Ráno na zastávce nemůžu křičet lidem do uší. Týden jsme ladili hlasitost, líčí nový hlas pražských tramvají Jan Vondráček

17. leden 2023

„Pocit, že hlášky i názvy budou lidé slýchat dvacet let, ve mně vyvolal velkou zodpovědnost,“ svěřuje se nový hlas tramvají herec Jan Vondráček. „Přemýšlel jsem o každém slově.“ Kolik musel namluvit zastávek? Kterou má nejraději? Jak se jeho hlas líbí kamarádům v divadle? Jako to je, když za jízdy slyší sám sebe? Blízká setkání s Janem Vondráčkem moderuje Tereza Kostková. 

„Nejtěžší bylo najít balanc,“ přibližuje v Blízkých setkáních herec Jan Vondráček nahrávání nových hlášek pro tramvaje a autobusy.

Jeho hlas nově vystřídal hlášení Dagmar Hazdrové, které cestující slýchali v pražské hromadné dopravě 30 let. 

„Hlas by měl být příjemný, lidem se potom líp vstává a jezdí do práce,“ naznačuje, jakým způsobem k práci přistupoval. „V hlášení nemohou být emoce, hlas nesmí ani rušit. Kdyby to bylo hodně výrazné, tak by to lidi za dva dny nebavilo,“ vysvětluje v rozhovoru s Terezou Kostkovou. 

Hlášení v tramvaji jako šumění moře

„Ráno v prázdné tramvaji můj hlas nemůže řvát lidem do uší,“ myslí si herec. Hlas by měl celou dobu držet jednu barvu a charakteristiku. Musí to působit jako zpěv ptáků nebo šumění moře.“

Týden jsme vychytávali hlasitost,“ poodhaluje technickou stránku procesu. Najít správnou míru i formu nejsou pro herce novinka, pomohly zkušenosti z divadla i dabingu, za které získal řadu ocenění. Mimo jiné je nominován na Cenu Thálie, získal ocenění za dabing i titul Neviditelný herec.

autoři: Tereza Kostková , juk
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová