Coca-Cola. Americký sen pije celý svět
Když se americký lékárník John Pemberton vrátil zraněný z občanské války, pustil se do výroby sirupu, který by nejen jemu pomohl od bolesti. Po letech experimentování prodal 8. května 1886 první sklenici Coca-Coly. Nemohl tušit, že se jeho limonády jednou vypijí miliony litrů denně po celém světě. Coca-Cola je symbolem Ameriky, který za druhé světové války pojil americké vojáky s domovem a který svou popularitou dokázal prolomit i železnou oponu socialistického bloku.
Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas.
Související
-
Na začátku byl průstřel stehna. Příběhy slavných značek: Coca-Cola
Původně „posilující prostředek pro osvěžení ducha, proti bolestem hlavy a únavě a pro rekonvalescenci po chřipce“, který kazí zuby milionům lidí po celém světě.
-
Kofola: S nedostatkem kofeinu se při výrobě nepočítalo. Zužitkovaly se saze
Červená malinovka, nebo žlutá citronáda. Jiná limonáda v 60. letech k dostání nebyla. Do doby, než státní aparát vydal příkaz k výrobě kofoly.
-
Složení limonád se v jednotlivých státech liší. Češi pijí sladidla, ukázalo srovnání dTestu
Ohledně složení potravin se hovoří o dvojí kvalitě, tak jednoduché to ale není. Složení potravin se totiž liší stát o státu. Potvrdilo to i porovnání citrusových limonád.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.