První parní lokomotiva vyrobená na českém území

28. dubna 1900 předali pracovníci Českomoravské továrny na parní stroje do provozu první parní lokomotivu vyrobenou na českém území. Nesla typové označení 97. Po vzniku samostatného Československa se typové označení změnilo na řadu 310 a tyto lokomotivy na nějaký čas ovládly českou železniční síť. Říkalo se jim Nazdárek, Matylda nebo Kafemlejnek a pro lepší představu o jejich podobě si stačí pustit film Páni kluci, kde je tato parní lokomotiva důležitým aktérem děje.

Z pravidelného provozu zmizel tento typ lokomotivy v roce 1968. Později byla k vidění jako historický exponát na několika nádražích, například v Českých Budějovicích. Nikdo se o ni ale nestaral a stávala se terčem vandalů, proto ji v roce 2009 odvezli. Historická lokomotiva prošla rekonstrukcí a dnes je jedním z exponátů železničního muzea v Lužné u Rakovníka.

V Příbězích z kalendáře si každý všední den po 12. hodině připomínáme osobnosti, objevy a události v důležitých, ale i málo známých nebo zábavných souvislostech.

Jak můžete poslouchat? Živě, zpětně na mobilu i z počítače

Živě v rádiu na Dvojce, od pondělí do pátku po poledních zprávách. Příběhy z kalendáře můžete poslouchat i zpětně na internetu, všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Podcast najdete na webu Dvojky nebo na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci.    

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.