Baťův kanál. Impulzem byla pro Baťu povodeň

První plány na splavnění řeky Moravy pocházejí už z 18. století, teprve roku 1901 však vznikl první skutečný záměr. Realizace se ovšem dočkal až díky podnikateli Tomáši Baťovi a mohla za to náhoda. V roce 1930 mu povodeň zničila staveniště nové továrny v Otrokovicích a tak se rozhodl vodní živel zkrotit. Inicioval výstavbu umělého vodního kanálu, která započala 16. října 1934. Vodní cesta je dlouhá 52 kilometrů. 

Spojuje Otrokovice a Rohatec a jejím hlavním účelem byla přeprava hnědého uhlí, které se těžilo v dole Tomáš v Ratíškovicích. Odtud dovezly vlaky horninu k výklopníku v Sudoměřicích a dál už uhlí putovalo po hladině až do továrny v Otrokovicích.

Provoz byl zahájen v prosinci 1938. Po skončení těžby bylo dílo opuštěno a víc než 30 let chátralo. Obnovení plavby se Baťův kanál dočkal až v 90. letech za osobní přítomnosti Tomáše Bati mladšího. 

 

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu