy jde o repliky. Jak náročné je takový starý letoun zrestaurovat? A jak se staví replika? Kde si můžeme zrenovovaná letadla prohlédnout pěkně zblízka?

Začneme v Leteckém muzeu Kbely v Praze, které spadá pod Vojenský historický ústav. Je to největší letecké muzeum u nás, patří mezi zásadní evropská muzea tohoto druhu. Zájemci ho najdou v areálu historického vojenského letiště Praha-Kbely. Jak nám prozradil vedoucí muzea Miroslav Khol, stroje, které jsou v expozičních hangárech k vidění, většinou nelétají.

Mají tu ale i takové, které letuschopné jsou a skutečně i létají. Jde o letouny, které má muzeum alespoň ve dvou exemplářích, pro případ, že by letadlo mělo nějakou nehodu. Létající exponáty provozují různé organizace, které se postaraly o jejich restaurování a vůči muzeu mají povinnost vystupovat na jeho leteckých dnech.

Muzeum má na restaurování své specialisty

Muzeum má pochopitelně své dílny, ve kterých exponáty procházejí restaurováním a opravami. Zde pracuje řada mechaniků, mezi nimi také otec a syn Zimákovi. Na restaurování historických letadel se specializují už dlouhá léta a patří nejen u nás ke špičce. Řekli nám, jak se při restaurování postupuje a kde a jak mechanici zjišťují, jak vlastně původně stroje, které se k nim leckdy dostávají ve skutečně špatném stavu, vypadaly.

Z některých letadel se dochovalo tak málo, že restaurování není nic platné. Občas se najde nadšenec, který se rozhodne takový stroj přece jen oživit a postavit jeho repliku. To je příklad Marcela Sezemského, který postavil létající kopii letadla Avia-BH-1 z roku 1923. Ve své době jedinečného dolnoplošníku. Jak Expedici řekl, znamenalo to postupovat podle starých plánů a zároveň i nových předpisů.

Spustit audio

Související