Dopravní pilot se nemůže katapultovat, ujišťuje kapitán Vladislav Pružina
Začínal na větroních. Následovaly vojenské stíhačky a letadla dopravní. Je také autorem knížek Létání beze strachu a Jak se létá v tajfunech.
Kapitán Pružina pilotoval snad všechno. Do větroně si poprvé sedl na střední průmyslovce. Následovala vojenská letecká škola v Košicích. Ve 4. ročníku přišel MIG 21, ve kterém létal 10 let. Jaký je rozdíl pilotovat stíhačku a dopravní letadlo? „Vojenský pilot musí být orientován na splnění úkolu, dopravní pilot na bezpečnost cestujících. Nemůže se katapultovat,“ vysvětlil v Blízkých setkáních.
Létat se bojí 20 % lidí
Vladislav Pružina je autorem knihy Létání beze strachu. Vede i kurzy. „U devíti z deseti lidí lze ten strach zmírnit natolik, že si letenku koupí. Vysvětlujeme, jak letadlo letí, co jsou turbulence. Bojí se stejně muži jako ženy. Jako cestující jsem zažil i hlasité projevy strachu z létání. Kdyby to přerostlo únosnou mez, letadlo by se muselo vrátit.“
V jihovýchodní Asii se bouřka přeletět nedá
Vladislav Pružina létal pět let v jihovýchodní Asii. „Tajfunů a turbulencí jsem si tam užil měrou vrchovatou. U nás jsou vrcholky bouřkových mraků v 11 kilometrech, tam ve 14 a více. Nešlo to přeletět, muselo se to obletět. Když tam prší, je to jako by padala voda a letadlo bylo v bazénu,“ vzpomíná v rozhovoru se Stáňou Lekešovou.
Zažil kritické situace? Jaké to je, když uhodí do letadla blesk? Jak dlouho dnes trvá pilotní výcvik? Proč si při startu a po přistání poplácal letadlo? Dívá se na seriál Letecké katastrofy? Více uslyšíte ze záznamu.
Související
-
V Red Bull Air Race každá chybička rozhoduje o tom, jak doletíte, vysvětluje pilot Martin Šonka
Je to něco mezi obřím slalomem na lyžích a formulí jedna ve vzduchu, popisuje pilot Martin Šonka, o co jde v Red Bull Air Race.
-
Nejbrutálnější letiště světa? „V Karibiku jsme zkusili hned dvě,“ říká pilot Jiří Pruša
Při Expedici Karibik 2016 strávili ve vzduchu 13 dní. Systémem touch-and-go (jen se dotknout země a letět dál) dali 50 letových hodin. Přistání je ale někdy mnohem horší.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
![slovo_nad_zlato.jpg slovo_nad_zlato.jpg](https://dvojka.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/19c0a47caca04bb76b27ba3edcdf74cd.jpg?itok=1i0_J3I_)
![](https://dvojka.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/e2afc965669332fc5318f1eaa402a4b5.jpg?itok=i3X2CUFb)
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.