Přepis: Jak to vidí Jiří Hlaváč – 11. června

11. červen 2015

Hostem byl hudební pedagog Jiří Hlaváč.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den a dobrý poslechu u pořadu Jak to vidí přeje Zita Senková, dnešním hostem je profesor Jiří Hlaváč, klarinetista, skladatel, pedagog vítejte.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Dobrý den, děkuji.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na co se dnes chceme zaměřit? Například na hrdiny kolem nás a na korupci nejen ve sportu. Kandidátka na ministryní školství Kateřina Valachová by se dnes měla sejít s prezidentem Milošem Zemanem hovořit o svých představách. Jakou vizi byste vy, pane profesore, od nové šéfky resortu očekával? Nejste jenom hudebník, ale také pedagog.

Čtěte také

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, pedagog
--------------------
Tak ještě jednou dobré ráno. Jakou vizi bych očekával. Já se vrátím ke svým někdejším rozhovorům s exministryněmi, paní Kopicovou a paní Buzkovou. Já jsem vlastně předkládal stále stejnou vizi. To je měla by být vytvářena určitá kontinuální základna, od toho primárního základního školství až po tom terciálním, nikoliv systémem, který se tady kdysi vymyslel, pokud možno co největší vzdělanostní střední a pak následně na vysokoškolské úrovni. V tom je problém, protože se navyšuje procento nedokončeného studia, znám z praxe mnohé, kteří začali několik vysokých škol. Ani jednu nedokončili. Nicméně to všechno jde na vrub státu, to všechno jde na vrub přímých finančních dotací, které jdou třeba na ono vysokoškolské studium. Takže selektovat. Opravdu výkonnost a práce, která je odváděna, musí být ne zárukou, že to studium je zdárné, že to studium je smysluplné, že prostředky, které na ně čerpám, jsou také efektivně využity. Ale musí tam být i ten požadavek a to je něco za něco, že studium bude dokončeno. Pokud se nestane něco mimořádného, zdravotní okolnosti nebo nějaký zásah rodinných tragédií a tak dále, tak já jsem ten, který požaduje, aby byla zodpovědná kvalitní práce a to všechno se musí nějakým způsobem modelovat už od toho počátku, takže už děti na základním stupni mají být vedeny k tomu, že odvádějí práci, která je prvé řadě jejich vizitkou, že si osvojí návyky, kdy dobře zvládnuté učivo mi otevírá další možnosti a já to dělám pro sebe. Já chci být na konci chytrý. Ta myšlenka se musí neustále opakovat. Motivační momenty, je to o kvalitě pedagogů, kteří se postaví před malé děti anebo v rámci vysoké školy před katedru a přednášejí. Je to pořád stejný model. Je to o zodpovědnosti, je to o efektivitě vynaložených finančních prostředků, to jak jsou využity. Je to o tom, abychom uměli patřičně motivovat a odměnit ty nejlepší. Já, když nezaslechnu, že se někde dělá nějaká soutěž Česká hlava a tak dále, já nemám přehled o tom, jak vypadá špička naší mladé ekonomiky, naše rovina technických disciplín a tak dále. Nejsem zahleděný do svého oboru, hledám, ale musím říci, že ta osvěta z hlediska médií včetně televize a rozhlasu, je taková jaká je. A to je málo, to je základní moment, čili, prosím pěkně, vzdělanost jako taková není výsadou jednoho ministerstva, které to má shodou okolností ve svém názvu. To je zásada nás všech, to je požadavek na vzdělanou společnost.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Premiér chce od nové šéfky resortu, aby zajistila co nejhladší schválení novely vysokoškolského zákona. Také aby se nějak pokročilo v oblasti začleňování handicapovaných dětí do běžných škol a také, aby připravila reformu financování regionálního školství. Myslíte, to jsou ty klíčové úkoly, vidíte to stejně?

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, pedagog
--------------------
Myslím, že ano. Myslím, že jsou to momenty, které je nutno řešit. Samozřejmě je otázka, v jakém časosledu a je otázka, v jakém pořadí, ale určitě jsou to momenty, na které je možno soustředit pozornost a je možno tam udělat i jakýsi oficiální výstup, tedy jakýsi audit a pak říci, dobře, toto jsou momenty, které musíme udělat a toto je a ta možná prevenci či náprava, to je důležité. Určitě, souhlasím.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan Jaromír se vás ptá, pane profesore, zda dnešní ředitelé nejsou spíše už jen úředníci a mají čas na pedagogickou práci.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Moc děkuji za tento dotaz. Já, když jsem sám děkanoval v letech 2000 - 2006 a byl jsem tím úředníkem, tak jsem byl na akademii v šest hodin ráno, abych od šesti do osmi mohl cvičit na klarinet a věnovat se své umělecké činnosti. Učil jsem na plný úvazek, učil jsem stále těch 12 až 14 hodin týdně. Své studenty jsem neošidil a zúčastňoval jsem se samozřejmě celého toho běžného dění, které bylo spjato i s tou funkcí. Co tím chci říci. Myslím si, že do čela našich škol mají být stavěny osobnosti, které s tím oborem mají nějakou návaznost. Jsou prostě v tom oboru aktivní a jsou činní a výkonní. Magické slůvko manažer kdekoliv, já už z toho mám mrazení v zádech, protože kdysi byli ředitelé pro všechno a teď jsou manažeři pro všechno. Tak to vůbec není. Tam musí být určitá míra provázanosti nejen znalost problematiky toho oboru, to není jen řízení, to je empatie, tam je řada jiných věcí, ale je tam moment, že já trvám na tom, že ti lidé sami byli vynikajícími učiteli a k tomu vykonávali funkci ředitele školy. Jde to zvládnout. Snažil jsem se o to šest let.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Otázka od pana Tomáše, kdo vůbec sleduje, jak kvalitně se učí, vyučuje?

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Samozřejmě jsou určité evaluační postupy. Myslím, že každá škola má mít zájem na tom, aby si tu a tam udělala jakési atesty. To je důležitý moment. Dál. Já jsem vždy volal po tom, aby například studenti hodnotili pedagogy, proč to má být pořád jen v rovině, že já dávám jakési vyrozumění.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
To se už děje.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Ať studenti ohodnotí moji práci, do jaké míry jsem pro ně invenční, do jaké míry jsem pro ně zárukou odbornosti, do jaké míry je umím vést a do jaké míry je umím i nějak motivovat. To je spravedlivé. Tak by to mělo být. Takže já myslím, že každá škola, která to myslí velmi dobře, se vzdělaností svých studentů, tak si logicky vyhledává sama kontrolní mechanismy, aby věděla, že výuka probíhá ve stanovém rozsahu, že se plní určité zadání, což jsou učební plány a tak dále a že je ten výstup, který je zárukou, že je určitá míra konfrontace. Já jsem před dnešním setkáním vám řekl, že při letošní soutěži Pražského jara pět našich studentů naší třídy se umístilo do 25. pořadí v soutěži Pražského jara v konfrontaci s Paříží, Londýnem, Tokiem, New Yorkem. Já jsem z toho pochopil, že jsem odvedl společně samozřejmě s mými kolegy, že jsme odvedli poctivou práci, to není nic víc. Naši studenti prokázali svoji talentovanost a dispozice. My jsme prokázali to, že je umíme nějakým způsobem přivést k těmto výsledkům.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Premiér Sobotka od nové ministryně školství také očekává, že dokončí práci na koncepci financování sportu, což je docela aktuální nejen vzhledem ke skandálu. Hokejová reprezentace bez trenéra. Vladimír Růžička rezignoval poté, co reportéři Radiožurnálu přišli s dalšími zjištěními v kauze údajného braní úplatků během působení v pražské Slavii. Co vůbec říkáte této kauze?

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Je mi z toho smutno, musím říci, protože já bych se to snažil rozdělit. Mám jen informace tak jako kdokoliv z mých spoluobčanů. Nevidím do toho. Na jednu stranu se jedná o hodnocení činnosti člověka, který tomu hokeji obětoval maximum. Pan Růžička i jako hráč i jako trenér ve Slavii v národním mužstvu rozhodně nikdy nebyl typem, který by se vezl na vlně přízně anebo který by se dokázal postavit při potlesku před práci, kterou vykonali de facto jiní. To je určitě moment, který je snadno ověřitelný. A pak je ta šedá zóna, do které nevidím. Kde někdo chodí s finančními prostředky, aby takzvaně pomohl svému synovi či někomu, aby se dostal do prvního místa. Víte, pro mě je vždycky žalostné to, že někdo nabízí a někdo bere. To není jen jedna strana, ta která přijala, tam je strana, která nabízí, ta se chová úplně stejně nemorálně. To je stejný moment, protože tam je zištný cíl, to není rovina, a nebyla to provokace, to už je evidentní. Tam není rovina, kdy se zamyslím nad tím, že já vlastně tímto svému synovi ublížím, protože předbíhám v řadě. Jakékoliv předbíhání v řadě je nejen neslušné, nekorektní, ale je neprofesionální a ten mladý člověk si najednou zvykne na to, že by se to dalo udělat taky trošku jinak. Nejen nárůstem jeho úsilí, nárůstem kvality jeho výkonnosti, ne to se dá předběhnout v té zmíněné řadě. A mně je z toho strašně smutno, protože k tomu nemám docházet, když jsem si přečetl články, které jsou s tím spjaté, tak jsem si uvědomil, jak opakovaně u nás byly kdysi kauzy, kdy byli usvědčeni pedagogové zato, že vzali peníze s tím, že pomohou někomu na střední nebo ne vysokou školu. To je úplně stejný moment. Samozřejmě pan Růžička je hodně na očích a pan Růžička je osobností veřejně činnou, a veřejnost k tomu má právo říci své stanovisko. Ale nechme to všechno projít tím časem. Přešetření jednak policií a dál, bude-li to v rámci soudního řízení, tak samozřejmě dál. Je to rozehraná partie, je to zápas, řekněme, na konci první třetiny hokejovou terminologií.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jenom dodám, že pan Růžička veškerá ta nařčení rezolutně popírá. Bude tedy český hokej hledat nejen nového reprezentačního trenéra, ale vůbec i očistu, ačkoliv hokejový svaz říká, že tato kauza není obrazem celého českého hokeje.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Zito, já vás teď překvapím, protože já mám pár přátel, s nimiž si mohu povídat i o hokeji. Luděk Bukač je nejen legendární trenér, ale i skvělý metodik. Kdykoliv jsme se potkali, tak jsme si povídali nejen o hokeji, ale o celém tom dopadu, který je, ona provázanost, byznys, potažmo sport. Peníze, přímá podpora, nepřímá podpora. A já vím, že se děje leccos. Děje se leccos.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi nejen v hokeji.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
A nejen v hokeji, samozřejmě, ale pořád chci věřit myšlence, že je v této republice víc těch Bukačů a Lenerů a osobností tohoto formátu, než těch pseudo, kteří chodí s pytlíkem a nosí tam peníze, aby holt jejich syn se dostal do prvního mužstva. Chci tomu věřit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak uvidíme, jak se ta záležitost vyvine. Mimochodem šéfa bude hledat i mezinárodní fotbalová asociace FIFA. Poté, co téměř vzápětí po svém znovuzvolení rezignoval na tuto funkci Sepp Blatter. Skandál obrovských rozměrů.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
A to je pro mě samozřejmě úplně jiné sousto, protože pan Blatter, když šel znovu do toho volebního klání, nepochybně věděl, že už je cosi rozjeto, že FIFA bude mít velké problémy s prokazováním legitimity svého účetnictví a tak dále. Nicméně šel do toho a teď je dvojí otázka, buďto s vizí, že se nepřijde nikdy na to, že i on má zásadní podíl na situaci, která vyvstala. Anebo druhá věc a to je ještě horší, že ten předsednický post to zakryje, že mi dodá jakousi míru neprůstřelnosti nebo nenapadnutelnosti a to se mi strašně nelíbí, protože udělám-li jakoukoliv chybu, udělám-li něco, co je za hranou zákona, tak je fér říci: Promiňte, já jsem po celou tu dobu byl v čele tohoto subjektu a tady se dějí věci, které já rezignuji z důvodů, aby bylo možno zcela otevřené šetření. Já to nechci ničím ani brzdit, ani negovat ani zpochybňovat. Prostě já u toho nebudu a pokud se stane, že v rámci šetření dojde i na mě, ponesu plnou zodpovědnost. To by bylo gesto hodno pana Blattera. To neudělal. Já za sebe jsem velmi rád, že už není předsedou FIFA.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě pár měsíců asi zůstane.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
De facto už není nebo de facto je, ale už víme, že není.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Otázka od pana Petra, zdali má Rusko a Katar nepořádat tedy mistrovství ve fotbale.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
To je samozřejmě otázka pro fotbalové diplomaty, netroufám si říci, co by mělo následovat. Pokud je průkazné, že přidělení šampionátu bylo velmi, velmi vágní a bylo zmanipulované, pak je to samozřejmě předmětem dalšího jednání a to si musí fotbalová federace vyřešit sama. Já tady do stolu, kde se mi sedí dobře, si opravdu netroufám ten soud vůbec vyslovit ani ten subjektivní můj v tuto chvíli abych řekl: No, možná, že oni by mohli přijít s tím momentem, který jsem naznačil. Je-li to, prosím pěkně, nekorektní způsob přidělení, tak my se toho zříkáme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Stejně jako Jan Hus by i dnešní Češi v případě nutnosti obětovali své životy. Ty vyplynulo z průběžných výsledků ankety Českého rozhlasu Hrdina.Cz. 94 % je ochotno zemřít za svou rodinu. Více jak třetina pak pro svou vlast a ideály. Vy byste, pane profesore, dokázal riskovat pro někoho nebo pro něco život?

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
To je otázka, která jde až pod kůži. Já jsem v té situaci nebyl, nevím, jak bych se zachoval, chci věřit tomu, že ano. Chci věřit tomu, že mám dostatečnou výzbroj, duchovní výzbroj ve smyslu, že ctím fair play, že chci, aby na tomto světě byl řád a aby tady byl mír, aby tady nebyla míra nějaké nadřazenosti a tak dále. Celý život jsem se snažil s nešvary, ke kterým jsem se já dílčím způsobem dostal, snažil jsem se tomu čelit a snažil jsem se s tím bojovat. Ale jak bych uměl nebo neuměl přinést tu absolutní oběť, já to nevím, já to nevím. Když se staly události s Janem Palachem, mně bylo 20 let a já se samozřejmě na to tehdy díval očima 20letého mladíka, který měl život před sebou a myslel jsem si, že bych se zachoval stejně. Dnes pohledem 67letého muže, si mohu říci: No, ale nezachoval ses stejně. Což znamená, nebylo to jen o té výzvě nebo o té dané situaci. Já jsem vlastně do toho hrdinského činu nevstoupil, protože jsem k němu nedozrál, já jsem to neuměl nebo jsem ta neuvažoval a myslím si, že by bylo spravedlivé a korektní, abych to pojmenoval i dnes takto. Nebyl jsem v té situaci, nevím, mohu se pochlubit jedinou věcí, že jsem jednom tahal z řeky tonoucího spolužáka v okamžiku, když všichni ostatní utekli. Tak já jsem s ním v té řece zápasil sám, vytáhle jsem ho, ale že bych to považoval za nějaké mimořádné hrdinství ne. Byla to shoda šťastných okolností, že jsem ho dotáhl ke břehu. Nic víc.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hrdinství lze definovat také různě. Čím je pro vás hrdinský čin nebo kdo je hrdina? Možná doplním, že v anketě Českého rozhlasu o největšího hrdinu v dějinách českého národa zatím vede kazatel, teolog, reformátor Jan Hus před Tomášem Garriguem a Masarykem a Václavem Havlem.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Tak typologie těch tří osobností už trošku vypovídá. Ve všech případech šlo o vzepření se určitému diktátu, něčemu, co symbolizovalo tehdejší moc, něco co symbolizovalo bohužel i tehdejší zlořád a ty osobnosti byly schopny se postavit do čela dění, hnutí, do čela odporu, to už je myslím si, velká rovina hrdinského postoje. A jinak na otázku, jak vnímám hrdinství. Já si myslím, že každý člověk, který odvádí svoji práci se svrchovanou poctivostí, myslí na to přitom na řadu jiných, umí jim pomoci, umí být laskavý. Je člověkem, který jiným dává naději. Je člověkem, který jiným dokáže usnadnit složité situace, zamýšlí se nad nimi, že projevuje určitou míru hrdinství, protože to není standardní situace. Je hrdinou okamžiku, je hrdinou té dané chvíle, ale pokud si jich všimneme, těch lidí je hodně, pokud si jich všimneme, tak zjistíme, že i my projevujeme tu a tam obdobné postoje, že se umíme někoho zastat, že nejsme těmi, kteří při kritice někoho, kdo nadřízený si na někoho zasedne, tam sedíme a tváříme se, že se nás to netýká, to je pro mě to malinké, ale každodenní hrdinství, které je strašně důležité. Ti, kteří mají tu duchovní sílu jít nad rámec toho okamžiku, to je samozřejmě něco velkého a ti, kteří sebe samo dokáží nějakým způsobem dostat do míry, kdy nesou zodpovědnost za celkové dění, to je velké hrdinství a to je to velké hrdinství, které je nadčasové a logicky si je dneska i připomínáme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mimochodem před 10 lety se hlasovalo také v České televizi, to byl projekt Největší Čech. Tam zvítězil Karel IV. před Tomášem Garriguem Masarykem a Václavem Havlem. Čtvrté místo patřilo jen pro zajímavost Janu Ámosi Komenskému, osmé Antonínu Dvořákovi a 11. příčka, tu obsadil Bedřich Smetana. Tím jsem se dostali vlastně k jednomu krásnému festivalu, který dnes začíná.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Dnes začíná. Já jsem šťasten, že můj časový program mi dovoluje, abych na ten zahajovací koncert zajel, moc se na něj těším, potkám se s Jiřím Bělohlávkem, s Českou filharmonií.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to dokonce už před tím prvním koncertem na křtu.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Před prvním koncertem, protože součástí toho večera je i křest prvních dvou svazků Svobodného kritického vydání díla Bohuslava Martinů. A já jsem nesmírně rád, protože závazek, který dala naší strana paní Charlottě Martinů, která převedla část autorských práv na Českou republiku, tak závazek byl, že se budeme svrchovaně starat o odkaz z díly Bohuslava Martinů a toto je moment, který i do světa signalizuje, že Martinů tady je ošetřen, Martinů je tady osobností, která je tady ctěna za to, co dokázal, ale je patřičným způsobem také prezentován. Svobodné kritické vydání je něco, co vzbudí nepochybně velkou pozornost ve světě. Mimochodem, dozvěděl jsem se, že prvním subskribentem je Columbia University ze Spojených států amerických, která už požádala o celou tu edici, což je úžasné samozřejmě. Myslím si, že je to počin, který samozřejmě má do onoho hrdinství daleko, ale je to počin, kdy se k odkazu velkého Čecha stavíme zodpovědně, korektně, spravedlivě a to všechno je pořád ta míra, kdy je to vděk, ale na stranu druhou má tam být ta míra každodenní pozornosti velkým osobnostem. My jsme dali světu spoustu osobností, pouze jim nevěnujeme čas a pozornost. Zamysleme se nad nimi.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Profesor Jiří Hlaváč, já vám děkuji za vaše názory. Těším se samozřejmě na další spolupráci po letních prázdninách, protože Jak to vidí bude cestovat v červenci a v srpnu. Nicméně posluchači se s vámi, pane profesore, mohou setkat už příští týden v pátek 19. června, kdy budete rozmlouvat s kolegyní se Stáňou Lekešovou v Hostu do domu po 11. hodině.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Ano, vím o tom, těším se na to. Samozřejmě bude jiná tématika, nicméně je to další moment, že Český rozhlas 2 jest součástí mého buněčného systému.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Srdce.

Jiří HLAVÁČ, klarinetista, skladatel
--------------------
Srdce.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji vám, mějte se moc hezky. Zítra se můžete těšit na postřehy profesora Tomáše Halíka, dobrý den všem přeje Zita Senková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio