Být akrobatickým letcem znamená plnit si své sny, říká Martin Šonka
Víte, jaký je rozdíl mezi tlačeným a kopaným prvkem? Anebo co obnáší mnohonásobná rotace? Pro Martina Šonku jde o běžnou rutinu. Křižuje totiž oblohu jako jeden z našich nejlepších akrobatických letců.
Martin Šonka se zrovna dnes účastní mistrovství Evropy v akrobatickém létání v Toužimi. Jeho aktuální pozice v době vysílání byla 16. místo (z asi 50 závodníků). Do studia ČRo 2 - Praha si tak kvůli nám na chvíli odletěl.
Poprvé zjistil, že mu modrá obloha bude zaslíbena, když procházel otcovu knihovnu. Měl velkou sbírku knih o létání a ty ho dovedly až do samotného kokpitu letadla, ve kterém poprvé usedl již v 17letech. Volba byla snadná. Vystudoval vojenskou akademii a vášeň pro stíhací stroje realizoval službou v Armádě ČR, kde aktivně létá již 10 let: "Doufám, že se mi podaří zůstat v křesle aktivního letce co nejdéle. Každý chce nejvíce létat." Kariéra stíhacího pilota je obvykle zakončena vysokou armádní hodností. Na druhou stranu, mezi akrobatickými letci prý najdeme zdatné závodníky i ve věku nad 50 let.
Aktuálně se M. Šonka zabývá leteckou akrobacií na letounu SU-31, se kterým dosahuje mezinárodních úspěchů. Několikrát se stal mistrem ČR, ale tím realizace jeho snů zdaleka nekončí. Věnuje se totiž, jako jediný Čech, rychlostním letům v rámci seriálu Redbull Air Race, což je letecký ekvivalent F1. Používá letadlo EDGE 540, který dosahuje rychlosti 420 km/h. Letoun zdědil od pilota Mikea Mangolda, díky jeho odchodu ze seriálu: "Stroj je to výborný, ale těším se, až zase usednu do kokpitu stíhačky. To je nezaměnitelný zážitek." V rámci vysílání poděkoval také AČR za uvolnění a možnost účastnit se závodů.
I když to mnozí z nás netuší, akrobatické létání má v Česku dlouholetou tradici. Ve světové konkurenci dosahujeme těch nejvyšších příček. Co za tím vězí? "Naše trenérská a letecká škola je opravdu výborná. V minulosti to bylo o něco jednodušší, protože si piloti nemuseli za lety platit. Dnes mají své zaměstnání a mohou tedy létat pouze ve volných chvílích.“ Ve srovnání např. s Francouzi nalétají naši akrobatičtí letci přibližně o 20 hodin méně, a to je na výsledcích při soutěžích pochopitelně znát.
12. září budeme moci vidět M. Šonku ve Dlouhé Lhotě u Příbrami na 14. leteckém dni, kde se setká s legendou leteckého sportu Petrem Jirmusem. Ten je dvojnásobným mistrem světa a mistrem Evropy v akrobatickém létání. Jak probíhají takové přípravy na závody, dá se improvizovat? M. Šonka odpovídá: "Nějakou sestavu mám. Je nutné znát hrubou osnovu, ale vše ovlivňuje příroda, jak jsou vysoko mraky a tak dál. Ale musí se také improvizovat, mám i sestavu, která nemá vertikální prvky, pro případ, že by byla velká oblačnost."
Při závodech jde především o přesnost provedených "kousků". Ty zná pilot s velkým předstihem a může se na ně dobře připravit. Krom předem určených zadání se létají volné, ve kterých se obvykle rozhodne o vítězi. Tajné sestavy si jednotlivé týmy sestavují podle sebe a jde o ty nejtěžší akrobatické prvky, v té nejobtížnější kategorii s označením "Unlimited".
K otázce bezpečnosti náš host dodává, že při letošním ročníku Redbull Air Race došlo pouze k jedné letecké nehodě: "Pilotu se naštěstí nic nestalo. Jen si šel zaplavat, druhý o vodu škrtl. Dá se tedy říct, že jde o super bezpečný sport." V každém případě se létá ve velké rychlosti a nízko nad zemí. Pilot musí dobře odhadnout své možnosti i možnosti letadla. Pokud je přecení, jsou následky fatální.
Související
-
V Red Bull Air Race každá chybička rozhoduje o tom, jak doletíte, vysvětluje pilot Martin Šonka
Je to něco mezi obřím slalomem na lyžích a formulí jedna ve vzduchu, popisuje pilot Martin Šonka, o co jde v Red Bull Air Race.
-
Host: letecký akrobat Petr Jirmus
Jak mistr světa v letecké akrobacii a pilot dopravních letadel vzpomíná na časy, kdy měl na palubě prezidenta Václava Havla nebo vítěze z Nagana? Moderuje Petr Vichnar.
-
Přemety v oblacích: Nejznámějšími československými letci v zahraniční nebyli vždy jen piloti RAF
Málokdo si uvědomuje, že akrobacie ve vzduchu je stará takřka jako létání samo. Už v roce 1913 si Adolphe Pegoud všiml, že nepilotovaný letoun letí dál a dělá obraty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.