Scenáristka Marie Terezie: Několikrát mě napadlo, co by tomu ta nebožačka říkala

30. leden 2018
Marie Louise Stockingerová v hlavní roli minisérie Marie Terezie

Mirka Zlatníková žertem říká, že je tiskovou mluvčí Marie Terezie. Televizním projektem věnovaným habsburské panovnici se zabývala 10 let. Stala se z toho doslova posedlost.

„Nesmějte si mi. Mluvili na mě v noci. Navštívila jsem psycholožku, která se nesmála a řekla mi, že jsou živí. Ale že je slušnost, aby návštěva v devět večer odešla. Takže já jim v tu dobu říkala, ať vypadnou a vrátí se až ráno,“ svěřuje se scenáristka Mirka Zlatníková se svou posedlostí Marií Terezií.

Ve dvoudílném televizním filmu o Marii Terezii je to, co se vešlo, ale i nevešlo do knihy Miluj a panuj. „Ve filmu nejsou pocity lidí. Ty ztvárňují herci, což může být vykládáno různě a já vlastně chtěla napsat, jak to ta holka vlastně myslela,“ vysvětluje autorka. „Několikrát mě samozřejmě při psaní napadlo, co by tomu ta nebožačka říkala.“

Marie Louise Stockingerová a Vojtěch Kotek v minisérii Marie Terezie


Vojtu Kotka si vybrala Marie-Luise Stockingerová, která hrála Marii Terezii. Měla několik hereckých partnerů, vybírala si asi ze čtyř. Ale Vojta Kotek jí konvenoval nejvíc. Hodně se skamarádili.

Co z filmu vypadlo

Z celého koprodukčního snímku vypadla téměř třetina. Proč? „Původně jsme byli domluveni na čtyři šedesátiminutovky. Ale kvůli programovému schématu rakouské televize jsme to museli změnit.“ Nakonec tedy vznikly dva 90minutové snímky.

Z filmu tak úplně vypadla linka sestry Anny. „Pozorný divák si asi všimne, že se stále na něco připravuje a to něco nepřijde. Ona se zamilovala do bratra Františka Štěpána, což byl téměř ještě větší skandál,“ popisuje scenáristka.

Scéna s rozbitou postelí je reálná

K ruce měla Zlatníková historického poradce. „A toho jsem se ptala: Může to takhle ještě být?“ Ukázkou spolupráce je scéna, kdy jde Marie Terezie za Esterházym. „V původním scénáři za ním šla v noci a nikdo ji neviděl. Ale poradce mi říkal: To neexistovalo. V Hochburgu všichni viděli všechno, ten palác tak byl schválně postavený. Takže nakonec jde a vidí ji všichni.“

Film byl dobře přijat historiky i kritikou. „Od koho mám stále dobré reakce, jsou učitelé dějepisu, kteří nechávají studenty rozlišit, co se opravdu stalo a co ne. Hitem je scéna s rozbitou postelí, která je reálná. Dokonce je reálné i to, že byl Karel VI. požádán, aby mladým vysvětlil, jak se to má dělat správně.“

Mirka Zlatníková

A jak vzali Rakušané to, že o jejich císařovně píše česká autorka? „Byli v šoku. Hlavně proto, že se o to pokoušeli taky. Velkou službu udělal i německý distributor. A taky se jim líbil scénář, protože my si z vládců děláme legraci. U nich by něco jako Noc na Karlštejně nemohla vzniknout. Pro ně jsou Habsburkové svatí.“

Vztah Marie Terezie a Františka Štěpána

„František Štěpán byl ještě divnější než ve filmu. On chodil po zámku v pyžamu a říkal, že se nebude válčit, že to nemá rád a že bude chodit do práce a bude podnikat. To bylo něco, jako kdyby tam spadnul člověk z 21. století.“

Z koprodukční minisérie Marie Terezie

Marie Terezie podobný luxus „vdát se z lásky“ dopřála jen jednomu svému potomku. „Myslím, že na konci svého života to nepovažovala za až tak báječný nápad. Že proto, aby se člověk mohl nějak uplatnit, realizovat, aby se s tím druhým domluvil, je mnohem důležitější, než jestli vám buší srdce. Protože ono dřív nebo později přestane.“

Pro Maďary lepší kůň

Že si Marie Terezie prosadila, že usedne na trůn a bude vládnout, bylo tehdy něco nevídaného. „Psalo se, že Maďaři si prý dovedli spíš představit, že na trůn usedne kůň než královna.“ Byla taky první ženou, která zvládala roli manželky, matky a manažerky mnohamilionové říše.

„Dětí měla 16, František byl velmi divoký, říše ve válce… Bylo to něco, co si neumíme představit,“ je přesvědčená Mirka Zlatníková. Práci na Marii Terezii bere jako běžnou zakázku, i když přiznává, že ženské hrdinky jsou její doménou. Které ještě ji zajímají? „Sidonie Nádherná nebo česká královna Johanka, manželka Jiřího z Poděbrad.“