Úžasné životy: Král českých pohádek Václav Vorlíček podle režiséra Zdeňka Zelenky
Je podepsaný pod desítkami filmů, převážně komedií a pohádek. Bez jeho Tří oříšků pro Popelku by Vánoce nebyly svátky. Na Václava Vorlíčka vzpomíná režisér Zdeněk Zelenka.
Oba pánové se paradoxně setkali u přijímací komise Filmové a televizní fakulty. Václav Vorlíček v roli pedagoga, Zdeněk Zelenka v roli budoucího studenta.
„Jsem znám tím, že nečtu návody na cokoliv. Pak jsem samozřejmě u auta, když ho prodávám, překvapený, co všechno umí. A tady jsem si blbě přečetl požadavky uchazeče o studium na FAMU. Tam stálo, abych předložil 3 scénáře. No tak jsem sedl a napsal tři celovečerní scénáře. A právě u komise to byl Vašek, který mi řekl, že jsem si blbě přečetl zadání. Tam totiž bylo "Předložte 3 scénáře a v závorce 1 až 3 strany". To jsem přehlédl. No, přijali mě,“ vzpomíná se smíchem Zdeněk Zelenka.
Komedie a pohádky nejsou lehký žánr
To věděl Václav Vorlíček velmi dobře. Přesto se do něj pustil už na startu své profesní kariéry a zůstal mu věrný po celý život.
„Během pobytu na Barrandově jsem zjistil, že režiséři vyšších věkových kategorií nechtějí točit filmy s dětmi, poněvadž dítě je dítě, a tak jsem si říkal, že by nebylo špatné napsat něco vysloveně pro děti a hrané dětmi. A tak jsem oslovil kamaráda Pepíka Bruchnera a vznikla z toho řada debat, kdy jsme přišli na to, že nebyla natočená žádná dětská detektivka. A vymysleli jsme příběh, který se jmenoval Případ Lupínek,“ popisuje Vorlíček cestu ke své první samostatné práci.
V čem si Vorlíček a Zelenka nejvíc rozuměli?
„S Vaškem nás pojilo, že jsme měli obdobný vztah ke komediím, k humoru a pohádkám. Našli jsme zkrátka témata, která nám byla blízká. A po společných letech na škole, kde jsme učili, jsme dál zůstali kamarády a objevili jsme zálibu ve víně. Občas jsme na něj zašli a tam jsme probírali všechny ty záležitosti ohledně humoru. Musím říct, že to byl právě Vašek, který kromě mého debutu, byl na všech mých předpremiérách a premiérách,“ dodává Zelenka.
Ve vánočním vydání Úžasných životů se dozvíte, že Popelku měl původně režírovat úplně jiný filmař. Také uslyšíte, že Libuše Šafránková v době natáčení byla velmi vytíženou herečkou, která se na natáčení musela přesouvat letecky a Zdeněk Zelenka pak popíše děsivou autonehodu, kterou zažil s Václavem Vorlíčkem a která před lety skončila bez jediného škrábnutí.
Související
-
Úžasné životy: Jan Němec podle Radima Špačka
Jeho posledním filmem bylo autobiografické vyprávění Vlk z Královských Vinohrad. Na jeho tvorbu, soukromí i povahu vzpomíná jeho mladší kolega a kamarád Radim Špaček.
-
Úžasné životy: Jiří Adamíra podle Kristýny Frejové
„Měli jsme dojem, že bychom v jeho přítomnosti měli stát,“ vzpomíná na charisma svého pedagoga Kristýna Frejová a vypráví o posvátné hrůze, která provázela hodiny herectví.
-
Úžasné životy: Bořivoj Navrátil podle bývalé žačky Ljuby Krbové
Ona stála na startu kariéry, on na startu pedagogické činnosti. Přesto si k sobě dokázali najít cestu, která je přátelsky spojila na celý život. Žačka a její profesor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.