Přepis: Jak to vidí Josef Baxa – 16. května

16. květen 2016

Hostem byl soudce Josef Baxa.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den přeje Zita Senková. Prvním hostem v tomto týdnu je doktor Josef Baxa, předseda Nejvyššího správního soudu, vítejte.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Dobrý den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Potřebujeme okresní soudy? Měla by se mapa českého soudnictví překreslit? Jak omezit byznys s dluhy? Seznamte se s pohledem právníka nejenom na tyto otázky. Nerušený poslech. O víkendu vyvrcholily oslavy 700. výročí narození Karla IV. Vy jste se, pane doktore, řady akcí účastnil. Jak jsme se Česko zhostili připomínky, vzpomínky na tohoto vladaře?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Myslím, že důstojně, přiměřeně a já bych si velmi přál, kdyby přemýšlení o Karlovi a jeho době neskončilo tímhle tím, tady tím týdnem nebo jaksi těmito, těmito dny, kdy to vyvrcholilo, abychom přemýšleli, proč vlastně jsme si ho museli takto připomínat, co všechno vlastně zůstalo a co může být i pro nás třeba i v dnešní době určitou inspirací.

Čtěte také

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co je to pro vás, jaký moment?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, viděli jsme v hlubokém středověku člověka, který byl velmi vzdělaný, zároveň velmi zbožný, to se všeobecně ví a který přesto, že byl panovník a ti panovníci, jak známo, měli různé, různé vrchoty a neměli třeba někdy ani moc skrupule dělat určité věci, tak Karel myslím, že dbal dost o rovnováhu. A také proto třeba nevedl tolik války a snažil se jinými způsoby získat to, co chtěl. A to, co mě na něm nejvíc fascinuje, že měl velkou vizi do budoucna, že nedělal jenom věci, které mu přinesly nějaký okamžitý efekt nebo profit, ale že se pouštěl i do věcí, jejichž výsledku se evidentně dočkat nemohl. To znamená zakládal instituce, zakládal města, prostě ta stopa po něm, ta stopa po něm je tak velká, že i po těch 700 letech je, je zřetelná nejenom pro nás, ale i třeba pro, pro Evropu. No a to, to já si myslím, že bychom o tom měli přemýšlet, jak se chovat, aby, a to není otázka jenom pro nějaké velikány nebo pro nějaké lídry, ale prostě pro každého člověka, jak se chovat tak, aby po něm něco zůstalo, co si třeba ti další budou pak připomínat a budou to spojovat s tím, s tou jeho, s tou jeho činností.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
K tomu patřila i Zlatá bula, kterou, zákoník, který vydal Karel IV. v roce 1356 a vlastně trvala až 450 let.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
On se vůbec pokoušel, on se vůbec pokoušel zavést do tehdejších poměrů určitý řád. Nebylo to vůbec jednoduché, protože neexistovaly takové ty pevné státy v dnešním pojetí, moc, jak známo, byla rozdrobená mezi jaksi města, šlechtu, duchovenstvo, ale Karel, a v tom je právě ta snaha jeho o rovnováhu, se snažil zavést, zavést prostě určitý řád, určitý pořádek, určitá pravidla tak, aby, tak, aby ta země byla dobře spravována. Mimo jiné také, což se málo ví, on třeba vyhlásil určité období, ve kterém prominul daně nebo nevybíral daně, což byl tehdy jasný výnos pro jeho majetek, ale on prostě viděl, že je důležitější třeba takovou tu pobídku teď nebudete platit daně, ale dělejte něco, což byla otázka třeba určitých staveb a podobně. Snažil se vůbec takovou tu správní činnost v dnešním slova smyslu, bychom řekli, zavést, ale zase na druhé straně věděl, že nemá tak velkou moc, takže v určitých chvílích, třeba ustoupil. Ten jeho slavný zákoník Majestas Carolina, ve kterém, ten zemský řád, ve kterém všechno sepsal, nakonec vydal a vlastně nevydal, protože ten odpor třeba šlechty byl tak velký, že viděl, že tu rovnováhu by, by ztratil. V každém případě si myslím, že jestli Angličané třeba mají období, kterému říkají Zlatý věk spojené s Alžbětou I., tak my můžeme o takovém zlatém věku mluvit, mluvit jaksi to 30leté období vlády Karla IV.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
V poslední době se v justici debatuje o možnosti zrušit okresní soudy. Co si o tom, pane doktore, myslíte? Dnes vlastně každé malé město má svůj vlastní soud, má to opodstatnění?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, já si myslím, že je, jedna z příčin vlastně určité neefektivity českého soudnictví spočívá i v jeho organizaci. Ta organizace je velmi, velmi pevná, je to z druhé strany asi jak důležité, protože ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
My máme tu čtyřčlánkovou soustavu.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ano, ano, jestli dovolíte pár slov. Nezávislost soudu a soudců prostě vyžaduje, aby určité věci byly uspořádány pevně zákonem, aby, aby bylo jasné, které soudy řeší jaké věci, aby bylo jasné, že soudce nelze přeložit proti jeho vůli prostě z jednoho konce na druhý a tak dále. To všechno je důležité, nicméně ta soudní soustava vedle toho, že má být jaksi stabilní, robustní, musí být také vnitřně pružná flexibilní a ta není. Já si myslím, že to je jeden z velkých problémů, že taková ta vnitřní mobilita v justici, to znamená, aby justice dala tu kapacitu, tu sílu tam, kde je potřeba ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba zohlednit, co se týče počtu soudců navýšení nebo naopak ...

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
To tady prostě, to tady nemáme a proto máme vlastně velkou nerovnováhu a velkou nevyváženost mezi jednotlivými soudními pracovišti. A protože občan si nemůže vybrat ten svůj soud v uvozovkách, který je rychlý, kvalitní a tak dále, prostě je mu zákonem určen a dán, tak zase je věcí státu z druhé strany a tisíckrát to řekl Ústavní soud nebo štrasburský soud, aby si své soudnictví zorganizoval tak, aby všude vlastně ten spravedlivý proces, to znamená rychlé, kvalitní, spravedlivé řízení proběhlo v takovém tom rozumném čase. A ta, výsledky toho dosavadního uspořádání jsou takové, že třeba mezi, mezi soudními kraji jsou třeba trojnásobné rozdíly v délce řízení, mezi jednotlivými okresy jsou až šestinásobné rozdíly, a to přece to víme, to víme už mnoho a mnoho let a nikdo s tím nic, nic nedělá. A ta cesta není jenom posilovat, někde pořád, pořád někam strkat další a další soudce a personál, ale zgruntu se zamyslet nad tím, jestli, jak jinak dostat tu soustavu do té požadované rovnováhy.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak by to mohlo vypadat nebo mělo vypadat? Lze odhadnout třeba hrubý nástin kolik, jakých soudů bychom měli mít, nebo víte, jaká kritéria, od čeho to odvíjet?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, já si myslím, že země velikosti České republiky, která prostě tu soudní organizaci má danou, já nevím, před desítkami let, a pozor, když bychom šli ještě dál, třeba v posledních 100 letech se soudní organizace na dnešním území republiky vícekrát měnila a vždycky ty změny vedly vlastně k redukci počtu soudů. Vždycky se snižovaly počty soudů až na těch dnešních 85, ale vývoj třeba v Evropě jde, jde ještě dál. I srovnatelné země jako je Holandsko nebo Dánsko. Například v Holandsku měli také kolem 80 těch prvních prvostupňových soudů, no a mají jich, mají jich 24. A odvolací soudy 2. A je to všechno racionální. Víte, ono říkat si, musí ten soud být v každém jako okresním městě, ano, měl by tam být, ale ne v té podobě, že se úplně zabetonuje vlastně jakákoli, jakýkoli vnitřní pohyb a že vlastně ty soudy jsou různě velké a ty malinké potom, když dojdou do nějakých běžných personálních potíží, že někdo onemocní nebo soudce odejde na rodičovskou dovolenou, tak najednou je tam velký problém a nemluvě třeba o kvalitě. To jsou takové ty maličké soudy. Pro to kvalitní soudcovské rozhodování je také potřeba, aby mezi soudci mohly probíhat vnitřní diskuse, což samozřejmě mnohem lépe jde na takových alespoň středně velkých pracovištích a nikoli na takových těch soudečcích.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
6 lidí, 6 soudců. I takové jsou soudy.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No právě, no právě, protože každý soud vlastně tím, ať je jakkoli velký, musí pobírat veškerou agendu. No a pak ty případy tak, jak jsou pestré, tak pochopitelně některý soudce to, co i v jiném okrese dělá soudce třeba rutinně případ určitého druhu, tak tady tomu soudci u malého soudu takový případ přijde jednou za dva, za tři roky, to znamená ta jeho odborná výbava k prosaz..., k projednání takové věci jistě je menší třeba, než u toho soudce, který se tím zabývá skoro, skoro denně. Ale to jsou otázky, které, které opravdu musí být vedeny jako racionalitou, ne nějakými emocemi, že jestliže nebude v okresním městě okresní soud v tom dnešním slova smyslu, takže to město se stane městem druhé kategorie. To tak přece není. Nejde o to zrušit nebo rozbít tuhle soustavu, jak říkají někteří třeba i soudní funkcionáři, a jde o to prostě, vytvořit vnitřní mechanismy tak, aby se pružně ten, ta kapacita mohla dávat tam, kde je, kde je zapotřebí. Dělá to, dělají to jiné státní instituce, dělá to policie, dělá to finanční správa a tak dále, takže musí i ta justice, která nakonec je možná nejdražším státním mechanismem, tak musí přece přemýšlet o tom, jak být co nejefektivnější.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Názor a zároveň otázka pana Havránka. "Nápad zrušit okresní soudy a převést je na pobočky nejspíš soudů krajských vypadá na první pohled docela lákavě. Mohla by odpadnout spousta úřední agendy. Bohužel se ale obávám, že vlastně přejmenováním vznikne spousta agendy jiné a možná i ve větším rozsahu než ta současná. Znamená to jakési zdánlivé zjednodušení soudních procesů, obávám se ale, že dojde spíš k opaku a pro občany nucené se soudit to může znamenat další komplikace. Nebo se mýlím?"

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Já bych byl rád, kdyby posluchač se mýlil. Víte, ono vlastně jde o to, uvolnit soudce, zejména soudce, ale i třeba další personál a dát je tam, kde jsou třeba a mít možnost i to v průběhu času měnit podle toho, jak ta soudní agenda, ona není, ona není statická, ona se nějak vyvíjí jak co do množství těch případů, tak i co do jejich třeba struktury tak, aby na to justice dokázala pružně reagovat.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, pane doktore, že by se měnila ta čtyřčlánková soustava? Zůstaly by okresní soudy, krajské soudy?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Dneska máme určitou disproporci v tom, že organizačně máme 4 články, okresní, krajské, vrchní a Nejvyšší soud, ale z hlediska procesního vlastně máme 3 stupně. Máme 1. stupeň, pak odvolací soud a pak Nejvyšší soud. A to je určitá anomálie, protože některé věci v 1. stupni dělají okresní soudy, jiné v 1. stupni krajské soudy, teď v tom není úplně jasno, vznikají takové ty spory o přísluš..., kdo má vlastně pracovat, většinou jsou negativní spory, ten soud říká ne, nám to nepatří, to patří jinému soudu, ten jiný soud se brání, zbytečně se ztrácí čas, energie, oddaluje se vyřešení případu. Určitě by to zjednodušení a zpřehlednění tomu pomohlo. Takže jde o to spíš, ty koncepce mohou být různé, ale například říci ano, v této republice je 14 krajů, nechť tedy je 14 soudů 1. stupně se svými pracovišti, řekněme, v těch dnešních okresech, nad tím ať jsou nějaké třeba 3, 4 odvolací soudy, tím myslím, že ty dnešní dva vrchní soudy můžeme, můžeme chápat jako běžné odvolací soudy a nějaké k tomu ještě přidat, a k tomuhle sjednocovací Nejvyšší soud, ve správním soudnictví dost podobně, nějaké 4, 4 třeba soudy, které budou projednávat tedy tu správní agendu v 1., v 1. stupni by také byly, takové ty střední velikosti by byly, myslím, optimálním řešením. Ale to chce všechno opravdu klidnou, věcnou, racionální diskusi opřenou o řadu dat a faktů. To se nesmí dostat do nějakého takového hájíme pozice, anebo naopak rozbijeme všechno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Lenku zajímá, zdali Češi nechodí k soudům příliš často?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Já myslím, že chodí. Já myslím, že chodí. Nechci,aby to teď vyznělo nepřátelsky nechoďte k soudům, nic dobrého vás tam nečeká, ale přece jenom, přece jenom je to zase, má to řadu objektivních příčin, jiné normativní systémy, které právní konflikty nebo vůbec konflikty mezi lidmi řešili v minulosti, dneska nejsou tak účinné. Autority, které usmiřovaly nebo prostě nějak říkaly lidem, co mají dělat a co nemají dělat, takové ty mimoprávní autority, ty, ať už to byl učitel nebo, nebo třeba farář nebo někdo, to dneska tolik nefunguje, takže se vším se běží tak, jak všechno popisuje právo, tak všechny konflikty řeší, řeší soudy. Ale v tom systému i té právní ochrany zase ty soudy, byť budou mít vždycky klíčovou roli, nemí být jediným místem, kde se ty konflikty mají, mají řešit. A ona ta dost..., a to právě s tím souvisí, ona ta dostupnost soudů, to máte jako s dostupností zdravotní péče. Když budete mít lékaře v každé ulici, tak určitě ta populace nebude zdravější a možná ti lidé se naučí víc k tomu lékaři chodit i ve věcech, kdy by třeba si mohli pomoci sami.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podívejme se teď na razii nedávnou minulý týden proti policistům, která se dotkla i justice. Konkrétně žalobkyně Dagmar Máchové, která například dozorovala případ Vladimíra Sity, hlavního svědka proti Ivo Rittigovi. Detektivové prohledali minulý týden její kancelář. Jde o kauzu neoprávněného předávání informací z trestních řízení. Co jste si říkal, když jste viděl ty záběry v televizi, pane doktore?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak nemohu říkat, veřejně asi nemohu říkat nic, co si, nebo všechno to, co si o tom myslím, protože jistě jsou to živé případy a nepřísluší mně to komentovat, ani nemám dost informací, ale obecně bych si dovolil říci, že je dobré, že tady vlastně není žádné teritorium, kde by neplatila pravidla a že možná to, že dokážou ty orgány činné v trestním řízení ty problémy vidět i ve svých řadách, je možná důkazem prostě jako dobré, dobrým důkazem, protože se, často se přece říkalo, že právě tyhle ty instituce, že jsou jaksi nedotknutelné a že si tam můžou dělat všichni, co chtějí a spojovat se s kým chtějí a tak dále, takže snad je to důkazem, zdůrazňuji, obecně to říkám, snad je to důkazem, když se i třeba odsoudí státní zástupce nebo se odsoudí soudce. Není to nic hezkého samozřejmě, nejsme na to vůbec pyšní, ale říkáme, je to, je to dobře, je to důležité, aby, je to i součást určité důvěry prostě hledat, hledat, řekněme, ty černé ovce ve svých řadách a v případě, že je najdeme, že jsou nalezeny, tak proti nim vystoupit stejně jako proti kterému jinému občanu, ale říkám to v obecné podobě opravdu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinak ministr vnitra Chovanec a nejenom on se ptá, proč tento případ, který samozřejmě je ještě v začátcích, šetřil Útvar pro odhalování organizovaného zločinu a státní zastupitelství, nikoli Generální inspekce bezpečnostních sborů. Nevím, jestli máte na to svůj názor.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Já na to názor nemám, ale předpokládám, že vrchní státní zástupkyně, která osobně ty věci rozhoduje, tak že snad ví, co dělá a že by neudělala takovou nějakou lacinou školáckou chyby, že v takové věci.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinak propuštění bývalého senátora Alexandra Nováka z vězení spustilo nebývalou kontrolu. Nejvyšší státní zastupitelství zjistilo pochybení u třetiny ze 33 žalobců, kteří o propuštění vězňů rozhodovali, a dokonce jeden ze státních zástupců se po kontrole rozhodl rezignovat na svou funkci. Také další sebereflexe, pane Baxo?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Snad. Tak já, já doufám, předpokládám, že kontroly v soustavě státního zastupitelství nejsou jenom ad hoc, ale že, že to patří mezi rutinní činnosti těch nadřízených a těch dohledových a těch řídících struktur ve státním zastupitelství. Ti, kdo řídí, musí kontrolovat, to je jasná věc.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak témata, o kterých mluvíme, rozhodně nejsou z kategorie reality show ze soudního prostředí, jaká třeba běží na jedné soukromé televizi, má velkou sledovanost. Měl jste možnost vidět některý z dílů?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ano. Ne, že bych to nějak programově sledoval, ale při takovém tom občasném přepínání mi to taky naskočilo na obrazovku a musím se přiznat, že jsem nepřepnul hned pryč, že jsem se díval.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nakolik je to věrohodné?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak podívejte věrohodné, já myslím, že úplně jako nejdůležitější nemusí být, aby nějaký televizní pořad byl věrohodný. Prostě já si myslím, že to má určitou takovou, řekněme, edukativní, takovou prostě osvětovou, vzdělávací funkci, ti lidé si uvědomí, že soudní rozhodování není jednoduché, že tam je řada prostě faktů, řada protichůdných tvrzení, se kterými se ti soudci musí vypořádat, že ten pořad pracuje s nějakým zjednodušením, nějakou zkratkou a s nějakým zkreslením. To jako profesionálové samozřejmě vidíme, ale proboha, to by se mohl takhle, víte, já si, nemůžu si nevzpomenout ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
To by trvalo několik let.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
... nemůžu si nevzpomenout na film Hoří, má panenko, kde svého času hasiči protestovali, jakože Miloš Forman je trochu zesměšnil, že ta jejich práce je jiná přece a tak dále a tak dále. No tak já doufám, že, že se nebudeme chovat podobně a nebudeme říkat, že naši práci někdo zjednodušuje a znehodnocuje a dělá z ní takový jako laciný, lacinou činnost. Vyžadujeme to jako posluchači, jako diváci, rádi se díváme na filmy z lékařského prostředí, z jiného prostředí, a možná, že ti naši kolegové lékaři taky říkají ježišmarjá, tohle přece by v životě se nemohlo stát u nás na oddělení v nemocnici a podobně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kriminalisté u CIA a podobně.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Přesně, přesně a tak, ale mluvil jsem někdy, mluvil jsem někdy s policisty, kteří, jsem se jich ptal, jestli to je tak jako v kriminálce třeba nějaké a oni říkali s takovým tím hořkým úsměvem říkali, no naši nadřízení by, by takové výsledky od nás očekávali a to vybavení máme jako někde prostě úplně jinde, taky ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
No verdikt za 40 minut nebo 30 minut.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No dobře, ale byli bychom ochotni jako diváci nebo posluchači sledovat několik dnů nepřetržitě ten soudní proces? Těžko.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Těžko.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No. Takže já, mě to ne, mě to neuráží a je prostě, má to, má to svoji roli a jako mnoho jiných pořadů, na které se lidi rádi dívají, byť nejsou úplně nejvěrohodnější nebo nejpřesnější ve srovnání s realitou, kterou popisují.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Četla jsem také, pane doktore, že existuje návrh takzvaného náhodného elektronického generátoru rozdělovat soudní případy. Uvítal byste něco takového? Zamíchat osudím, vylosovat případ.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ne, to už snad /nesrozumitelné/ ministerstvem spravedlnosti nakoupí nějaké justiční papoušky, ať je nechá losovat. Víte, mě to trochu zlobí, protože vždycky se, a vždycky se, čas od času se někde zjistí, že s nějakým spisem se nějak divně, divně manipulovalo a v tu chvíli, a to je obecný rys, na jednotlivost se reaguje nějakým generálním pravidlem, prostě najednou se řekne, no tak oni vlastně ti, kteří to rozdělují, to znamená předsedové soudů, vydávají ty rozvrhy práce a podle nich se ty spisy přidělují jednotlivým soudcům, tak to jsou nějací jako divní, divní podezřelí, ti asi nemají nic jiného na práci, než, než tam někde šmelit se spisy. Tak je nahradíme prostě počítačem, aby se pokud toho spisu lidská ruka nedotkla. Ale ještě v takovém, to je úplně až parodie, ten počítač, jako ten centrální mozek bude na ministerstvu spravedlnosti, protože tam je to věrohodné prostředí, no prosím, no tak ale tohle by měl někdo vysvětlit. Víte, ono to není asi teď tady prostor nějak popisovat všechny ty možnosti a nedostatky toho systému, nic proti tomu, ale zase nejsou to housky na krámě, ty soudní případy mají každý svoji nějakou hodnotu, svoji charakteristiku a pravidla rozdělování tomu odpovídají. Ostatně to ministerstvo má dost možností ty rozvody práce kontrolovat, jak jsou sestaveny, i jak jsou aplikovány v denní praxi, to asi nedělá a tady namísto toho zase v rámci nějakého alibismu řekne teď to nahradí všechno automatický generátor přidělování spisů. No tak já myslím, že tahle legrace že je příliš drahá, než aby se to bralo vážně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hovořili jsme o revitalizaci českého soudnictví, o té mapě, co revitalizace exekučního prostředí, pane doktore? Ministerstvo spravedlnosti přišlo s návrhem, už ho i vlastně zmírnilo, snížit odměny exekutorům. Původně navrhovalo pokles o 2/3, nyní navrhuje snížit tarifní plat o třetinu a minimální odměny ze 3 na 2 tisíce korun, což se exekutorům pochopitelně nelíbí.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, tady jsme asi svědky zase takového toho zoufalého pokusu, jak prostě ten vítr vrátit do bedny, odkud začal foukat. No jako jistě jisté je, že zavedením institutu soudních exekutorů do našeho systému bylo zapotřebí od začátku velmi, velmi pečlivě a velmi důkladně prostě kontrolovat, jak se ten nový systém rozběhne. To se nestalo. Exekutoři pochopitelně se dopustili řady, dopouštěli prostě řady různých excesů. A pak se to zvrhlo až do určité ..., no jo, ale dneska jsou v pozici úplných otloukánků. Já bych se jich chtěl teď tady na tuto chvíli zastat. Já si myslím pořád nezapomínejme, je to, je to součást výkonu veřejné moci. Jestli to někdo bral za podnikání nebo za nějaký laciný výdělek, tak je to špatně. To je třeba říci. To znamená je to součást výkonu veřejné moci a jestliže stát předal kus té své veřejné moci soukromému subjektu nebo soukromým subjektům, zřídil jejich samosprávnou komoru, tak je třeba z tohoto vycházet. Myslím si, že vedení Exekutorské komory dneska je velmi kompetentní, velmi slušné, poctivé. Paní prezidentka Fučíková i další lidé z prezidia sledují jejich vystupování, vyjadřování, jejich konkrétní kroky, takže myslím si, že trochu nespravedlivě dostávají pořád takové ty pohlavky za, za ty činy svých předchůdců. A já bych neviděl cestu v nějakém prostě teďko zavřeli vám kohoutky, otevřeme vám kohoutky, spíš se, spíš přemýšlet o tom, proč ty exekuce fungují tak, jak fungují, nebo nefungují. Souvisí to také třeba i s tou justiční mapou, myslím si, že ta určitá teritorialita, to znamená, to znamená ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není, promiňte, 158 obsazených exekutorských úřadů v Česku příliš?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Není to příliš, není to příliš, protože představme si, že je teď škrtneme rukou pera, tak kdo ty statisíce, miliony, zase se to vrátí na soudy.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Obáváte se o vymahatelnost práva v tomto případě?

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No jistěže. Jako znovu říkám, je třeba prostě trvat důsledně na dodržování zákonnosti v postupech exekutorů, kontrolovat je, ten státní dohled prostě, i když ten stát si jaksi své, říkám, část své veřejné moci, kterou má, jako dá někam někomu jinému, tak nesmí rezignovat jaksi na dohled nad tím a vyvozovat v případě určité., určité i jaksi závěry z toho, když zjistí nějaké porušování, ale jako nemůžu prostě z pozice státu jaksi škrtit toho exekutora pod krkem a říkat prostě to co, to co teď slyšíme, to si myslím, že nejde. To, to nejde, jako asi to by nepřineslo, myslím, nic, nic dobrého.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Názor doktora Josefa Baxy, předsedy Nejvyššího správního soudu. Děkuji vám za to přeji vám hezký den.

JUDr. Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Děkuju, rádo se stalo, na shledanou.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou se zítra těší Zita Senková. Mým hostem bude novinář a vydavatel Erik Best. Příjemný den s Českým rozhlasem Dvojkou, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio