Tomáš Kraus: Podstatou SPD je lákat na kontroverzní témata, jako je tábor v Letech

7. únor 2018
Tomio Okamura

Předsedu SPD Tomia Okamuru a poslance Miloslava Roznera kritizuje hned několik sdružení a politiků. Důvodem je jejich znevažování významu koncentračního tábora v Letech.

Tomio Okamura v rozhovoru pro DVTV zpochybnil Lety jako internační tábor. Lidé se v něm prý mohli pohybovat volně a nebyl v něm ani plot. Proti výrokům se ohradila Židovská obec, Muzeum romské kultury a Česko-romské sdružení Konexe podává trestní oznámení kvůli obavám z trestného činu popírání holokaustu.

Poslanec Miloslav Rozner zase na sjezdu SPD prohlásil, že v Letech byl „neexistující pseudokoncetrák“. Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Okamura se pak za některé své výroky omluvil. „Je zvláštní, že se to děje právě nyní. O důvodech ale můžeme jen spekulovat,“ myslí si tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus.

SPD cílí na spodní vrstvy

Podle Krause by nemělo být překvapením, proč Okamura a SPD staví na podobné rétorice. „Láká voliče na témata, která rezonují ve spodních vrstvách společnosti. A kde je taky i docela úspěšně loví.“ Navíc v tom pokračují neustále, přestože se od některých výroků několikrát distancovali.


Výroky o holokaustu a antisemitismu musíme vnímat v kontextu současného politického dění na naší scéně.Tomáš Kraus

SPD se brání tím, že nepopírají utrpení Romů v Letech. Výhrady mají jen k tomu, jak chce stát řešit pietní úpravu místa. Vše ostatní je prý pouze kampaň politické konkurence. „Odpovědností každého politika, který promlouvá k národu, je si ověřit fakta. Nemohu přece něco tvrdit, a když zjistím, že to není pravda, tak se omluvit. Kdyby se to stalo jednou… Tohle ale není poprvé.“

03150835.jpeg

Kolektivní paměť a Lety

Proč se nám otázka koncentračního táboru Lety pořád vrací jako bumerang? Za sporné výroky se v minulosti omlouval už i tehdejší premiér Václav Klaus nebo Andrej Babiš ještě jako ministr financí.

„Možná je to důsledek komunistické totality v nás samotných, protože zabrzdila sebereflexi poválečné společnosti na 40 let. Mluvit se o tom začalo až po roce 1990. Až pak mohli do dřív tajných archivů vstoupit i historici.“ Od té doby už ale uplynulo téměř další čtvrtstoletí.

„Člověk by předpokládal, že to už bude kolektivní pamětí zpracováno. Možná to můžeme přičíst na vrub neznalosti pramenící z nedostatků fakt. Možná se někteří vymezují proti úsilí už několika našich vlád o rehabilitaci prostoru bývalého vepřína. Tento proces ale zatím u konce pořád není,“ dodává Tomáš Kraus.

Romský koncentračmí tábor Lety u Písku