Přepis: Jak to vidí Jiří Průša – 11. srpna

11. srpen 2014

Hostem byl Jiří Průša. Muž, který chce, v rámci projektu Nebe nad Evropou, obletět a vyfotit téměř 100 evropských ostrovů.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den a dobrý start do nového týdne přeje Zita Senková. Dnešním hostem pořadu Jak to vidí je Jiří Průša. Pilot a bloger. Dobrý den vám přeji.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Dobrý den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nebe nad Evropou - to je projekt, ve kterém jste si předsevzal obletět a vyfotit téměř 100 evropských ostrovů ve 4 nebo 5 etapách, po sopkách přišly na řadu tedy ostrovy, pane Průšo. Čím tato fascinace moře, ostrovy?

Čtěte také

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, já jsem přemýšlel o tom, co by bylo asi tak nejzajímavější vidět a taky představit samozřejmě čtenářům a posluchačům, vůbec zájemcům, prostě jsem došel k tomu, že jako suchozemci asi lneme k moři, líbí se nám modrá barva moře a vůbec a zjistil jsem, že teda vlastně v Evropě je tolik zajímavých ostrovů, o kterých velmi málo víme, že si myslím, že to je velmi zajímavá, velmi zajímavá náplň teda na to, na to lítání.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se letí, pilotuje a zároveň fotí? A dokonce ještě u toho esemeskuje? Protože vy pro čtenáře na cestovatelském speciálu portálu iDnes.cz posíláte také palubní deník online.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, tak musí se to člověk postupně vycvičit, to je samozřejmé, ale jednak to filmování, tak na to mám tři kamery zvenčí letadla, které vlastně běží stále a potom z nich děláme střihy, takže já je neobsluhuju, já jsem začínal lítat s jednou, a tu jsem obsluhoval, ale prostě musím říct, že to není zvladatelné s tím, s tím pilotováním, nebo nedá se to dělat spole..., současně. Takže to se dělá automaticky. Focení, jenom když teda je, je čas a možnost a ty SMSky, tak já mám v letadle autopilota, takže pokud je zapnutý autopilot, tak můžu, můžu posílat SMSky a samo...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je mi jasné, že, promiňte, že to máte pod kontrolou.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Ano, musím mít.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Měli bychom představit také stroj, na kterém létáte.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Tak je to, jmenuje se Dynamic, WT9 a je to, je to vlastně slovenský letadlo a je to jedno z nejúspěšnějších lehkých letadel, která se dnes prodávají. Já si myslím, že teď nedávno vyrobili 500. kus, prodávají po celé Evropě, takže..., no...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jeho domovským letištěm je Příbram? Odkud se...

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Ano Příbram, protože Příbram je jednak velmi příjemný letiště, je tam betonová dráha a je tam možnost hangárování a je to taky poměrně blízko Praze. Já bydlím v Praze 6 a takže za 45 minut jsem v Příbrami po dálnici.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Letět nad Evropou, předpokládám, asi není jen tak. Určitě jsou zapotřebí různá povolení. Co všechno vlastně potřebujete k této expedici?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, je to dneska podstatně jednodušší. Já jsem právě taky zah..., jako mezinárodně začal lítat až po tom, co jsme vstoupili do Schengenu, protože je v podstatě, abych řekl pravdu, tak nepotřebujete nic, pokud se tedy té, pokud se sdružujete v prostoru Schengenu a tak, anebo vůbec Evropské unie, tak, tak to chce jenom do většiny zemí to chce jenom letový plán. Já jsem teď svůj letovej plán na dnešek podal tady od vás z, z recepce telefonem, protože povinnost je podat letovej plán hodinu před odletem a v podstatě tam jenom dáte čas letu, nějaké ty body a bezpečnostní nějaké informace a to je všechno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě po našem pořadu se přesouváte do Příbrami, protože startuje třetí část vaší expedice, ke které se ještě dostaneme. Zajímalo by mě, pane Průšo, vybavení toho letadla. Co všechno s sebou máte na palubě, musíte mít?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Takhle, když budem mluvit o tom vlastním letadle, tak, tak já bych řekl, že je vybaveno téměř jako dopravní letadla, protože jednak má, jsem zmínil, autopilota, jednak má zařízení proti přiblížení jiných letadel, nebo varování proti přiblížení jiných letadel, takže já na obrazovce vidím, pokud by někdo se dostával pří..., příliš blízko ke mně a můžu samozřejmě podle toho dělat manévry, má to samozřejmě velkou obrazovku s GPS, všechny, všechny informace o motoru digitální a tak dále. Má to taky to, co považuju za ohromně důležité, trojrozmě..., trojrozměrné zobrazení 3D vlastně zemského povrchu, takže já i když třeba někde můžete letět nad mraky a potřebujete ale vědět, jaký je pod vámi, jak ten terén vypadá, tak to všechno je, je, je na téhle té mapě vidět. Přímo prostě pod váma, tam máte celou databázi. Takže vidíte v každé, v každé chvíli i v každé situaci prostě, jak, jak pod váma vypadá terén. Pak na tom letadle je odpovídač, což znamená, že mě můžou vidět na radarech všichni řídící letového provozu, kteří, kteří jsou zrovna na trase. Samozřejmě vysílačka a tak dále, už takový věci, který si myslím každý, každý předpokládá, že to letadlo musí mít, ale, takže vybavení je, bych řekl, špičkové na tom letadle.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, jaké druhy map používáte?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Já používám všechny. To znamená papírové mapy. Těch, těch si vezu hodně, to je někde trošku složitý je sehnat. Třeba pro Finsko jsem teď je dost složitě sháněl až, až v Holandsku je musel objednávat, ale to, co potřebuje člověk, nebo používám i při letu, tak vlastně je, je program, který mám na iPadu, tam v něm mám taky podrobné mapy a vlastně i v té GPS na letadle. Takže já bych řek, že používám tři zdroje map, protože to je to hrozně důležité. Já třeba loni, když jsem letěl v Norsku, tak jenom na papírových mapách třeba byly zobrazeny, byla zobrazena vysokonapěťová vedení nad fjordy. A pokud teda bych se řídil jenom elektronickou mapou, tak jsem o nich nevěděl a pak je otázka jenom náhody, jestli, jestli do nich člověk vletí nebo ne. Takže to mi potvrdilo, že je dobré mít papírové mapy.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
O letech nad Evropou s Jiřím Průšou v dnešním Jak to vidí na Dvojce.

/ Písnička /

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak viděl Jiří Průša, pilot a bloger z letadla mořské vlny? O tom posloucháte právě na vlnách Jak to vidí, na vlnách Dvojky o letech nad Evropou. První část vaší expedice, pane Průšo, ta měla, tuším, 13 dní, vedla z Příbrami přes Středomoří až na Kanárské ostrovy a pak zase zpět přes Španělsko, Portugalsko a Francii. Celkem, tuším, 9 tisíc kilometrů. Jak na to vzpomínáte?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, tak to byla samozřejmě překrásná cesta, ale to vám řeknu prakticky o každé letecké cestě, protože já neznám žádnou, která by se mi nelíbila a ale tadle ta byla velmi zajímavá tím, že vlastně jsem proletěl celé Středozemní moře, všechny, všechny tedy ostrovy, Baleáry, dostal jsem se i do severní Afriky, do té španělské enklávy Melila, což je velmi, velmi zvláštní prostředí tam a pak jsem taky udělal svůj rekord a dokonce v Portugalsku mi tvrdili, že jsem udělal i portugalský rekord tím, že jsem teda přeletěl z Madeiry do Portugalska, což bylo asi 5,5 hodiny teda ve vzduchu nad, pouze nad mořem, tam prostě není nic jinýho než voda. Takže, takže na to myslím velmi hezky. Já jsem ho letěl dubnu, protože já to mám rozplánované tak, aby prostě v těch méně, z pohledu počasí, méně spolehlivých měsících jsem byl na jihu a v těch teplejších na sever, takže takhle to, takhle to, takhle to rozděluje ty cesty.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Doufám, že počasí bude přát i nadále, byť teda zrovna dneska to nevypadá...

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Ano, dneska, když jsem se vzbudil ve 4 a vzbudil mě vlastně déšť, tak mě to trošku zaskočilo, ale já věřím, že to je v pořádku ta předpověď je fajn.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je počasí, za kterého prostě nemůžete vzlétnout?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Určitě. Určitě. Já, protože já lítám za podmínek viditelnosti, což už samo o sobě naznačuje, že bych teda měla vidět. Takže tam jsou stanovená minima, kdy musíte mít určitou dohlednost, vzdálenost od mraků a tak dále. Takže teď v létě samozřejmě je to jednodušší, ale tak někdy od půlky října do začátku března, do dubna, tak samozřejmě je to složitější, protože především je to viditelnost a tam máte malej v zimě ještě přichází jeden problém, a to je, to je námraza. Protože pokud se dostanete trošku vejš, někde do, do mraků, nebo do blízkosti mraku, tak, tak vám můžou začít namrzat křídla a to beru jako největší nebezpečí.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na kolik hodin letu jsou jaksi stavěny vaše nádrže, nebo jinými slovy, máte rozplánováno, řekněme, minimální, maximální délku vašich přeletů?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Určitě, tak já mám rů..., několik různých kritérií. Pokud začneme u těch nádrží, tak u tohohle letadla jsou na 7 hodin, což je jeden z důvodů, proč taky lítám s tímhle letadlem, protože relativně je to jako, je schopné pokrýt velkou vzdálenost, asi 1500 kilometrů za těch, za těch 7 hodin, takže to jde i na tyhle ty zámořský cesty, protože třeba jsem o těch Kanárech, když jsme mluvili, tak tam to trvalo 5,5 hodiny a samozřejmě není to otázka, jestli vydržíte 5,5 hodiny nebo ne, já nevím, musíte mít dostatečnou zálohu před tím přistáním, protože speciálně nad mořem jsou teda velký problémy třeba s protivětrem. A sice jsou na to předpovědi, ale prakticky nikdy mi žádná nevyšla. Takže, takže já prostě musím počítat s tím nejsilnějším větrem a vědět, že budu přistávat aspoň s hodinou, s hodinou a půl benzínu, pokud samozřejmě není ten silný protivítr.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, jaká je, pane Průšo, Evropa z té ptačí perspektivy?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, já bych řek - ohromně různorodá, protože taky jsme teď mluvili o té, že jo, o těch Kanárských ostrovech, pak byla ta druhá cesta do toho Severního, na to Severní moře a tam nějaká velká podoba mezi, mezi ostrovy, ať už ve Středozemním a zase v Severním moři není, takže jo, ohromně zajímavá, já si myslím, problém máme asi tady s časem, že nemůžem mluvit tak dlouho, ale jakmile odletíte na sever, nebo na jih, tak je to vždycky prostě nějak úplně jinak. Já jsem hodně filmoval třeba Toskánsko, což, což je taky překrásné. Na druhou stranu jsem byl v Norsku nad fjordy a ledovci a tak to je něco fantastického. Takže, takže vlastně vždycky je to krásný.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ty fotografie i videa jsou opravdu tedy famózní, dech beroucí, ty pohledy. Co vás třeba mimořádně uchvátilo z toho kokpitu, ve kterém jste sám?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Ve kterém jsem sám, ano, já se bojím, si někoho, někoho vzít, je to z řady důvodů. Ale nejvíc mě uchvátilo, no, já musím říct, že Faerské ostrovy asi, protože to je úplně pohádkové tam prostě, to člověk oblétává a myslíte si, že jste opravdu v pohádce a já teda mám naštěstí krásná videa, takže i posluchači by si, pokud je to bude zajímat, mohli, mohli prohlédnout třeba na tom iDnesu, o kterém jsme mluvili a takže Faerské ostrovy. Pak Norsko, teda to, když tam vyjde počasí, já jsem tam byl vloni, to nebylo dobrý počasí, letos jsem tam měl lepší a tak fjordy, ledovce ze shora, tak, tak to nemůžete dejchat ani z toho, když tam nad tím lítáte.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Který přelet byl pro vás nejnáročnější?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
No, nejnáročnější asi, ono je to trošku složitější, psychicky možná to jsou ty, kdy jste nad tím mořem hodně dlouho sama, protože přece jenom nevidíte vůbec nikde nic jenom vodu a tak prostě hlavně se člověk nesmí dostat do toho, aby přemýšlel, co by bylo, kdyby tam musel přistát a takže to bych řek z toho psychického pohledu jsou to ty dlouhé přelety nad mořem. Asi, asi nejsložitější právě byl ten, když jsem letěl nad Faerské ostrovy, protože bylo trošku nejisté počasí a tak dále, takže jsem nevěděl, jestli se mi to podaří. Já jsem tomu dával šanci tak 50:50, jestli tam, jestli tam doletím, nebo se budu vracet. Pak to teda vyšlo. No a co je vždycky složité, tak to je přelet, přelet Alp, protože prostě jsou vysoko a to počasí je tam hodně, hodně proměnlivé, takže, takže to je vždycky. Já musím říct, že před tím Alpy jsem přelítával možná 15, 20krát, ale pokaždý před tím mi mírně více buší, rychleji buší srdce, protože přemejšlím na to, co všechno, jak to tam bude a jak to mám řešit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bylo to složitější než nad Niagarskými vodopády? Nebo Viktoriiným jezerem?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Viktoriiny vodopády, ano, to jsem lítal taky, ale ty, ty byly jednoduchý. Tam je počasí, tam je počasí fajn, tam akorát se muselo dát pozor, abych se nedostal přes hranici do, do Zimbabwe, kde, kde jsou nějak hodně, hodně jako přísný, takže jsem tam lítal přímo teda nad hraniční čárou, ale tam to velkej problém nebyl.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
O Evropě z ptačí perspektivy vypráví na Dvojce Jiří Průša.

/ Písnička /

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pilot Jiří Průša a jeho přelety nad Evropou, nad ostrovy, posloucháte v dnešním prázdninovém vydání pořadu Jak to vidí. Po cestě na Kanárské ostrovy a výpravě k ostrovům Severního moře dnes zamíříte na třetí část vašeho velkého projektu, vaší expedice, a to na Balt. Jak dlouho to bude a kudy poletíte? Co všechno chcete vidět a vyfotit?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Takže tahle ta trasa je trošičku kratší, ta bude trvat 8 dní, když všechno bude v pořádku, já vždycky tomu dávám tu podmínku v pořádku. To znamená, že hlavně bude rozumné počasí a nebude nějaká, nějaká technická závada, nebo technický problém, tak by to mělo bejt 8 dní. Chci se dostat až nahoru ve Finsku do městečka Vaasa a to, co jsem zjistil při té přípravě, že nevím, možná někdo, někdo toho ví o finských ostrovech víc než já, ale mají 50 tisíc ostrovů. A z toho 20 tisíc je pojmenovaných teda, takže, že bych je vyfotil, nafilmoval všechny, to, tuhle ambici teda si dělat nemůžu, ale je tam například takové souostroví, které se jmenuje Alandy a to má 6,5 tisíce ostrovů teda samotné a je to vlastně autonomní oblast, která sice patří k Finsku, ale tak trochu taky nepatří, takže, takže to, to si myslím, že bude jako fantastické. Je tam několik těch souostroví, některá ta jména mi v týhle chvíli unikají, protože jsou na mě trošku komplikovaná, ale ty Alandy jsou teda největší. Pak samozřejmě dneska bych chtěl začínat vlastně filmováním ostrova Uzedom v Německu a ostrova Rujána, který, který asi, asi řada lidí zná to jméno, nebo tam byli, ale i z toho leteckého pohledu jsem zjistil, že je to teda velmi zajímavé, takže, takže tydle ty dva ostrovy. Pak přeletím na Bonhoms, někdo zná bodhomskou nemoc, nějaká srdeční, srdeční záležitost a přes ten Bonhom bych letěl dál na, do, nad švédský ostrov Oland a potom přistávat bych měl ve městečku Visby na Gotlandu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle čeho vůbec, pane Průšo, vybíráte ty ostrovy, nad kterými chcete letět? Protože je jich docela hodně.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Já dělám takovou přípravu. No vždycky si prohlídnu tu, tu oblast a vybírám z toho, kde si myslím, že by tam něco mohlo bejt a nebo, kde něco najdu na Internetu, nebo ve všech těch zdrojích, které, které čtu. Takže nejdřív když to, to nějak zrychlím tu přípravu, tak podívám se na Finsko, tam mi řeknou asi co je ve Finsku zajímavého, pak se podívám na ta zajímavá místa, co mi ukazují a vyhodnotím z toho, co se dá filmovat z letadla, nebo co má prostě smysl. Protože můžete mít zajímavé věci, ale pokud je někde nějaký supermuzeum, tak samozřejmě je to z letadla příliš nic neřekne. Takže já hledám takové věci, jako pobřeží, mě ohromně zajímají ty skály prostě pobřežní a tak dále, to, to je krásné. Nějaká větší jezera, majáky, hrady, zříceniny hradů, velké hrady a tak dále. Takže, takže tohle taky a samozřejmě města. Já teda na téhle té trase taky chci vlastně nafilmovat víc měst, než je to obvyklé. Zítra bych rád filmoval Stockholm, pak, pak Helsinky, asi za, za dva dny a Talin, Rigu, Vilnius, všechny tyhle ty baltický města. Takže ono samozřejmě se mi to všude nepodaří, protože všude mě nepustěj, ale aspoň něco z toho bych chtěl udělat tady k těm ostrovům navíc takovej bonus.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odpovídá to, co vidíte, co jste viděl z kokpitu, tomu, co je zakresleno v těch mapách?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
To je super právě, to je skvělej dotaz, protože todle, todle je něco, do mě prostě úplně fascinuje, že vidíte to na tý mapě a všichni, jo, to umíme si nějak představit jako a pak, když to vidíte v té skutečnosti, že to tak opravdu je, tak to mě vždycky jako strašně rozehřeje. Takže to je, to je, to je moc hezký a odpovídá, ano, mapy jsou skutečně pravdivé, takže to je...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není nutno překreslit něco.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Není nutno překreslit, ne.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. Jak se mimochodem, nebo kde a jak nocujete, stravujete se?

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Tak s tím stravováním je to trošku nepravidelný, protože já musím říct, že na takové letecké cestě vlastně to stravování jde, jde stranou, tam je první to lítání, příprava na lítání, na, na filmování a tak dále, takže já si vždycky něco někde koupím, já dávám důraz na snídaně, takže, takže prostě se nasnídám někde a pak už ten zbytek dne nějak, nějak proběhne. V letadle mám 2 láhve vody, takže to považuju za důležitý taky, aby člověk úplně ne..., ne..., nevyschnul a jinak taky cestou buďto ovoce, nebo já miluju kedlubny, takže, takže mám v letadle kedlubny vždycky 2 a tím se jako zasycuju. S tím spaním. Já se snažím spát v slušných hotelech, protože jednak potřebuju Internet na to, abysme komunikovali s iDnesem, vždycky, abysme tam dostali všechny, všechna videa a fotografie a tak dále a já samozřejmě si taky potřebuju slušně odpočinout, aby ráno zas mohl letět.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud mám správnou informaci, pane Průšo, tak máte v kokpitu rád jablko. Jedno od nás z Dvojky tady pro vás...

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Díky moc. Takže si to vezmu rád. Děkuju vám.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Budu držet palce, ať všechno dobře dopadne. Děkuju moc za rozhovor. Audio ze souše s Jiřím Průšou najdete, milí posluchači, na webu Dvojky i facebookovém profilu. Průběh třetí části expedice pana Průši můžete sledovat také ve speciálu na cestování iDnesu.cz. Z každé trasy budete nadále posílat online souřadnice, SMSky a také fotky a dojmy. Mnoho štěstí, mějte se krásně.

Jiří PRŮŠA, pilot, bloger
--------------------
Díky moc, děkuju za pozvání.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio