Být akrobatickým letcem znamená plnit si své sny, říká Martin Šonka

Hostem dnešního vysílání byl úspěšný, akrobatický letec Martin Šonka. Nejen moderátora Vladimíra Kroce zajímalo, čím to je, že se ČR stále drží na světovém vrcholu v této sportovní disciplíně.
Víte, jaký je rozdíl mezi tlačeným a kopaným prvkem? Anebo co obnáší mnohonásobná rotace? Pro Martina Šonku jde o běžnou rutinu. Křižuje totiž oblohu jako jeden z našich nejlepších akrobatických letců.
Martin Šonka se zrovna dnes účastní mistrovství Evropy v akrobatickém létání v Toužimi. Jeho aktuální pozice v době vysílání byla 16. místo (z asi 50 závodníků). Do studia ČRo 2 - Praha si tak kvůli nám na chvíli odletěl.
Poprvé zjistil, že mu modrá obloha bude zaslíbena, když procházel otcovu knihovnu. Měl velkou sbírku knih o létání a ty ho dovedly až do samotného kokpitu letadla, ve kterém poprvé usedl již v 17letech. Volba byla snadná. Vystudoval vojenskou akademii a vášeň pro stíhací stroje realizoval službou v Armádě ČR, kde aktivně létá již 10 let: "Doufám, že se mi podaří zůstat v křesle aktivního letce co nejdéle. Každý chce nejvíce létat." Kariéra stíhacího pilota je obvykle zakončena vysokou armádní hodností. Na druhou stranu, mezi akrobatickými letci prý najdeme zdatné závodníky i ve věku nad 50 let.
Aktuálně se M. Šonka zabývá leteckou akrobacií na letounu SU-31, se kterým dosahuje mezinárodních úspěchů. Několikrát se stal mistrem ČR, ale tím realizace jeho snů zdaleka nekončí. Věnuje se totiž, jako jediný Čech, rychlostním letům v rámci seriálu Redbull Air Race, což je letecký ekvivalent F1. Používá letadlo EDGE 540, který dosahuje rychlosti 420 km/h. Letoun zdědil od pilota Mikea Mangolda, díky jeho odchodu ze seriálu: "Stroj je to výborný, ale těším se, až zase usednu do kokpitu stíhačky. To je nezaměnitelný zážitek." V rámci vysílání poděkoval také AČR za uvolnění a možnost účastnit se závodů.
I když to mnozí z nás netuší, akrobatické létání má v Česku dlouholetou tradici. Ve světové konkurenci dosahujeme těch nejvyšších příček. Co za tím vězí? "Naše trenérská a letecká škola je opravdu výborná. V minulosti to bylo o něco jednodušší, protože si piloti nemuseli za lety platit. Dnes mají své zaměstnání a mohou tedy létat pouze ve volných chvílích.“ Ve srovnání např. s Francouzi nalétají naši akrobatičtí letci přibližně o 20 hodin méně, a to je na výsledcích při soutěžích pochopitelně znát.
12. září budeme moci vidět M. Šonku ve Dlouhé Lhotě u Příbrami na 14. leteckém dni, kde se setká s legendou leteckého sportu Petrem Jirmusem. Ten je dvojnásobným mistrem světa a mistrem Evropy v akrobatickém létání. Jak probíhají takové přípravy na závody, dá se improvizovat? M. Šonka odpovídá: "Nějakou sestavu mám. Je nutné znát hrubou osnovu, ale vše ovlivňuje příroda, jak jsou vysoko mraky a tak dál. Ale musí se také improvizovat, mám i sestavu, která nemá vertikální prvky, pro případ, že by byla velká oblačnost."
Při závodech jde především o přesnost provedených "kousků". Ty zná pilot s velkým předstihem a může se na ně dobře připravit. Krom předem určených zadání se létají volné, ve kterých se obvykle rozhodne o vítězi. Tajné sestavy si jednotlivé týmy sestavují podle sebe a jde o ty nejtěžší akrobatické prvky, v té nejobtížnější kategorii s označením "Unlimited".
K otázce bezpečnosti náš host dodává, že při letošním ročníku Redbull Air Race došlo pouze k jedné letecké nehodě: "Pilotu se naštěstí nic nestalo. Jen si šel zaplavat, druhý o vodu škrtl. Dá se tedy říct, že jde o super bezpečný sport." V každém případě se létá ve velké rychlosti a nízko nad zemí. Pilot musí dobře odhadnout své možnosti i možnosti letadla. Pokud je přecení, jsou následky fatální.
Související
-
V Red Bull Air Race každá chybička rozhoduje o tom, jak doletíte, vysvětluje pilot Martin Šonka
Je to něco mezi obřím slalomem na lyžích a formulí jedna ve vzduchu, popisuje pilot Martin Šonka, o co jde v Red Bull Air Race.
-
Host: letecký akrobat Petr Jirmus
Jak mistr světa v letecké akrobacii a pilot dopravních letadel vzpomíná na časy, kdy měl na palubě prezidenta Václava Havla nebo vítěze z Nagana? Moderuje Petr Vichnar.
-
Přemety v oblacích: Nejznámějšími československými letci v zahraniční nebyli vždy jen piloti RAF
Málokdo si uvědomuje, že akrobacie ve vzduchu je stará takřka jako létání samo. Už v roce 1913 si Adolphe Pegoud všiml, že nepilotovaný letoun letí dál a dělá obraty.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.