Psycholožka: Naši lékaři neumějí s pacienty komunikovat!

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Lékař a pacientka

Bojíte se lékařů? Není to nic zvláštního, prim tady totiž hrají vaše emoce. Ty, spolu se vzájemným nedorozuměním, patří mezi nejčastější důvody pacientských stížností k ČLK, a to až z 90 %.

Znáte to. Plná čekárna lidí. Není divu, že doktor na vás nemá čas. Jen na vaše obtíže. Zajímá ho, co vás bolí, co má napsat na recept. Podle klinické psycholožky Laury Janáčkové má u nás komunikace ve vztahu lékař-pacient velké mezery.

„Lékař musí vědět, že jeho slovo je taky lék. Pacient ho často potřebuje víc než nějaký medikament.“ Komunikace se totiž přehlíží už při studiu medicíny na vysoké škole.

Co říká psycholožka?

„Tady opravdu došlo k selhání komunikace,“ komentuje (prý častý) příběh psycholožka. Důvodů může být několik. I lékař je jen člově. Může mít různé starosti, ale přece jen by měl být profesionál. „Úplně nejdůležitější je navázat kontakt. Nejen oční, ale i dotykový. Vzájemné představení s podáním ruky je základ.“

Pokud neproběhne, pacient není spokojený a nikdy k lékaři nezíská ani důvěru. Lékař měl snahu Milanovi pomoct, ale nevysvětlil mu proč. Pacient tak logicky nebude spolupracovat. „Lékař mluví z role dominantní, nemocný pak má pouze poslouchat. Fungovat to bude jen v okamžiku, kdy se stanete partnerem, který ví, proč a co dělat.“