Přepis: Jak to vidí Vladimíra Dvořáková – 20. dubna

20. duben 2016

Hostem byla politoložka Vladimíra Dvořáková.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den přeje Zita Senková. V dnešním Jak to vidí vítám profesorku Vladimíru Dvořákovou, dobrý den.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Dobré ráno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pohled politoložky například na registr smluv nebo na střet zájmů. Dobrý poslech. Za necelé tři měsíce má začít platit registr smluv, který poslanci schválili loni na podzim, povinnost zveřejňovat smlouvy se má týkat částky nad 50 tisíc korun. Zřejmě ale zákon čekají další a další výjimky, paní profesorko.

Čtěte také

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Tak popravdě řečeno to není nijak překvapivé, ono už samotné přijímání toho zákona bylo docela dramatické, protože Senát vlastně pozměnil ten původní návrh. Kouzlo toho návrhu bylo v tom, že vlastně smlouvy, které nejsou zveřejněny, nemohou býti platné. A tím se vlastně tlačilo na to, aby tam, kde se hospodaří s veřejnými prostředky, tak vlastně nemohlo docházet k tomu, že by veřejnost neviděla, za co se vlastně ty veřejné prostředky utrácejí. Já samozřejmě chápu, že nikdo nebude chodit a sledovat, jak jsou elektronicky zveřejňovány všechny možné smlouvy jako, jako běžný občan to příliš jako asi nesleduje, ale zároveň v momentě, kdy začnou být určité otazníky nad fungováním některých institucí, které používají finanční prostředky veřejnosti a najednou se objevují jakési podivné financování politických stran anebo politických kampaní, někde vám mizí nějaké peníze, které se poskytují nějaké firmě, která nemá známé vlastníky a sídlí někde v těch nyní už asi pro všechny známým offshorech, tak vlastně to je skutečně úplně jako zásadní věc, která vám umožní, abyste, aby určití lidé, kteří se v tom vyznají, skutečně zjistili, jestli nedochází k nějakým problémům. A ta obrovská nechuť takovýhle zákon přijmout prostě byla od počátku. A Senát udělal skvělý pozměňovací návrh a ten spočíval v tom, že prostě ten zákon bude přijat, ale ty smlouvy budou platné, i když nebudou zveřejněné, čímž se svým způsobem ten zákon měl dostat úplně vlastně mimo jakoukoliv realitu, mělo se stát to, co se tady děje běžně, vlk se nažral, koza zůstala celá, popravdě řečeno. Nakonec Poslanecká sněmovna teda ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co zbylo vlastně?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
... to přehlasovala a jako pod velkým tlakem a myslím, že i mnozí poslanci s velkou nechutí ten zákon přijali. Teď se řeší otázka, která v tom zákoně řekněme nebyla úplně ideálně ošetřena, ona mohla být, ale nebyla, že se sleduje, jestli u některých podniků, který, které jsou významné, nemůže to zveřejňování smluv mít určitý dopad na jejich řekněme hospodaření a konkurenceschopnosti.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba státní firmy, protože tady existuje studie, která říká, že ty veřejné smlouvy prý je poškodí.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
No, ona, ono to s tou studií je trošinku takový, víte, skoro jako rádio Jerevan. My moc nevíme, na co se teda v Deloittu ptali ve svý podstatě, jaké bylo zadání, poté vlastně jenom noviny měly jakési odpovědi a potom je nějaká interpretace ještě z ministerstva vnitra, co ty odpovědi znamenají, takže já jako řekněme vědec nebo jsem opatrná takhle hned říkat, že jako existuje studie tohoto typu. To už je prostě hodně odvozeno od těchto věcí, ale samozřejmě to riziko je, že může to poškozovat. Je otázka, u těch smluv je otázka, jestli od počátku neměly být připravován zákon, který by měl jakoby dvě části nebo dva zákony o registru smluv a jeden z nich by přímo upravoval tyto firmy. Ale ono totiž jako tam trošku byla snaha to jakoby dát dohromady a potom říkat, kvůli těmhle těm několika firmám my vlastně ten celý zákon uděláme, že bude úplně vlastně nějaký jako neužitečný a v zásadě k ničemu, anebo uděláme to bez těchto firem. Ale to taky nebylo řešení, jako udělat to bez těchto firem. Tam bylo dobré, aby tyto firmy byly nějakým způsobem upraveny, protože ono se třeba týká, týká se to především ČEZu, což je firma, která má akcie, s akciemi se obchoduje, a tam se upozorňuje na to, že prostě může dojít k tomu, že to může poškodit hospodářské zájmy. Jenomže vemte si, mnoho věcí a spekulací, co kolem ČEZu bylo. Za prvé, některé právní služby a částky za právní služby, myslím, že se tam objevovaly v téhle té firmě, spekulace o financování politických stran, to se objevovalo taky, spekulace o dozorčích radách a teďka když to vezmu obecně u těch státních podniků, kde je snaha tyhle ty podniky vyjmout z toho, tak si vemme, jak je to propojený, protože máme problém s jmenováním dozorčích rad, který mají sledovat, jak ty podniky vlastně hospodaří, pořád hledáme nominaci. V dozorčích radách se nám velmi často objevují velmi zajímavá jména, jako který mají problémy s integritou nebo jsou propojovány s nějakou kauzou. Jsou ta jména nepojená na politiku. Potom my víme, a tyto dozorčí rady jmenují auditora, tyto dozorčí rady vlastně kontrolují hospodaření. Teď my máme neprůhledné financování politických stran. To už je první věc, kdy si vezme, že z takovýchto prostředků může docházet k financování politických stran a teď máme zákon o střetu zájmů a tak dále, a máme to v celé šíři a v celém kruhu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
K čemu tedy bude registr smluv v této podobě, když vlastně ta původní myšlenka je přinést transparentnější nakládání s veřejnými penězi? A tady je opravdu celá řada výjimek a další jsou řekněme na obzoru.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Já si myslím, že prostě pokud se, že pro řadu lobbistických skupin a dovolím si říct, že pro řadu politiků, když se nepodařilo to vykostit tím návrhem Senátu, který řekl, že by prostě ty smlouvy byly platné i bez zveřejnění, tak je to druhý pokus o velmi závažné vykostění celého toho registru, a to znamená, zabránění, aby působil v protikorupční rovině. Neříkám, že nemohou být některé dílčí věci, jednala se o tom, původně ta změna se měla týkat opravdu jenom těch podniků, které mají, s jejichž akciemi se obchoduje a ve svý podstatě mělo jít o ČEZ a měl se potom připravovat něco speciálního, ale to, jak se do toho poslanci pouštějí, je podle mě naprosto ukázkou toho, jak je snaha tu transparentní financování a vlastně transparentní nakládání s veřejnými prostředky, jak je snaha tomu zabránit. A já si myslím, že by to občané měli velmi silně vnímat a měli by velmi silně vnímat i to třeba, jak jako jednotliví poslanci s jakými návrhy přicházejí, s jakými návrhy přicházejí jednotlivé strany a jak kdo nakonec u těch pozměňovacích návrhů hlasoval, protože to je už velmi nebezpečné poté, co se podařilo, neříkám, že ideální zákon, podařilo prosadit, tak ten tlak na to, aby toto prostě zmizelo, je obrovský. A zase doporučuju podívat se na náš protikorupční barometr, kde i tyhle ty věci, měla jsem k tomu i komentář tam a tyto věci jsou tam sledovaný skutečně ale z odbornýho hlediska bez nějakých větších emocí.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na jaké, když si představíme tu škálu, na jakém stupni jsme nyní třeba?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Tak ono je to, my to tam měříme v různých, v různých stupních efektivnosti, řekněme, pokud se podaří ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak od 0 do 10.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Pokud se podaří ten registr smluv, který jsme tak, jak byl přijat, považovali za poměrně efektivní řešení a dobrý, tak pokud se ho podaří vykostit, tak zase klesnem z hlediska té efektivity někam k tomu poměru blížící se nule právě u tohohle ukazatele.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, už je to taková ohlodaná kost.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Ale to už jenom jako drobná, tam je spíš zajímavý, že tam je řada odborných textů, různých názorů, různých odborníků, není to jenom, i různých novinářů, není to nic, co by bylo jenom jakoby jednosměrný. Je možný se tam seznámit s tou problematikou lépe.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká kontrolka, paní profesorko, bliká na tom barometru, když se podíváme na novelu zákona o střetu zájmů, který se odkládá?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
No, tam ty kontrolky, my tam máme těch pět základních oblastí, to teď nebudu tady vysvětlovat, kdo má zájem, se určitě podívá, ale zase je to taky symptomatický, ale ono je to, vlastně to ukazuje na celý problém. Zákon o střetu zájmů, který byl výraznější a který zabraňoval těmto možnostem, zde měl být již dávno. A opravdu to ukazuje ten moment, že v situaci, kdy najednou on je přijímán, tak už je přijímán proti určitý konkrétní osobě. A já nemám vůbec nic proti tomu, aby byl přijat, protože něco takového by mělo být, není dobrý, když je propojená mediální a politická moc, není možný, když je někdo majitelem jakési firmy, která zároveň pobírá státní dotace, ale samozřejmě dost těžko, když jsou to státní dotace v oblasti zemědělství a někdo vlastní zemědělskou firmu, tak jo, i jakoby těžko může se říct, že by jí neměl pobírat, když to hodně zjednoduším, ale prostě tyto věci měly být upraveny dříve a v tuhle tu chvíli by samozřejmě bylo vhodné, aby byly upraveny, ale už zároveň se dělá mučedník z tý osoby, která, které se to vlastně dotýká. A navíc v téhle společnosti není vůbec vnímaný nějaký etický otázky, že prostě, že by si člověk řek aha, asi ten střet mám, tohle to asi bych neměl, toto vůbec není, není vnímáno, ale zase nemyslím vůbec na, jenom na politika, kterého se to týká, já to myslím jako obecně, jo. A to když se podíváme celo..., ono to možná je stále více i celosvětově. Když se podíme, podíváme na problém teda s tou Panamou v uvozovkách, tak oni všichni říkaj, vždyť to přece není nic nezákonný, že jo. Není to nezákonný, aby tam, já si myslím, že to není dobře, že by to mělo být nezákonný, ale nevím, jak by se to řešilo asi v mezinárodním právu, to nebudu do toho vstupovat, ale proboha, jsem-li premiérem země nebo jsem-li vrcholným politikem a teďko jako hovořím o tom, jak se musí vybírat daně, jak se musí škrtat, jak se musí udělat, a já svoje peníze, který vydělávám nejenom že tajím, že nějaký peníze vydělávám, ale já to prostě poskytnu tak ještě, aby teda ten můj stát z toho nemohl mít žádné daně a ono to není nelegální. Není, ale ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč se vlastně ten zákon zatím teda na programu není, jak řekl šéf poslaneckého klubu sociální demokracie, jednou na programu bude, určitě to schválně neodsouvají, ale proč tedy na to netlačí? Opozice volala po tom zákonu, sociální demokracie, koalice, a najednou je, jak se říká hantýrkou, zaparkován takzvaně.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Ano, jasně, je zaparkován, on se musí dopracovat, což to je asi možné, ale, ale to, co vždycky jako, jako najdou nějaké důvody, proč zákon zaparkovat, ale samozřejmě je to otázka koalice a vnitrokoaličních jednání. Uvědomme si, že to napětí v koalici samozřejmě do určité míry stoupá, blížíme se ke krajským volbám, hraje se prostě o řadu dalších jako zákonů a opatření a problémem je, že tento zákon tak, jak je připraven, je skutečně výrazně spjat s jednou osobou a všichni víme samozřejmě, o čem kdo mluví, a říká se tomu lex Babiš.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nemusí se to ale týkat pouze ...

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Nemusí se to týkat jenom jeho, ale jde o to, že ten zákon, jako potenciální střety zájmů vlastně nikdy nikoho příliš nevzrušovaly. Až v momentě, jako kdy nastane určitá situace. A já jsem proti těmhle střetům zájmů. Problém je, že my děláme zákony už politicky účelově.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jako šijeme je na míru někomu?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Šijeme je na míru někomu, protože tadyhle ten mě teda, tak tady uděláme tenhle ten zákona, ale aby tu byl zákon, který jako dopředu říká a preventivně říká, ani tento, ani budoucí, ani ..., tak prostě takovýhle zákon je ve většině zemí už dávno připraven. Prostě se tyto věci ošetří, protože se předpokládá, že takováhle situace může nastat. A u nás se čeká, až když to bude moci být použito jako politický boj a nakonec jako se zjistí, že ono jako ten střet zájmů se vymezí takto, ale po příštích volbách můžeme zjistit, že může být ještě takováhle podoba střetu zájmů, čili nám tam přijde zase někdo jiný. A tohle to je špatně. Prostě ty zákony o střetu zájmů ve světě existují a nebyl problém, abysme už tady 10, 15 let měli kvalitní, my tam nějaký zákon máme, ale měli kvalitní zákon o střetu zájmů, který by prostě předvídal určité situace. Žijeme v normálním světě.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Opadl první šok z kauzy Panama Papers, masivní únik informací z právní firmy Mossack Fonseca, která tisícům klientů zakládala anonymní firmy v různých státech, odstoupil islandský premiér, šéfové některých bank. Ono nejde vůbec o první únik informací o klientech daňových rájů, podobná odhalení jsou častá, ale v čem je tato kauza výjimečná? Pokud je výjimečná.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Tak je výjimečná myslím že v tom rozsahu, že v tom rozsahu asi, jak to bylo, protože to, co, jak ty informace teda, co máme, tak se ukazuje, že už vůbec nebyli schopný to, že na tom pracovala vlastně celá mezinárodní skupina investigativních novinářů, kteří se, snažili se v tom jako více rozebrat. Víte, ono je, tady je takový v podstatě, že se najednou říká, co je problém, že to uniklo. A teď jako najednou někdo říká, víte co, to je hrozná společnost, tady unikají informace, které by neměly unikat. A asi by neměly, samozřejmě jako prostě jsou určité informace, který jsou, by měly být důvěrný, ať jde o obchodní věci a tyhlencty, ale zase na druhou stranu my zjišťujeme a i v některých jiných případech, když unikaly informace, které se dotýkaly třeba i bezpečnostních otázek, my zjišťujeme, že prostě jsou věci, o kterých občané jako nemají příliš velké tušení a nedostávají se k informacím, ačkoliv uvnitř těch systémů by mělo být, jako budeme mít, teďko odparkujeme lex Babiš a dáme ho, prostě jako bude takhle fungovat pro všechny ostatní a jak budeme vědět, že další ministr nemá prostě nějakou firmu, není vlastníkem jakési firmy, která bere taky státní dotace a nemá on z toho vlastně zisky a ty média on nevlastní z těch offshorů? A nikde není uveden a k čemu nám bude potom takovýhle zákon o střetu zájmů?

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Použijeme třeba registr smluv.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Použijeme registr smluv, ano, samozřejmě. Registr smluv jako by byl docela dobrý, když dopravní podniky do těch offshorů, tam do tý firmy, dávaly z každýho lístku 17 halířů nebo kolik, jo. To byl přesně tenhle ten moment, který se objevil, takže tyhle ty úniky, jako já je považuju za pozitivní, i když samozřejmě je to potom ta otázka takových těch skandalizací a paušalizací, že se teda řekne, každej kdo kdy měl co v offshorech, no já si myslím, jako má tam někde koupenou loď a už je z toho jako malér, já bych prostě těm lidem doporučila, aby, aby si to prostě kupovali jinde, jako aby si to kupovali na tom pobřeží teda a ne mimo pobřeží, když už ty věci, protože prostě ty pověsti jsou takovéhle, já taky znám školy, který mají skvělý americký akreditace a chlubí se tím a pak zjistím, že nějaká ta komise sídlí na Virginia Islands a ta akreditační sídlí vedle na nějakým ostrově v Karibiku, prostě jsou to věci, které se jako, jako člověk musí vnímat, že toto jsou rizika v tom globalizovaném světě a to, že teda je riziko úniku těch informací, říkám, není, není to úplně ideální mechanismus, měly by bejt mechanismy mnohem transparentnější, ale mě tak nevzrušuje ten únik těch informací z těch, z těhle těch firem jako mě spíš vzrušuje to, v jakém měřítku se vlastně tady obchází. Ono to má dopady na současnost. Ono se totiž ukazuje, že národní státy ztrácejí naprosto kontrolu nad příjmy ekonomickými, nad zdaňováním, na vlastnictvím firem, nad vlastně podnikatelskými subjekty, ale zůstává na národních státech, aby zabezpečily sociální, zdravotní, všechny vzdělávací politiku. A tohle to je obrovský problém. A myslím si, že tyto úniky vlastně vedou k tomu, že se neustále prohlubuje ta propast mezi bohatými a chudými a roste sociální napětí a pro tu, teď už bych řekla skoro zeměkouli, tohle to není dobrá zpráva.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se vlastně všechno změnilo? Neklesl v posledních letech právě význam toho bankovního tajemství? Co všechno lze ještě vůbec utajit? Protože přibylo těch řekněme předpisů v boji proti praní špinavých peněz, proti daňovým únikům nebo ...

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Ale vždycky se to nějakým způsobem obejde. Jako to je ten problém. Ono samozřejmě některé věci lze udělat a dostat je pod určitou kontrolu a nikdy je nedostanete pod kontrolu jednotlivce. To je prostě obtížný a je to potom ta otázka etická. To už prostě by pak opravdu musela být, někdo nad někým stát, ale můžete mnoho věcí dělat. To znamená, třeba první věc je, že vám nemůže vstupovat do zakázek někdo, kdo nemá jasnýho vlastníka, to znamená zveřejnění, a to je teďko to, o čem se jedná. Musí být zveřejněn vlastník a musí být každý, kdo se podílí, mít jasného vlastníka. To je taky věc, který se tady všichni brání, že jo, protože proč by měl být věděn vlastník? Kdo dělá audity? Kdo dělá audity financování třeba politických stran, volebních kampaní? Jako tam se leckdy zjistí, že tam jsou firmy, které není jasný, kdo je vlastník. Jako jaký jsou tohle to nastavený kontrolní mechanismy? Rozšiřování NKÚ. NKÚ vlastně má omezený vlastně i možnosti kontrolovat státní podniky v nějakých, za určitých podmínek nemůže. To znamená, to jsou všechno věci, který jako ty nastavení ty mechanismy mohou ne úplně všechno vyřešit, jako stejně prostě nemůžete mít policajta na každým rohu a něco by se tím znemožnilo, ale mohou omezit ty věci, ale my je vlastně neomezujeme. Registr smluv jsme přijali, tak teďko se už zase jako nějak vykostí a už jako zase bude bez toho, že jo, lex, střet zájmů jako uděláme tak, že jako víceméně proti jedné osobě, pak to politicky tudíž jakoby neprojde, ale zase nebudeme mít pořádný zákon o střetu zájmů.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je začarovaný kruh.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Je to začarovaný kruh jako, který se vám jako tímhle tím způsobem jakoby objevuje, financování politických stran, že jo, který se taky projednává, taky jako vlastně nebude, ale oni z těch státních podniků, které vykostíme z toho registru smluv, budou moci ty peníze nějak přelívat a tohle to jsou prostě věci, který opravdu se musí hlídat. Není to, není to nijak zajímavý. Teďko samozřejmě už jsou obrovské útoky proti nejrůznějším skupinám, který se zabývají tou protikorupční politikou, skoro už mám pocit, že jsou to protikorupční teroristi, a já tedy neříkám, že vždycky stoprocentně má pravdu jedna nebo druhá strana, ale ta snaha, jasná snaha prostě tyto věci zabránit, aby byly přijaty, no to je takový politický boj, že ani o zvyšování daní nejde.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pojďme k dalšímu tématu, k jubilantovi, bych vlastně mohla říct. Občanská demokratická strana slaví své pětadvacátiny. Zrodila se v dubnu 1991, více než 20 let patřila mezi dvě nejvýznamnější české politické strany. Jaké je vaše ohlédnutí za vývojem a i současným stavem ODS?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Tak samozřejmě to musíme, je nutné vnímat i /nesrozumitelné/. Procházela ta strana tou historií. Já si osobně myslím, že ten moment, kdy ta strana se rodí, je období, kdy, a to si myslím, že opravdu bylo potřebné, se ukazuje, že je potřeba mít politické strany. Politické strany v demokracii, byť je nemáme rádi, byť je teda velmi kritizujeme a jsme na ně teda naštvaný v mnoha věcech a oprávněně, prostě jsou nutností, ať už se jmenujou hnutí, politické strany, jakkoliv. Ta strana vznikala, řekněme, vznikala trochu s touhou po moci, ale vznikala v momentě tý transformace. A ta transformace jí dostala nahoru a zároveň jí zlikvidovala. To znamená v tom momentě, kdy ten transformační proces, myslím, že jsme to říkali ten citát, jak budovat kapitalismus bez kapitálu a kapitalistů, v momentě, kdy to dělá stát, státní administrativa, politika a podobně, takže to propojení a napojení těch klientelistických vazeb, vytváření těch struktur, to prostě napojení na korupční jednání, to je něco, co vlastně přivedlo tu obrovskou krizi v tý straně 97, ten sarajevský atentát, pamětníci jistě ví. Ta strana potom hledala jakoby novou cestu a myslím si, že druhý problém, kterým byl kromě krize nástupnictví vždycky otec zakladatel, jeho odchod, nástupy, to je u každé politické strany problém. A druhý problém nastal vlastně se vznikem krajů, s velkým úspěchem ODS v krajích, který posílily ty krajský skupiny, vazby, lidi kolem a zeslabily centrum. A období Nečasovy vlády, když to přeskočím takhle, tak je obrovským obdobím slabého centra a silných krajů, který si diktují. Který si diktují, kdo bude tam, kdo bude jak a vlastně se tam mrhají, a to dostalo tu stranu do další hluboký krize, kde nyní hledá teda to svoje zakotvení.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Byl to vývoj specifický pro ODS nebo něčím podobný, co se týče třeba toho kraje, toho problému kraje a centra? Tím prošly i ostatní strany? Je to podobné?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Myslím si, že podobnou logikou potom ty kraje, centra prochází ČSSD, vytváří se silná centra, která útočí vlastně, vytváří se silné kraje, která útočí na centrum. Má to určitou logiku a dá se to poměrně dost dobře vysledovat i propojit i z hlediska právě těch místních vazeb lobbistických i těch, kolik skandálů máme na různých krajích. Jako jak se objevují i s evropskými dotacemi a nejde jenom teda o jednu nebo druhou stranu, ale je to prostě věc trochu systémová a má to dopady na ty strany, a to slabé centrum je důsledek vytvoření vlastně těch specifických klientelistických vazeb na úrovni krajů.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přetrvává to dodnes?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
ODS strašně se zeslabila, na druhou stranu vůbec to, že má pořád stálou jakoby lidi na běžný úrovni, a teď nemyslím klientelistický vazby, ale v místech lidi, politiky, který prostě byli s ODS spjatý a jsou tam, jí dává mnohem větší šanci, možná pokud najde svojí cestu, se oživit, než třeba je situace TOP 09 v současnosti, která po odchodu starostů ztratila regiony a po odchodu Schwarzenberga ztratila etický symbol.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odrazila se ODS už ode dna?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Já myslím, že to uvidíme za prvé v krajských volbách, kde má jako další šanci, ale myslím si, že ona zůstává příliš, příliš možná v tý rovině konzervativní a nedokáže, prostě přišla o řadu voličů a ne všechny dokáže oslovit. Ty, co odcházejí teďko od TOP 09, jestli se vrátí zpátky k ODS, nebo ne, to je teďko na, příliš asi, asi složitý na krátkou analýzu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bude ODS bojovat s TOP 09 o tu pomyslnou nebo reálnou čtvrtou příčku těch preferencí?

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Tam je spíš otázka, víte, vždycky někdy je to víc doleva, někdy je to víc doprava, tak je spíš otázka, kdo bude tou stranou na pravici. Třeba vznikne jiná, anebo to převezme Andrej Babiš.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Profesorka Vladimíra Dvořáková z Vysoké školy ekonomické. Já vám děkuji a přeji hezký den.

Vladimíra DVOŘÁKOVÁ, politoložka
--------------------
Hezký den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou se těší zítra Zita Senková. Hovořit budu se zahraničně-politickým analytikem Břetislavem Turečkem.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.