Úžasné životy: režisér Jiří Krejčík podle herečky Božidary Turzonovové
Výbušný cholerik, který prý škrtil herečky! Takovou pověst měl legendární filmový režisér Jiří Krejčík. Do zlatého fondu české kinematografie přispěl několika zásadními filmy Svědomí, Vyšší princip, Svatba jako řemen nebo Božská Ema. Právě představitelka Emy Destinnové, slovenská herečka Božidara Turzonovová, v dalším díle Úžasných životů prozradí, jestli byl Jiří Krejčík opravdu tak despotický režisér, jak se o něm říkalo.
Jiří Krejčík se narodil 26. června 1918 v Praze. K filmu se dostal během protektorátu a samostatně začal režírovat krátce po skončení druhé světové války. Psychologickými dramaty Svědomí a Vyšší Princip se zařadil mezi uznávané tvůrce, pověst mu ovšem kazily fámy o tom, že ubližuje hercům.
Čtěte také
Historky, jak fackuje nebo dokonce škrtí herečky, slýchala během studií i Božidara Turzonovová. Když ji pak pozvali na konkurz do jeho filmu, byla na to připravená. „Rozhodla jsem se, že se nedám. Stála jsem vždy poblíž stojanu od malého reflektoru, a pokud by se na mě vyřítil, byla jsem připravená ho tím reflektorem třísknout. Nic takového se ale nestalo. Byl velmi milý a konkurz i následné filmování probíhalo v úžasné pohodě.“
Božská Ema
Božidara Turzonovová natočila s Jiřím Krejčíkem celkem čtyři filmy. Poslední z nich – Božská Ema – byl pro oba tvůrce zásadní. Při práci na filmu, který mapuje několik momentů ze života operní pěvkyně Emy Destinnové, měla slovenská herečka možnost pochopit, z čeho pramení pověst o Jiřím Krejčíkovi jako o despotickém režisérovi.
„Cítil vůči práci obrovskou odpovědnost a chtěl ji vždy udělat co nejlépe. Neuvěřitelně ho dopalovalo, když mu ji někdo svým lajdáctvím nebo nepoctivostí kazil. Po takových lidech dokázal ostře vyjet. Ale pro to jsem měla pochopení. Byl jako malé dítě, kterému někdo ničí jeho dílo,“ uvádí herečka na pravou míru legendární historky.
„Já všechno sežeru...“
Jiří Krejčík byl nejen filmovým a televizním režisérem, ale čas od času se objevil také před kamerou. V seriálu Bylo nás šest si zahrál vlastně sám sebe. Ve snímku kolegy Jiřího Menzela Slavnosti sněženek dostal roli nenasytného řezníka, který zahrádkáře předem varuje, že „vždycky všechno sežere.“
Vznikla tak jedna z nezapomenutelných scén tohoto filmu. Diváci si Jiřího Krejčíka dobře vybaví také jako doktora ve filmu Pelíšky, který se snaží mírnit cholerického pana Krause.
Když Jiří Krejčík v srpnu 2013 zemřel, prožívala Božidara Turzonovová hluboký smutek po smrti manžela. Přesto neváhala a odjela do Prahy na poslední rozloučení s člověkem, který pro ni tolik znamenal. „Děkuji Bohu i panu Jirkovi Krejčíkovi, že mi dal možnost před kamerou žít.“
Související
-
Konec udavače: hra dokumentů. Skutečné oběti i pachatelé z Drdova Vyššího principu
Impulzem k Drdově povídce a pozdějšímu Krejčíkovu stejnojmennému filmu byla poprava tří příbramských občanů. Je možné po letech vypátrat udavače?
-
Svatba jako řemen
Známé i méně známé scény z kultovního filmu, rozhovory stvůrci a herci, zajímavosti z natáčení a vzpomínky z archivu. Pro vaše uši připravili Jan Rosák a Regina Květoňová.
-
Byla i v protirakouském odboji. Obklopená davy zemřela doma osamělá. Osudové ženy: Ema Destinnová
Uznávali ji v cizině. Miloval ji císař Vilém II. i Caruso. Doma se k ní vděčně ale nechovali. A přes spoustu ctitelů lásku nepoznala.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.
moderátor Jan Pokorný


Tata a jeho syn
Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.