Expedice za leteckými veterány
Expedice je věnovaná starým letadlům. Jaro je v plném proudu a s ním i sezona všelijakých venkovních akcí, včetně leteckých dnů. Na nich se vedle moderních strojů často prohánějí také historická letadla. Některá jsou původní, jindy jde o repliky. Jak náročné je takový starý letoun zrestaurovat? A jak se staví replika? Kde si můžeme zrenovovaná letadla prohlédnout pěkně zblízka?
Začneme v Leteckém muzeu Kbely v Praze, které spadá pod Vojenský historický ústav. Je to největší letecké muzeum u nás, patří mezi zásadní evropská muzea tohoto druhu. Zájemci ho najdou v areálu historického vojenského letiště Praha-Kbely. Jak nám prozradil vedoucí muzea Miroslav Khol, stroje, které jsou v expozičních hangárech k vidění, většinou nelétají.
Mají tu ale i takové, které letuschopné jsou a skutečně i létají. Jde o letouny, které má muzeum alespoň ve dvou exemplářích, pro případ, že by letadlo mělo nějakou nehodu. Létající exponáty provozují různé organizace, které se postaraly o jejich restaurování a vůči muzeu mají povinnost vystupovat na jeho leteckých dnech.
Muzeum má na restaurování své specialisty
Muzeum má pochopitelně své dílny, ve kterých exponáty procházejí restaurováním a opravami. Zde pracuje řada mechaniků, mezi nimi také otec a syn Zimákovi. Na restaurování historických letadel se specializují už dlouhá léta a patří nejen u nás ke špičce. Řekli nám, jak se při restaurování postupuje a kde a jak mechanici zjišťují, jak vlastně původně stroje, které se k nim leckdy dostávají ve skutečně špatném stavu, vypadaly.
Z některých letadel se dochovalo tak málo, že restaurování není nic platné. Občas se najde nadšenec, který se rozhodne takový stroj přece jen oživit a postavit jeho repliku. To je příklad Marcela Sezemského, který postavil létající kopii letadla Avia-BH-1 z roku 1923. Ve své době jedinečného dolnoplošníku. Jak Expedici řekl, znamenalo to postupovat podle starých plánů a zároveň i nových předpisů.
Související
-
OBRAZEM: Akrobatická představení i vrtulník z bondovky. Tahákem leteckého dne v Mladé Boleslavi byl spitfire
V Mladé Boleslavi se v sobotu odehrál už 12. dobový letecký den. Diváci viděli řadu historických letadel včetně slavné stíhačky z druhé světové války spitfire.
-
Neuvěřitelný příběh pilota RAF Josefa Koukala. Dokudrama Tichý hrdina s velkým srdcem
Přežil útěk z Československa do Anglie. Bojoval s RAF. Přežil i výbuch vlastního letadla. A po dvou letech a 22 plastických operacích se vrátil zpátky do boje.
-
Dopravní pilot se nemůže katapultovat, ujišťuje kapitán Vladislav Pružina
Začínal na větroních. Následovaly vojenské stíhačky a letadla dopravní. Je také autorem knížek Létání beze strachu a Jak se létá v tajfunech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka