Václav Malý: Patříme do Evropy, ale neuzavírejme se před světem

4. listopad 2016
03733273.jpeg

Ve společenské debatě se neustále skloňuje téma migrace a ozývá se kritika Evropské unie i volání po tom, abychom se uzavřeli světu. Je to ale správná cesta?

„Měli bychom přispět k lepšímu fungování Evropské unie. Nemůžeme jen stát stranou a mít otevřenou dlaň,“ říká biskup Václav Malý. Oceňuje přitom shromáždění na Staroměstském náměstí v den státního svátku 28. října. Lidé podle něho chtěli vyjádřit nesouhlas s tím, že nás někteří naši političtí představitelé táhnou na Východ.

„Jde i o budoucí orientaci naší společnosti. My přece patříme k Evropě. Měli bychom vytvářet nenásilný a korektní tlak na část našich představitelů, kteří nás směřují někam jinam. Tím já nejsem proti otevřenosti a rozvíjení obchodních vztahů, ale já pán, ty pán,“ zdůrazňuje.

Dalajláma a buddhismus

Platí to i o nedávné návštěvě tibetského dalajlámy. Toho Malý oceňuje jako osobnost usilující o důstojnost člověka. „Také jsem někde četl, a to se mi velmi líbí, že je to člověk, který prezentuje pozitivně naladěné stáří. Usmívá se, je přirozený a není umělý. To je myslím v dnešním světě falešných úsměvů pro televizní kamery docela fajn.“

Někteří lidé také v buddhismu hledají duchovní cestu, Václav Malý ale v této souvislosti připomíná dalajlámova slova z jeho první návštěvy Prahy v roce 1990: „Buddhismus vyrůstá z úplně jiných duchovních kořenů než Evropa, tudíž je pro Evropana velmi těžké, aby ho pochopil.“

Skutečné křesťanské hodnoty

Podobný problém ale možná máme i s našimi vlastními hodnotami. „Mně se líbí prohlášení Českobratrské církve evangelické, že bychom neměli tolik mluvit o evropských křesťanských hodnotách. V mluvě mnoha lidí se z nich stává nástroj k posilování nedůvěry, nacionalismu a izolacionismu,“ upozorňuje světící biskup pražský.

Dalajlama přijel do Prahy na konferenci Forum 2000. Soukromě se setkal s některými zákonodárci

Jaké tedy ve skutečnosti jsou? „Patří k nim úcta k člověku, i když je jiný, solidarita, svoboda a rovnost před zákonem, ale také respektování důstojnosti toho druhého. Na to se nějak zapomíná a za křesťanskými hodnotami se vidí především nevraživost vůči všemu cizímu.“