Vohánka: Dekarbonizace je megatrend, který se nezastaví. Politici se ale s byznysem musí bavit

Největší audioportál na českém internetu

Martin Vohánka | Foto: Kateřina Cibulka, Český rozhlas

Poslechněte si další díl pořadu Peníze a vliv Jany Klímové, tentokrát s podnikatelem Martinem Vohánkou

Zelená dohoda Evropské unie, jejímž cílem je snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů o 100 procent proti roku 1990, je pod palbou kritiky politiků i podnikatelů. Podle úspěšného byznysmena, zakladatele a hlavního majitele společnosti Eurowag Martina Vohánky jsou korekce zelené strategie potřeba. V pořadu Peníze a vliv Jany Klímové varuje před velkými změnami. „Pro průmysl je nejhorší, když už se vydá nějakým směrem, udělat pak úplnou otočku. To je zabiják,“ zdůrazňuje.

Martin Vohánka založil firmu Eurowag v roce 1995. Tehdy prodával palivo pro kamiony, později k tomu firma vyvinula platební systém. Nyní je předním poskytovatelem integrovaných platebních služeb a mobility pro automobilové dopravce v celé Evropě.

Loni měla společnost obrat přes 7,3 miliardy korun, s částí jejich akcií se obchoduje na burze v Londýně a v Praze. Vohánka také patří k zakladatelům spolku Druhá ekonomická transformace Česka a je významným filantropem. 

Čtěte také

Při schvalování Green Dealu se podle něj stala velká chyba, když politici s podnikateli nevedli dostatečný dialog. A nejde jen o Zelenou dohodu, připomíná pro Český rozhlas Plus.

„My v Evropě příliš necháme rozhodovat politiky a byznys necháváme stát stranou. Říkám to roky – ano, politici mají vytyčit směr. Ale pak k tomu má přijít byznys a skutečně se o tom bavit,“ tvrdí Vohánka.

Při rozhodování o dekarbonizaci přitom obzvlášť firmy s největší uhlíkovou zátěží, jako jsou cementárny, ocelárny, energetika, stály podle něj stranou a politici říkali: S vámi se bavit nebudeme, protože byste to chtěli jinak.

„Ve skutečnosti tím ale problém jenom odkládáme. Protože cement musíme vyrábět, musíme se nějak postavit k energiím,“ vysvětluje.

Čtěte také

I proto je korekcí, o kterých v současné době mluví jak česká vláda, tak Evropská komise v návrzích nové Dohody o čistém průmyslu či Akčním plánu pro dostupnou energii, podle Vohánky tolik. 

Základní cíle Green Dealu, jako je uhlíková neutralita v roce 2050 a snížení emisí o 90 procent už v roce 2040, ale v návrzích Bruselu zůstávají. Podle Svazu průmyslu a dopravy jsou přitom příliš ambiciózní a nereálné.

Vohánka je přesvědčen, že k dalším korekcím může dojít později. Úpravy plánů, pokud to nejsou zmíněné prudké otočky, jsou podle něj normální i v podnikání.

„Takhle to děláme i ve firmách. Dáme si ambiciózní cíle a uvidíme to, co se nám ve skutečnosti podaří. A operativně měníme taktiku a strategii tak, abychom se do toho cíle dostali,“ přibližuje Vohánka.

Držet se megatrendu

Celkově je podle něj potřeba strategii Green Dealu držet, protože je to „megatrend“. I v USA, přestože kroky prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy mluví opačně, zdůrazňuje podnikatel. Na národní úrovni ale řada států USA pokračuje v dekarbonizační politice dál, stejně jako Anglie nebo Čína.

Čtěte také

„Ten megatrend zkrátka nezastavíme. Ale je důležité si připomenout, obzvlášť v Čechách, že některá odvětví skutečně budou zpomalovat. Některé vlaky se zastaví. Ale jsou tu nové vlaky, což jsou třeba elektromobily,“ uvedl.

Pokud bude Evropa dál prokrastinovat jako doposud, kdy jí v některých oblastech, jako je třeba výroba solárních panelů, už ujel „nový“ vlak, tak jí těch vlaků ujede mnohem víc. 

Klíčové jsou podle Vohánky při dekarbonizaci tři věci. A to pokračovat v ní, ale zároveň se dostat k energetické nezávislosti a jít cestou technologické neutrality.

V nákladní dopravě, v níž jeho firma poskytuje služby, se mohou podle podnikatele například prosadit v budoucnu jak elektromobily, tak auta na syntetická paliva. 

Poslechněte si celý rozhovor v pořadu Peníze a vliv Jany Klímové, audio je nahoře.

Související