Povánoční výprodeje a slevy jsou hlavně trikem obchodníků
Povánoční slevy na nás křičí z výlohy každého obchodu, televizní reklamy nedělají nic jiného. Jak je to ale doopravdy. Na co si opravdu dát pozor? Poradí Lukáš Zelený z časopisu dTest.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Od poezie pojďme k próze, od první lásky pojďme rovnýma nohama do Spotřebitelské poradny, mluvíme o povánočních výprodejích a reklamacích s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Pěkně vítám, dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, obchodníci už nevědí čím by nás nalákali do obchodů, inzerují 80% slevy, inzerují zboží za jednu třetinu, jsou to všechno triky, aby se prodalo?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, triky to všechno nebudou, ale marketingové praktiky určitě ano. Je jasné, že když je slevy až 80 %, že celý obchod nebude zlevněn, ale těch 80 % bude jen na některé zboží, spíše to bude pár kousků, které si ten zákazník ani chtít nebude koupit, ale naopak to zboží, o které lidé mají zájem, to už tak zlevněné nebude, pokud vůbec bude.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že se nám obchodníci snaží jenom do toho obchodu dostat, abychom se tam rozhlédli, však už my si něco vybereme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě sleva až 80 % nebo u nás nakoupíte za desetinu ceny, to je praktika, kterou nás opravdu obchodníci chtějí do toho obchodu dostat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co jsou třeba řekněme marketingové tahy a co už je za hranicí?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak marketingovou praktikou je právě to slevy až a přijďte se k nám podívat, u nás nakoupíte výhodně a další tady ty slovní spojení a hříčky. Co už je za hranicí zákona, je, když máme výrobek za 1000 korun, sleva je na něj 60 % a on stojí 700 korun, to je už, tam už ten obchodník porušuje zákon o ochraně spotřebitele. Co je také nezákonné, je, když zboží stojí 1000 korun, v okamžiku, když začnou být slevy, tak se třeba 14 dnů před tím cena navýší o 500 korun, zlevnění se zpátky na těch 1000, to je také nezákonné, tam dochází opět ke klamání spotřebitele.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dlouho ještě budou ty slevy trvat?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To se nikdy úplně neví, protože vždycky je tam přijďte k nám nakoupit, už budou ty slevy končit a končíme za 5 dnů a končíme 28. třeba ledna, ale pak se ještě prodlužují, prodlužují, opět to je ten prvek, který vlastně obchodník využívá k tomu, aby toho zákazníka ještě, ještě rychle nalákal na ty slevy a ještě, aby co nejdříve přišel si k němu do toho obchodu nakoupit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili tam jde o to, aby se vyprodalo všechno, co je třeba vyprodat z toho zimního zboží?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Mělo by to tak být, samozřejmě ten obchodník se snaží prodat i jiné zboží a případně prodat i zboží z nové kolekce, zboží nezlevněné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, my bychom možná mohli také posluchačům poradit jak přistupovat k těm výprodejům a případně jak uplatnit ještě reklamaci na zboží, které bylo pořízeno okolo Vánoc, protože nemůžeme říkat buď dárek a nebo to bylo třeba z prostředků, které získali od Ježíška pod stromečkem potom koupené zboží. Milí posluchači, můžete se ptát Lukáše Zeleného z časopisu dTest na cokoli, co vás zajímá okolo povánočních výprodejů nebo reklamací. Čísla znáte 221552525 nebo 2424, případně mail dopoledne@rozhlas.cz.
/ Písnička /
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve Spotřebitelské poradně Dopoledne s Dvojkou povídáme s Lukášem Zeleným a s vámi, milí posluchači, o povánočních výprodejích a reklamacích. A obě čísla jak 221552525 i 221552424 už jsou obsazená. Dobrý den, můžete se ptát.
osoba
--------------------
Dobrý den, já vás zdravím, slyšíme se?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, slyšíme se výborně, můžete se ptát, ano.
osoba
--------------------
Dobrý den, Matějíček, Měřín, já jenom bych vám chtěl říct, jakou já mám slevu nebo ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zkušenost.
osoba
--------------------
Ohledně slev. Zkušenost, byl jsem před Vánocema se mně líbil jeden telefon a jeho cena byla asi 12500, říkal jsem si, no, tak oni po Vánocích nebo po novém roce ho zlevní, a tak jsem nedávno tam šel a teď koukám, nevěřil jsem svým vlastním očím, nová cena škrtnutá 17500 a stará ta cena 12500 zůstala, jo. Tak jsem se ptal prodavačky jak to vlastně je a ona mi odpověděla velice rychle: "No, váženej pane, jak se dělaj slevy, takto, no." Takže je to nezákonný nebo je to zákonný?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkuju za tenhle ten dotaz. Vezmeme i dotaz dalšího pana posluchače, dobrý den, vítáme.
osoba
--------------------
Dobrý den, Petr Liař u telefonu. Já mám jinačí prosbu, koupil jsem někdy v listopadu manželce a dceři stejné boty v obchodě a po Vánocích je začly nosit, žena je vzala na nohy jednou, začlo v botě vrzat. A dcera je vzala na nohou asi tři třikrát a byly probroušené podpatky. Boty jsem odnesl na reklamaci, už mám po reklamačním řízení a vzadu místo odůvodnění univerzální razítko zamítnuto z důvodu nadměrného opotřebení. Vím i, že to mám posílat přímo do Výzkumného ústavu obuvi ve Zlíně, ale potřeboval bych nějakým způsobem poradit nějakej rozumnej postup, jestli to vůbec má cenu a tak dále.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, tak děkujeme moc za tyto dotazy a Lukáš Zelený odpovídá.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, v tom prvním případě, tam se jedná určitě o klamání spotřebitele, čímž dochází k porušování vlastně ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, lze tedy podat i podnět na Českou obchodní inspekci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam se ale musí asi dokázat, že tam ta 17 přeškrtnutá před svátky nebyla.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam je právě ta situace obtížnější, to nedokazuje tedy spotřebitel, ale Česká obchodní inspekce by musela dokázat, že skutečně před svátky ten telefon byl levnější, pak byl zdražen a zase zlevněn na původní cenu, a tady má velice nelehkou situaci.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, a jak, jak s těmi botami?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
V tom druhém případě, tam je to nesoulad jakosti při převzetí a dokonce ten trvá vlastně 6 měsíců od koupě a předpokládá se, že ten, ta vada na tom zboží byla již v době převzetí, tedy spotřebitel má výhodnější postavení. Podnikatel, jediné, aby mohl zamítnout reklamaci, tak by musel vyvrátit, že tam ta vada nebyla, a to nestačí pouhým razítkem nebo obecným tvrzením, ale musí to být odůvodněno nejlépe nějakým odborným posouzením.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A těžko, když boty byly zakoupeny před Vánocemi, tak že už v lednu jsou prochozené.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono je to standardní taková odpověď, tady v České republice se obecně drží takový nešvar, že velcí prodejci obuvi reklamace automaticky zamítají, prakticky odůvodnění vždycky stejné, viděl jsem i odůvodnění, kde se na začátku psalo, že vada byla způsobena tím, že si zákazník nezavazoval boty a na konci bylo napsáno, že si je příliš utahoval. Takže je to automatické zamítání reklamací. Spotřebitel skutečně by se teď měl obrátit na ten znalecký ústav, nejlépe ve Zlíně, nechat si vyhotovit znalecký posudek, který nejspíš řekne, že to nebylo nadměrné opotřebení, ale byla to nějaká vada té obuvi, případně ještě pozor na to, jestli se nejedná o módní či vysoce módní obuv, jestli tam nebylo nějaké poučení speciální a kdyby náhodou, tak i tak se musí posoudit a tady to vzít v potaz. Ale v okamžiku, kdy bude mít spotřebitel znalecký posudek, znova se obrátit na prodávajícího.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak chce to energii, zatnout zuby, pevné nervy, nic jiného s tím nejde udělat.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
My jsme tady poskytovali vlastně pomoc jedné spotřebitelce, která teda to dotáhla až k soudnímu sporu a skutečně vyhrála, a ten prodávající musel navíc ohledně těch bot za 1500 korun zaplatit ještě přes 16000 náklady soudního řízení, že.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Kdyby se bránili všichni spotřebitelé, tak ti obchodníci to pomalu přestanou dělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Si to rozmyslí.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme ještě jeden dotaz, dobrý den, vítáme.
osoba
--------------------
Dvorský ze Zlína, dobrý den. Já bych se chtěl zeptat jenom na jednu věc, koupil jsem si nedávno sifonovník, dneska tomu říkají Sodastream, a měli tam to v akci 4 velké lahve a 2 malé a v jedné vlastně kuriózně chyběl vršek, a když jsem se na ně obrátil, tak říkali tak prostě, že buď ať tu reklamaci nechám nebo ať jim vrátím celé zboží. Tak jak se v tomto případě má postupovat, kdyby se s tím ještě někdo setkal, tady nejde o ten vršek, ale o princip.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
No, uplatnila by se reklamace, kde by se požadovalo vlastně doplnění toho chybějícího zboží, aby bylo dodáno vše. Pokud by třeba ten jeden kus byl vadný, tak výměna nejspíš toho jednoho kusu. Pokud by už prodávající takové zboží neměl a nebylo by v jeho silách ho nějak rychle sehnat, je možné i vrácení zboží a naopak vrácení peněz od prodávajícího.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, stále je Lukáš Zelený ve studiu a 221552525 nebo 2221552424, obě čísla jsou vám i nadále k dispozici, mluvíme o povánočních výprodejích a reklamacích.
/ Písnička /
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak teď na chvilku opustíme putování a budeme se věnovat zase prozaickým věcem, povánočním výprodejům a reklamacím. Dobrý den, vítáme ve vysílání. Ano, můžete se ptát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, František u telefonu. Já sice ani tak otázku jako vyloženě jako takovou nemám, ale většinou, prosím vás, s těma slevama, protože já mám takový zkušenosti, že většinou támhle sleva 70 % a tohle a potom zjistí, ve finále vlastně zjistíte, že to vlastně ani tak není, že vlastně to zboží je zlevněný jenom o pár korun.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to máte pravdu.
osoba
--------------------
A vůbec ještě co se týče, zase mi teďko volali z nějaký nabídkový firmy a že prej mi něco předaj nějakou přikrývku a tohle to a že, jestli bych neměl někoho do páru, jo, a potom jako uvažoval jsem o přítelkyni, že by jako eventuálně nebo o kamarádce, že by to jako eventuálně i šlo a ona říká: "Ne, to byste musel sehnat ještě jeden pár."
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, Františku, máte prosím nějaký dotaz, aby se dostalo na další volající?
osoba
--------------------
No, heleďte se, nemám, ale jenom prostě říkám, chci přidat zkušenost, že většinou, když takto něco, tak vůbec tam ani nechodit a vůbec, když něco nabízej, tak nic nechci a hotovo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, dobře.
osoba
--------------------
Tím to končí a já jsem řekl normálně nic nechci, nemám zájem, nemám čas a dejte pokoj.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za tu vaši zkušenost. Díky. A zdravíme dalšího vlajícího, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, já volám z Jihlavy. A chtěla jsem vás poprosit, koupila jsem si boty tak asi v půlce listopadu za 360 korun, takový kousíček nad kotník a prostě tak na to, na ten lepící zip a prostě jsem je donesla domů a šla jsem tady nahoru kousek se psem, vůbec jsem si teda nevšimla toho, že prostě jak jsou kůže s těma chloupkama, tak prostě to bylo nějaký slepený a já jsem přišla za ten kousíček domů a měla jsem do krve odřenou nohu, prostě tak asi 2 centimetry úplně mi trochu tekla krev. Tak jsem ty boty hnedka vzala druhej den jsem jela zpátky do Jihlavy do tý prodejny, vůbec jsem nevěděla, že to patří Vietnamcům, protože jsou tam samý Češky, a prostě poslali mě do opravny obuvi kousek dál v ulici, ať se na to podívá a ten pán říkal, že absolutně to nejde spravit, ať jim je vrátím, že to patří Vietnamcovi, ať mi ho zavolají.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili co s tím?
osoba
--------------------
No, a tak prostě jsem tam šla zpátky, že teda ty boty, tohle mi řekl, takže je nechci, ať mi dají peníze nebo jiný boty. Oni ne, že to musejí poslat do Prahy, že tam je nějakej ředitel a že prostě, aby to posoudili, a že ať si přijdu za měsíc zeptat. Tak jsem tam šla za měsíc, boty tam ještě nebyly. Tak jsem tam byla těsně před Vánocema, boty byly zpátky ať si je vezmu zpátky, že jsem si koupila nevhodný boty. No, tak já jsem říkala to není možný.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, čili rozumíme, čili co tomu Lukáš Zelený říká?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady ať už je to kterýkoli obchodník i třeba obchodník tohoto druhu, tak musí dodržovat zákon a tady, pokud to zboží mělo takovouto vadu, měl vyměnit za nový kus a nebo vrátit peníze. Pokud možná tam došlo i k tomu, že nebyla dodržena lhůta pro vyřízení reklamace, tak paní mohla odstoupit od smlouvy a chtít peníze nazpět. Ale předpokládám, že už si boty vyzvedla, tak doporučili bychom asi běžný právní postup, ale ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili to je na Českou obchodní inspekci?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě podat podnět na Českou obchodní inspekci, to určitě, ale samozřejmě tam pak je i možnost posudku nebo i soudu, ale v tomhle případě bych to asi nedoporučoval.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Tak, zdá se, že reklamace a povánoční výprodeje je věc bezbřehá, čili možná se k podobnému tématu zase někdy ve Spotřebitelské poradně vrátíme. Děkuji Lukáši Zelenému z časopisu dTest.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.