Baťův kanál. Impulzem byla pro Baťu povodeň
První plány na splavnění řeky Moravy pocházejí už z 18. století, teprve roku 1901 však vznikl první skutečný záměr. Realizace se ovšem dočkal až díky podnikateli Tomáši Baťovi a mohla za to náhoda. V roce 1930 mu povodeň zničila staveniště nové továrny v Otrokovicích a tak se rozhodl vodní živel zkrotit. Inicioval výstavbu umělého vodního kanálu, která započala 16. října 1934. Vodní cesta je dlouhá 52 kilometrů.
Spojuje Otrokovice a Rohatec a jejím hlavním účelem byla přeprava hnědého uhlí, které se těžilo v dole Tomáš v Ratíškovicích. Odtud dovezly vlaky horninu k výklopníku v Sudoměřicích a dál už uhlí putovalo po hladině až do továrny v Otrokovicích.
Provoz byl zahájen v prosinci 1938. Po skončení těžby bylo dílo opuštěno a víc než 30 let chátralo. Obnovení plavby se Baťův kanál dočkal až v 90. letech za osobní přítomnosti Tomáše Bati mladšího.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka