Dopravní pilot se nemůže katapultovat, ujišťuje kapitán Vladislav Pružina

24. červenec 2019

Začínal na větroních. Následovaly vojenské stíhačky a letadla dopravní. Je také autorem knížek Létání beze strachu a Jak se létá v tajfunech.

Kapitán Pružina pilotoval snad všechno. Do větroně si poprvé sedl na střední průmyslovce. Následovala vojenská letecká škola v Košicích. Ve 4. ročníku přišel MIG 21, ve kterém létal 10 let. Jaký je rozdíl pilotovat stíhačku a dopravní letadlo? „Vojenský pilot musí být orientován na splnění úkolu, dopravní pilot na bezpečnost cestujících. Nemůže se katapultovat,“ vysvětlil v Blízkých setkáních.

Cesta letadlem (ilustrační foto)

Létat se bojí 20 % lidí

Vladislav Pružina je autorem knihy Létání beze strachu. Vede i kurzy. „U devíti z deseti lidí lze ten strach zmírnit natolik, že si letenku koupí. Vysvětlujeme, jak letadlo letí, co jsou turbulence. Bojí se stejně muži jako ženy. Jako cestující jsem zažil i hlasité projevy strachu z létání. Kdyby to přerostlo únosnou mez, letadlo by se muselo vrátit.“

V jihovýchodní Asii se bouřka přeletět nedá

Vladislav Pružina létal pět let v jihovýchodní Asii. „Tajfunů a turbulencí jsem si tam užil měrou vrchovatou. U nás jsou vrcholky bouřkových mraků v 11 kilometrech, tam ve 14 a více. Nešlo to přeletět, muselo se to obletět. Když tam prší, je to jako by padala voda a letadlo bylo v bazénu,“ vzpomíná v rozhovoru se Stáňou Lekešovou.

Zažil kritické situace? Jaké to je, když uhodí do letadla blesk? Jak dlouho dnes trvá pilotní výcvik? Proč si při startu a po přistání poplácal letadlo? Dívá se na seriál Letecké katastrofy? Více uslyšíte ze záznamu.

autoři: Stáňa Lekešová , zk
Spustit audio

Související