Místo řízení PPF investice do startupů až za čtvrt miliardy. Bartoníček po smrti Kellnera změnil směr

Největší audioportál na českém internetu

Ladislav Bartoníček | Foto: Profimedia

Poslechněte si podcast Peníze a vliv Jany Klímové

Smrt nejbohatšího Čecha a zakladatele firmy PPF Petra Kellnera před čtyřmi lety znamenala zásah do života nejen rodiny, ale i řady lidí v jeho blízkém okolí. Ladislav Bartoníček byl jeden z prvních šéfů PPF, poté její České pojišťovny či telekomunikační divize. Po Kellnerově smrti stál zhruba rok v čele celé skupiny se zhruba bilionovým majetkem. Nakonec se ale rozhodl jít svou cestou, z PPF odešel – nejen jako manažer, ale i akcionář – a stal se investorem.

Spolu s dalším bývalým manažerem a akcionářem PPF Jeanem Pascalem Duviesartem založili před dvěma lety investiční společnost BD Partners, která se zaměřuje na evropské technologické startupy. Na kontě mají podíly už ve 13 firmách.

Čtěte také

„Doposud jsme do nich investovali odhadem 5 až 10 milionů eur,“ říká v rozhovoru pro pořad Peníze a vliv Ladislav Bartoníček.

Odchod za miliardu

S Kellnerem, který zahynul 27. března 2021 při pádu vrtulníku na Aljašce, spolupracoval 30 let. Ve skupině PPF tak vedl v průběhu let vedle České pojišťovny i firmy z divize telekomunikací a médií, byl také ředitelem biotechnologické firmy Sotio.

Po dohodě s vdovou Renátou Kellnerovou z PPF v roce 2022 odešel, o rok později jí prodal i svůj podíl na skupině ve výši 0,535 procenta. Podle odhadu Hospodářských novin měl hodnotu přes miliardu korun.

Chceme zakladatelům startupů přinést kromě peněz i nějakou expertizu – naše know-how, které jsme nabyli během 30 let v byznysu.
Ladislav Bartoníček

BD Partners podle Bartoníčka při investicích nyní sleduje zhruba tři cíle. Zaprvé geografickou polohu, tedy aby šlo o firmy ze střední a východní Evropy, Německa, Rakouska nebo Švýcarska. Další podmínkou je, aby šlo o firmy s byznysem založeným převážně na technologiích a kromě svých peněz v nich mohli uplatnit i své znalosti.

Čtěte také

„Tedy nějaké naše know-how, které jsme nabyli během posledních 30 let v rámci byznysu. To znamená, abychom zakladatelům mohli přinést kromě peněz i nějakou expertizu. A v neposlední řadě to ještě musí být něco, kde se člověk naučí něco nového, nebo ten byznys řeší nějaký palčivý problém,” doplňuje Bartoníček postup, podle jakého klíče si investice vybírají.

My Jeff App

Stopu zkušeností s byznysem PPF v oblasti financí nese například vstup BD Partners do lotyšského startupu My Jeff App. Ten nabízí službu propojující finanční instituce s potenciálními zákazníky, které by jejich produkty mohly zaujmout. Navíc v zemích jako je Vietnam, Indonésie nebo Filipíny, kde stále velká část populace nemá žádný bankovní účet ani půjčky.

„Začali v Asii, v tuto chvíli se rozvíjejí další trhy v Latinské Americe a ve Španělsku. Dneska jsou na měsíční bázi tržeb přes milion eur, což na malý startup vůbec není špatné,” uvádí Bartoníček.

Čtěte také

Příkladem firmy, u které při investici hrál roli kromě čísel i „dobrý pocit“ z jejího byznysu, je pak startup Elin AI. „Snaží se řešit problém mentálního zdraví mladé generace Z. To je věc, která mě osobně hrozně moc trápí, potože jsme těmto dětem neudělali úplně dobrý svět. Kvůli řadě věcí, ale zejména kvůli sociálním médiím,“ vysvětluje podnikatel.

V této generaci se podle něj dá mluvit o epidemii projevů depresí, úzkostných stavů a sebepoškozování. „Jakákoli aktivita tak je důležitá. A třeba to, co dělá Elin, je pro mě hrozně super,“ dodává.

Firma vytváří technologii, která pomocí umělé inteligence dokáže zmapovat psychologické reakce na snímky obrazovky, které si sdílejí právě uživatelé generace Z. Chatovací aplikace jim pak pomáhá porozumět obsahu nebo nabízí rady a pomoc pro jejich duševní pohodu.

Litoval Ladislav Bartoníček někdy odchodu z PPF? A jak se dívá na obchodní války, které rozpoutaly USA vedené prezidentem Donaldem Trumpem? Poslechněte si celý rozhovor v audiozáznamu, ptá se Jana Klímová.

Související