Úžasné životy: Spisovatel Karel Jaromír Erben podle divadelníka Lukáše Trpišovského
Lukáš Trpišovský tvoří polovinu tvůrčího dua SKUTR s Martinem Kukučkou. Režiséři inscenovali mnoho představení v České republice i zahraničí. Pro Národní divadlo vytvořili dosud 7 inscenací. Mezi nimi i Kytici.
Lukáš Trpišovský našel vztah k lidové hudbě až během studia na DAMU a cestování po Balkánu a Východní Evropě, kdy s kolegou Martinem Kukučkou připravovali divadelní inscenace v několika zemích. Během práce na představeních a různých setkáních se prý často začalo zpívat.
Jak říká Trpišovský, na Balkáně, ale třeba i na Ukrajině nebo na Slovensku je vztah k folkloru a lidové hudbě stále živý. V Čechách jsme už trochu zapomněli zpívat a často se stydíme. Zřejmě podobné okouzlení lidovou hudbou, ale pohádkami, lidovými strašidelnými příběhy a vyprávěním, zažíval také Erben. Lidovou slovesnost začal sbírat v rodných Čechách, ale procestoval mnoho zemí východní Evropy a Balkánu. Ovládal dvanáct jazyků a při tomto etnografickém výzkumu tak mohl volně rozmlouvat s pamětníky, sbírat písničky a pohádky a následně je překládat.
Rád bych si s ním zazpíval
Podle Lukáše Trpišovského určitě nebyl Erben žádný suchar, jak ho možná mnohdy vnímáme dnes. Byl to člověk muzikální, musel umět dobře komunikovat s nejrůznějšími lidmi a k putování za písněmi a pohádkami, musel mít i poměrně dobrodružného ducha. „Rád bych si s ním zazpíval. Musel to být vlastně společenský a veselý člověk, byl výborný muzikant. Zazpívat si s ním lidovky v hospodě by bylo určitě skvělé,“ dodává Trpišovský.
Erben nasbírané texty upravoval, ale snažil se vždy podpořit původní archetypální vyznění příběhu. Což zajímá i Lukáše Trpišovského. Právě archetypy jako jsou vztahy mezi rodiči a dětmi, smrt, odpuštění, trest ho zajímají jako divadelního režiséra. Proto, si také spolu s Martinem Kukučkou vybrali pro nové divadelní zpracování Erbenovu sbírku Kytice, kterou můžeme vidět v Národním divadle. Původní příběhy – balady zřejmě sahají hluboko do středověku a nejstarší náměty možná ještě do předkřesťanských dějin střední a východní Evropy.
Setkání se smrtí
Sbírka Kytice se stala bestsellerem už za Erbenova života. Spisovatel se stal velmi uznávaným a oblíbeným, úspěch také pomohl rodině finančně. Každé nové vydání však Karel Jaromír vždy vylepšil, něco dopsal, něco upravil. Úspěch snad také pomohl Erbenovi překonat smutná období.
Se smrtí se nesetkal jen v podobě úmrtí dvojčete v kojeneckém věku. Erbenovi během jeho života zemřelo sedm sourozenců, zemřela také jeho první manželka a dvě děti z druhého manželství. Jak poznamenává Trpišovský, dnes si v našem západním světě tak časté setkání se smrtí a vyrovnání se s traumatickými zážitky neumíme ani představit. V 19. století však byly podobné smutné události časté a nevyhýbaly se ani vzdělaným a poměrně dobře situovaným lidem jako Karel Jaromír Erben.
Jeho tvorba nás nutí se zamýšlet nad ne vždy veselými tématy, ale příběhy jeho pohádek i balad nás nepřestávají fascinovat. Karel Jaromír Erben má co říct i dnešnímu čtenáři a v podobě divadelního zpracování dvojice SKUTR také divadelnímu divákovi.
Související
-
Úžasné životy: Filolog Bedřich Hrozný podle jeho následovníka Petra Charváta
Dětství, kdy slýchával biblické příběhy z oblasti blízkého východu, ho částečně předurčilo ke studiu civilizací této oblasti.
-
Úžasné životy: Arnošt Lustig podle Petry Procházkové
„Pro mě byl jeden z nejvtipnějších lidí, které jsem potkala, dělal si legraci i ze zakázaných témat. Byl mistr slova,“ vypráví zahraniční zpravodajka Petra Procházková.
-
Úžasné životy: Jan Skácel podle Jiřího Pavlici
„Ač o sobě vždy mluvil jako o ateistovi, jeho básně jsou prodchnuty moudrostí, křesťanskou i pohanskou.“ Tak mluví o brněnském básníkovi primáš Hradišťanu Jiří Pavlica.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.