Ďábelský Fantomas nebo hrabě Monte Christo? Pro mě byl Jean Marais pohádkový dědeček, říká Jiří Žák
„Točil jsem s ním dokument. Byli jsme první štáb, který si pustil domů. A taky poslední. Pak totiž zemřel. Pro mě to byla naprosto osudová věc. Změnil mi život. Absolutně. Uvědomil jsem si, že velikost nemusí být nabubřelá a arogantní, ale i skromná, obyčejná a lidská,“ vyznává se v rozhovoru herec a překladatel Jiří Žák. Prý když zazvonil na zvonek s iniciálami JM, přišel otevřít pohádkový dědeček. „Měl bílé vlasy a byl celý v černém.“ Čím přesně bylo jejich setkání osudové?
„Jean Marais se stal opravdu mým pohádkovým dědečkem, protože mi otevřel srdce a cestu do Francie,“ popisuje Jiří Žák, který pak točil s Pierrem Richardem, Annie Girardotovou a dalšími francouzskými umělci. „A může za to Jean Marais, protože jsem si uvědomil, že můžu.“
Čtěte také
Dodnes prý netuší, čím Maraise přesvědčil k natáčení. Ale domnívá se, že to bylo v tom, co mu tehdy říkal: „Ty ke mně nepřicházíš z hlediště, ale z jeviště. Jsi můj kolega.“ Natáčení se zdálo Jiřímu Žákovi dramatické, protože nikdy předtím nestál před kamerou a nikdy nemoderoval v cizím jazyce. „Myslím, že jsem byl celou dobu v bezvědomí.“
Hraní a psaní
Už 15 let je členem souboru Divadla na Vinohradech. Přesto tvrdí, že moc už toho nenahraje. „Dnes jsem vůbec rád, že tam dojdu,“ říká ironicky. Je tam prý rád, protože divadlo je tým, kdežto psaní je osamělá záležitost. „Z umění je divadlo nejpomíjivější. Nevím už, kdo to říkal, že jsme nejekologičtější, protože po sobě nenecháváme žádné zbytky.“
Čtěte také
Jiří Žák přeložil přes 60 knih z francouzštiny a o tom, nad čím bude pracovat, rozhoduje jeho zájem. „Už nemám velké touhy, protože jsem překládal všechno: Moliérem počínaje, přes Dumase a Maupassanta. Ale možná bych chtěl zkusit ještě jednou Moliéra.“
Zlý mravenec
K divadlu ho přivedla, jak už to bývá, recitace ve škole. Úplně poprvé hrál jako školák zlého mravence v pohádce o včelce Lindě. „Byl jsem unešenej, že můžu hrát divadlo. Vůně šminek a dětství mě přivedla k divadlu.“ Pak se mu do toho začalo "plést" překládání. A taky psaní. O čem vypráví jeho kniha o Provence? Poslechněte si v rozhovoru.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka

