Poklady Národního divadla: Kvůli obrazu v prezidentském salonku Národního divadla malíř Hynais „týral“ nahou modelku
Nad zasněženou krajinou se vznáší rusovlasá kráska v jakési bílé říze... Plátno Zima dnes zdobí Dámský budoár v prezidentských salóncích Zlaté kapličky.
Slavný malíř a autor opony Národního divadla Vojtěch Hynais měl ateliér u Stromovky. Tam si vyhlédl i část háje, který chtěl použít jako pozadí Zimy. „Když nasněžilo, nechal tam postavit skoro nahou modelku Ernestinu Wittnerovou. Jakmile její tvář získala náležitě zmrzlý výraz, portrétoval ji,“ říká archivářka Marie Hradecká.
Do tepla a na čaj s rumem ji bral, až když na ni šly mrákoty. „Jakmile se ale ohřála, musela zase na mráz. Třeba i několikrát za den.“ S jeho dokončením Hynais otálel podobně jako vedení Národního divadla otálelo se zaplacením honoráře za jeho oponu.
Škrétovská technika
Dodal ho až roku 1901, tj. o 20 let později než obrazy tří dalších ročních období, která už budoár zdobila. Zajímavý je ale taky příběh obrazu patronky hudby sv. Cecílie, který Hynais namaloval pro výpravu zpěvohry Karla Bendla o barokním malíři Karlu Škrétovi.
Vznikl sice „jen“ jako součást scény, ale malíř ho namaloval tak dokonale, doslova škrétovskou technikou, že se plátno po ukončení opery hned dostalo do ředitelny. (A je tam dodnes.) Obraz byl před pár lety dokonce zapůjčený i na velkou výstavu děl Karla Škréty.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.