David Mareček: Ředitelé škol by měli mít možnost učitele finančně motivovat

Místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Markéta Seidlová na tiskové konferenci k vyhlášení stávky ve školách
Místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Markéta Seidlová na tiskové konferenci k vyhlášení stávky ve školách

Na středu vyhlásily školské odbory stávku proti rozhodnutí vlády o způsobu růstu platů pedagogů v příštím roce. Načasování a zdůvodnění stávky není šťastné, myslí si generální ředitel České filharmonie David Mareček.

„Asi se nenajde moc lidí, kteří by tvrdili, že učitelé nemají nárok na přidání. Otázkou ale je, jak se odborům podaří zdůvodnit, proč se ke stávce rozhodly teď,“ odkazuje David Mareček k vyjádření ministra školství Roberta Plagy, který ke stávce nevidí důvod.

Debata podle něj není o tom, jestli se učitelům přidá více nebo méně. Ale o tom, kolik z navýšení půjde do tarifní složky platu a kolik do osobního ohodnocení, tedy na příplatky a odměny.

Loterie o přízeň veřejnosti

Působí to jako výraz nedůvěry odborů vůči vládě, doplňuje Mareček. Část veřejnosti podle něj určitě nepochopí, proč se stávkuje, když se učitelům v příštím roce přidávat má.

„Jádro sporu je o to, jestli ředitelé budou mít pravomoc rozhodovat o odměnách, nebo ne. Odbory naproti tomu říkají, že není záruka, že se procenta určená na odměny k učitelům dostanou,“ vysvětluje Mareček.

Podle opozice spor ukazuje, že školství není pro vládu takovou prioritou. Ta totiž slibovala navýšení o 15 %. Vláda se hájí tím, že současný růst platů učitelů je bezprecedentní. Odbory zase oponují nárůstem průměrné mzdy.

Motivace by měla fungovat i na školách

Stávka podle Marečka k problému školství každopádně přitáhne pozornost. Bude pozitivní a nastartuje intenzivní diskuzi, která povede ke změně? Anebo bude negativní a sníží důvěru veřejnosti v oprávněnost nároků učitelů?

Nejhorší by podle Marečka bylo, kdyby se spor dostal na veřejnost ve zkreslené podobě, která by poškodila učitele: „Je v jejich zájmu mít veřejnost na své straně a nadchnout ji pro to, aby se systém pohnul dopředu a byl nejen spravedlivý, ale i motivační.“

„Dobrý ředitel stejně jako dobrý šéf kdekoliv jinde má přehled o tom, kdo jak pracuje. A měl by mít možnost lidi motivovat.“

Další témata rozhovoru: ničí tajfun v době korunovace japonského císaře; Ostrava jako Evropské město kultury; 60 let divadla Semafor; spor o Jezulátko tmavé pleti.

Spustit audio

Související