Angličák: Jak v československé krabičce od sirek vznikla legenda

02786833.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02786833.jpeg

Možná jste si s nimi jako kluci hrál. Na svědomí je má ale holčička! Historie těchhle autíček je daleko pestřejší, než byste si mohli myslet. Jak poznáte, jestli doma nemáte sběratelský kousek?

Začalo to ve Velké Británii v 50. letech v okolí Londýna. Tehdy platilo pravidlo, že si děti mohou brát do školy hračky, které se vejdou do krabičky od sirek. A malá Anne chtěla takovou hračku, kterou nikdo jiný nemá.

Poprosila otce Jacka, který pracoval v malé firmičce na výrobu hraček, aby jí udělal něco zvláštního. A Jack Odell vyrobil model silničního válce. Malý přesně tak, aby se vešel do krabičky od sirek.

Nejstarší varianta vůbec prvního modýlku Matchbox z roku 1953. Krabička má charakteristické rysy československých zápalek ze SOLO Sušice prodávaných v té době v Británii

Autíčková revoluce!

„Anne odnesla model do školy a tam si s ním hrála. Už odpoledne byl ale Jack Odell pod náporem jejích spolužáků. Hračka se jim líbila. Jack se svými společníky rozhodli toho marketingově využít,“ popisuje autor Velké knihy o modelech Matchbox Alex Pícha.

První modely z 20. a 30. let se prý dochovaly jen ve velmi malém množství. Hlavně kvůli nekvalitním materiálům. „Revoluci způsobil vývoj slitiny zamak, založené na zinku. Její kouzlo spočívá v tom, že umožňuje tlakové lití. Díky tomu se mohou zdůraznit drobounké detaily.“

Angličák místo zápalek?

Krabička československých zápalek ze SOLO Sušice, které se v 50. letech prodávaly v Anglii pod názvem Norvic

Jako vzor pro krabičku na první modely Matchbox posloužila krabička českého výrobce zápalek SOLO Sušice. Na ostrovech se prodávala pod značkou Norvic.

„Jacku Odellovi se tenkrát líbil design, který měl na obrázku hrázděný dům a malé červené mráčky. Krabičky od modelů Matchbox z 50. a 60. let nesly design právě československých sirek.“

Máte doma sběratelský kus?

„Řada modelů na první pohled nevypadá nijak vzácně. Na první pohled vidíte, že se jich vyrobilo mnoho. Je to podobné jako u známek. Existují ale malé série. Třeba chybové. Vědí o nich jen samotní sběratelé,“ popisuje Alex Pícha.

Například některé modely, které se dovážely do východní Evropy, měly rozdílné části: kolečka nebyla kovová, ale z plastu apod. I takové maličkosti pak dělají z angličáku sběratelský kus. Pro Čechy je srdcovou záležitostí model Škody 130 LR. Více o tom si poslechněte ze záznamu.

Dějiny automobilismu poslouchejte každé pondělí po 14:00 v Odpoledni s Dvojkou. Záznam rubriky najdete po odvysílání v Celodenních záznamech.