Šampaňské. Symbol luxusu, který si oblíbil James Bond i Marylin Monroe

Dnešní výročí je založeno na vžitém omylu, že šampaňské víno vynalezl v roce 1693 benediktinský mnich Dom Pérignon. Francouzský katolík z opatství Saint-Pierre d’Hautvillers v kraji Champagne ho ovšem nevynalezl. Výrobu perlivého nápoje pouze zdokonalil a začal ho plnit do silnostěnných lahví, aby nevybuchovaly tak jako doposud. Dozvíte se, jak se šampaňské vyrábí, která značka je nejoblíbenější, a že u nás je jeho obdobou oblíbený sekt.

Šampaňské se postupem času stalo symbolem prestiže, luxusu a nakonec i země svého původu. Svědčí o tom třeba prohlášení britského premiéra Winstona Churchilla během druhé světové války: „Pamatujte, pánové, není to jen Francie, za kterou bojujeme, je to šampaňské!“

Na koupel Marylin Monroe padlo 350 lahví

Šumivé víno ze Champagne ovlivnilo i populární kulturu. Pod umělecky cennými plakáty, které ho propagují, jsou podepsáni třeba malíři Alfons Mucha a Henri Toulouse-Lautrec. Šampaňské se objevilo i na Manetových či Cézannových obrazech. Psali o něm Zola, Puškin a ve Faustovi také Goethe. Freddie Mercury v jedné písni zmínil lahev Moët & Chandon a je dokonce znám termín „šampaňská hudba“, tedy hudební styl určený ke snadnému poslechu.

Ve filmu šampaňské rád usrkává James Bond. Jeho oblíbenými značkami jsou Bollinger a Dom Pérignon. Hollywoodská hvězda Marylin Monroe prý pila šampaňské každé ráno. Známá je i její koupel v tomto perlivém moku, na kterou údajně padlo 350 lahví. Další zajímavosti se dozvíte při poslechu dalšího dílu Příběhů z kalendáře, který je věnován právě šampaňskému.

Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas

Spustit audio

Související