David Mareček: Umělá inteligence skladatele nenahradí. Dokáže pouze imitovat zvuk, ne kombinovat noty

26. červen 2024

Americké nahrávací společnosti Sony Music, Universal Music Group a Warner Records žalují dvě začínající firmy, jejichž internetové aplikace umožňují uživatelům generovat hudbu pomocí umělé inteligence (AI). Podle nich jde o porušování autorských práv v masovém měřítku. Dala se podobná žaloba čekat? Jak nastavit pravidla? Generální ředitel České filharmonie David Mareček ještě vysvětlí, co má hudba společného se sportem, a přiblíží atmosféru festivalu Smetanova Litomyšl.

Podle nahrávacích společností software firem Suno a Udio krade licencované skladby a následně za pomoci umělé inteligence generuje podobné melodie. „Každý laik ví, že umělá inteligence se učí z toho, co lidé vymysleli. Podobná žaloba se tedy dala čekat, protože těžko lze vygenerovat skladbu, která připomíná existující nahrávku bez toho, aniž by ji program při učení nevyužil,“ zamýšlí se v pořadu Jak to vidí... generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Vymezení hřiště

Právě proto by ale mělo dojít k vymezení pravidel, přestože umělá inteligence může být přínosem a v oblasti hudby zatím živého člověka v komponování nahradit nemůže. „Skladatelé nejsou ohroženi tím, že by umělá inteligence dokázala sama psát hudbu. Nemůže totiž vycházet z ničeho jiného než ze záznamu zvuku. Nedokáže kombinovat notový záznam, může pouze imitovat zvuk, což je opravdu velký rozdíl při tom, jak hudba vzniká,“ vysvětluje Mareček.

Čtěte také

Přesto je nápodoba mnohdy tak dokonalá, že ani zkušený posluchač či posluchačka nepozná, zda jde o hudbu existujícího skladatele, nebo o nahrávku vygenerovanou umělou inteligencí. Mareček ale věří na efekt.

„Je to stejné, jako když jedete na trenažéru nebo jako když v mé profesi hrajete na elektrický nástroj. U něj se vám může dělat až fyzicky nedobře, protože zvuk negeneruje struna, živý materiál. Každopádně proti svévolnému zneužívání duševního vlastnictví různými firmami, které vytrénují program, který pak vydělává peníze, je třeba zakročit. Doufám, že firmy s žalobou uspějí.“

Místo zpěváka avatar

I tak je ale dobré podle Marečka počítat s tím, že doba jde dopředu a technologie umožňují ledacos.

Čtěte také

„Už dlouho se lidé na koncertech baví tím, že zdatný improvizátor dokáže na klavír zahrát cokoliv. Umí improvizovat ve stylu různých skladatelů, ale určitě by dokázal i známou skladbu Mozartovu zahrát tak, jako by ji hrála třeba skupina ABBA nebo Queen. Zcela jistě je tedy možné napsat něco, co ani skalní fanoušek nepozná, jen vezmete atributy, které zpěvák dlouhodobě používá, zkombinujete je a mozek vám to automaticky vyhodnotí, jako by to bylo od daného autora. Koneckonců členové skupiny ABBA šli pokroku naproti, když si vytvořili své avatary a hráli koncerty v Londýně, na kterých nebyli fyzicky přítomni...“

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.