Tomáš Zima: Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá

30. květen 2018

Kvůli chybám v letošních maturitních i přijímacích testech byl odvolán ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání CERMAT Jiří Zíka. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima to vítá. Řešení problému státních maturit už podle něj nemůžeme odkládat.

„O státních maturitách se hovoří dlouho. Nejprve se diskutoval vztah státních maturit a přijímacího řízení na vysokých školách. My jako rektoři jsme říkali, že to můžeme zvažovat za předpokladu, že systém bude robustní a nebude se každý rok měnit a také že data budou dostupná včas,“ říká profesor Tomáš Zima.

Ani jedno ani druhé se ovšem zatím naplnit nepodařilo. „Systém státních maturit je z mého pohledu velmi nákladný, nejednoznačný a netestuje znalosti, které by maturant měl mít. Je to prostě jednotný řidičák pro celou Českou republiku, který říká, že ti, kdo mají maturitu, mají určitý stupeň vědomostí.“

Matematika má být povinná


Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.

Maturita by podle Tomáše Zimy měla otestovat znalosti ve třech základních oblastech – v mateřském a cizím jazyce a také v matematice. Skutečnost, že byla matematika vyřazena z povinných státních maturit, považuje rektor Karlovy Univerzity za velmi nešťastný krok.

„Na jedné straně politici hovoří o nástupu průmyslu 4.0, digitalizaci a podpoře technického vzdělávání a přírodních věd, ale na druhé straně říkají: Nedělejme maturitu z matematiky. To je, jako když někomu řeknete: Napište báseň, ale nemusíte umět psát,“ stěžuje si na vývoj kolem maturity z matematiky Tomáš Zima.

Gymnázia vs. učňovské obory

„Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá, ale to přece není řešení problému,“ říká Tomáš Zima a poukazuje na skutečnost, že ve vládě se neustále střídají ministři školství a koncepční řešení maturity je stále v nedohlednu. Druhý problém je podle něj ve snaze vytvořit univerzální maturitu pro všechny.

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ říká Tomáš Zima

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ uvažuje Zima. „Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.“

autoři: zis , and , Tomáš Zima
Spustit audio