Podomní prodej

5. únor 2014

Podomní prodejci nám přicházejí nabídnout nejen různé zboží, ale také smlouvy o dodávkách elektřiny, plynu, různé přechody z jednoho paušálu na druhý a také spoření. Na Dvojce Českého rozhlasu odpovídal na naše otázky Lukáš Zelený ze spotřebitelského časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači Dvojky Českého rozhlasu, je 10 hodin 6,5 minuty, vy posloucháte dopolední vysílání Je jaká je. Za hodinku dostaneme návštěvu,přijde herec Lukáš Vaculík, kdysi idol dívčích srdcí, ale myslím, že se zapsal velmi dobře do našich pamětí, protože nikterak neprožíval svoji popularitu, v bulváru byl viděn málokdy, velmi si střeží své soukromí, a tak jsem moc ráda, že Lukáš přijde dneska k nám na Dvojku na návštěvu. Můžete pro něj psát dotazy na jejakaje@rozhlas.cz. Jiný Lukáš sedí teď naproti mě ve studiu, a sice Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to znamená, že otevíráme Spotřebitelskou poradnu, dnes na téma podomní prodej. Lukáši, co pod tím podomním prodejem si můžeme představit?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak podomní prodej zahrnuje takové ty návštěvy, mnoho lidí říká kravaťáků, ale jsou to prodejci, kteří nám přicházejí nabídnout různé zboží.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já si představuju vysavač a nebo pojištění, tak pod tím.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A ještě často energetiku a telekomunikace, různí smlouvy o dodávkách elektřiny, plynu, různé přechody z jednoho paušálu na druhý a také různé i spoření už se tam objevuje a pak také i služby třeba různých opravářů a údržbářů, kteří se vydávají třeba za opraváře, ale přitom jdou něco prodat, nejsou to ti klasické, které si chceme pozvat, aby nám pomohli.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili my si ho můžeme pustit do bytu a nemusíme, to je určitě než základní svaté právo.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Základní rada.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je teď něco nového v tom novém zákoníku, co se týče podomního prodeje?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak nový občanský zákoník stejně jako ten starý upravuje prodej mimo prostory obvyklé řekněme pro to podnikatelovo podnikání. Zahrnuje předváděcí akce, pouliční prodej a právě náš podomní prodej. Je tam několik změn, zejména třeba lhůta těch 14 dnů se trošku změnila, původně to odstoupení do 14 dní muselo být doručeno prodávajícímu, teď ho stačí ten poslední den té lhůty odeslat, tak řekněme ten spotřebitel má o něco více času. Také je tam zakotvena přímo domněnka, že pokud prodejce si nepřebírá poštu, tak ten dopis, pokud ho posíláme prostřednictvím pošty, se považuje za doručený třetí pracovní den po odeslání. A také, pokud nás prodávající nepoučí o tom našem právu na odstoupení, tak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dnů.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já myslím, že určitě mezi posluchači Dvojky budou tací, kteří mají zkušenost s podomním prodejem, že u nich kde, kdo zaklepal, zazvonil a cosi nabízel. Pokud se chcete k nám připojit do Spotřebitelské poradny a povídat si s Lukášem Zeleným nebo zeptat se ho, Lukáš Zelený je z časopisu dTest, tak teď máte možnost jejakaje@rozhlas.cz a nebo nabízím telefonní čísla notoricky známá 221552525 nebo 221552424, mluvíme o podomním prodeji.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čísla na Dvojku Českého rozhlasu 221552525 i 2424 jsou obsazená to proto, že voláte Lukáši Zelenému z časopisu dTest a mluvíme o podomním prodeji. Dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, já bych se chtěla zeptat na takovou věc, moje sestřenice se dostala do podobné situace, ohledně, co se týče plynu a elektřiny a tam až dodatečně podepsala to, aniž by ji oni oklamali. Oni se jí představili jinak, než prostě potom ta smlouva zněla. Ona to podepsala a dodatečně zjistila, že tam je lhůta výpovědi do 5 dnů, prostě vrácení.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a to bylo asi v minulém roce, že?

osoba
--------------------
Ne, ne, ne.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Letos.

osoba
--------------------
Ano. A tak by mě zajímalo, abych ji mohla poradit, protože mně se to nějak nezdá, vy jste tam mluvili o té lhůtě 14denní.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady je otázka, o co se jedná, jestli se jedná třeba o elektřinu.

osoba
--------------------
Elektřinu a plyn.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono u elektřiny je to trošku jinak, tam lze odstoupit od té smlouvy do pěti dnů, ale před zahájením těch nových dodávek, dodávek od toho nového dodavatele.

osoba
--------------------
Čili to je tříměsíční lhůta, že jo, ta výpovědní myslím?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud u toho je tříměsíční výpovědní doba, tak skutečně ta doba pro to odstoupení v té nové smlouvě je takto dlouhá, tam je to opravdu do pěti dnů před zahájením dodávek od nového dodavatele.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když už začnu odebírat tu elektřinu od nového dodavatele, tak potom jsem zavázaná na určitou dobu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam záleží, jestli je ta smlouva na dobu určitou, neurčitou, ale obvykle tam jsou stanoveny nějaké smluvní sankce. Co je důležité si ještě pamatovat, že odstoupit od smlouvy pak jde, a to bez sankce, pokud ten nový dodavatel, jakýkoliv tedy dodavatel, buď zvýší ceny a nebo jinak řekněme změní podmínky, které budou pro toho spotřebitele nevýhodné.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, neplní to, co slíbil v té smlouvě. Dobrý den, vítáme dalšího volajícího, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Ludmila z Letovic. Já mám zkušenosti s prodavačkama kosmetiky. Chodí tady děvčata, říkají, že jsou studentky, začínají tím, jak je to hrozně výhodný, že to stojí 2,5 tisíce nějaký voňavky a já nevím co a slevu a není možný se jich zbavit a ak jsou dotěrný, že mě to někdy teda opravdu otravuje.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili máte nějaký dotaz, asi tady odpověď bude nepustit je domů.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Nepustit je domů a je-li třeba ten prodej na ulici, tak říci ne, tam samozřejmě hůře se odchází, protože můžou jít za námi, ale je to asi ten důrazný tón "ne", zavřít dveře, odejít, hlavně nic nepodepisovat nebo si nekupovat nic, co nechceme. Tady to je přesně příklad, že i při podomním pouličním prodeji se prodává cokoliv, to jsou opravdu i parfémy a různá kosmetika.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju. Dobrý den, další volající, ano, slyšíme se ? Tak zdá se, že telefonát vypadl. Možná bychom mohli říct něco o tom odstoupení od smlouvy. Takové ty obecné podmínky nebo ta smlouva je pokaždé jiná? A máme telefonát, tak nejprve vezmeme, aby volající nečekal. Dobrý den, ano, můžete se ptát, dobrý den. Tak zdá se, že tam někdo je, ale nemluví. Tak dobře, takže odstoupení od smlouvy?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak smlouva samozřejmě pokaždé může být jiná. Ta úprava to odstupování je upraveno v zákoně, řekněme poměrně jednotně, ale jak jsme třeba viděli u té energetiky je to trošku jinak. Obecně tam platí lhůta 14 dní pro odstoupení od smlouvy. Zpravidla se jedna ta lhůta se počítá od uzavření té smlouvy, ale třeba u koupě zboží je to od převzetí zboží. Co je důležité, je doporučit u toho odstoupení odstupovat hlavně písemně, opravdu nenechat si dát tu myšlenku od prodejce, že to stačí ústně, ale skutečně poslat odstoupení písemně.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. A mít určitě potvrzení od toho, že pošleme doporučeně ten dopis, případně kopii.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě kopii dopisu, podací lístek, případně i dodejku.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, můžete se ptát, jste ve vysílání.

osoba
--------------------
Götzová, jsem to já?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste to vy, dobrý den.

osoba
--------------------
Prosím pěkně, mám dotaz, platí jako podomní obchod i různý telefonický bombardování a případně mailový? Já mám mail a mažu 15 hnusnejch mailů, nabídek, který mě přímo některý urážej. Co se s tím dá dělat?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Samozřejmě je-li smlouva uzavřená pak třeba i přes ten e-shop, přes internet, telefonicky, tak tam je taky možnost odstoupit. Nejedná se sice o prodej mimo prostory, ale jedná se o takzvané distanční smlouvy, ale řekněme odstupování je tam zpravidla do těch 14 dnů také. Pokud někoho obtěžují ty e-maily, tak dát najevo tomu prodávajícímu, respektive tomu, kdo rozesílá ty e-maily, že si nepřejete dodávat a také je možné mu sdělit nebo zaslat žádost o odstranění svých osobních údajů z jeho databáze. Bude-li to nadále doručovat, buď se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů a nebo s podnětem na živnostenský úřad.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já bych dala takovou dobrou radu nevyplňovat nikde, když něco kupujeme, už nám dají třeba lísteček, kde je telefon, mailová adresa, tak to nevyplňovat, protože potom se dočkáte toho, že vám chodí ty maily a nabídky.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono obecně se s těmi různými databázemi obchoduje, takže skutečně chodí nabídky tam, kde jsme to třeba nevyplnili, pak teda dát jasně najevo, že o to nestojíme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pak také mám zařízeno, že mi to chodí do spamů, tak.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Taky je to možnost.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak docela taková další možnost. Dobrý vítáme.

osoba
--------------------
Dobrý den, Mašková Praha. Já, prosím vás, nevím, jestli jsem špatně rozuměla, ale vy jste tam něco říkal ohledně, že nabízejí spoření, můžete něco k tomu říct blíž, jak spoření můžou nabízet? Nezlobte se, skutečně tomu jsem nerozuměla, děkuju.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Oni samozřejmě při tom podomním nebo podomním prodeji se nabízí i různé druhy spoření, máte kolikrát jsou to smlouvy třeba o životním pojištění, ale i o různých investicích včetně investování do akcií. Tady je ale pak důležité být opravdu velmi opatrní a pokud člověk neumí sám třeba investovat nebo sám si vybrat různé druhy spoření či jiných vkladů, tak spíše navštívit nějaký peněžní ústav a nebo nějakého odborníka, se kterým se poradit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den, můžete se ptát, vítáme dalšího posluchače.

osoba
--------------------
Dobrý den, mohu, prosím, hovořit?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

osoba
--------------------
Děkuji. Promiňte, já jsem přeslechl na začátku, jak pán říkal, že se může odstoupit do 14 dnů nebo rok a 14 dnů. Jestli by ještě tyto možnosti od toho odstoupení nemohl zopakovat, jestli by byl tak laskav.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Obecně platí lhůta pro odstoupení od smlouvy 14 dnů zpravidla od uzavření smlouvy, ale prodávající má ze zákona povinnost toho spotřebitele poučit o jeho právu na odstoupení. Pokud by ten prodávající tak neučinil nebo poskytl neopravdivé informace nebo naopak tvrdil, že vůbec to odstoupení nemá, tak platí lhůta pro odstoupení 1 rok a 14 dnů. Na druhou stranu pokud v průběhu toho roku ten prodávající sdělí dodatečně tu informaci, že má právo na odstoupení, tak od toho okamžiku začne běžet ta 14denní lhůta, nedoběhne celý ten rok, ale pouze těch 14 dnů.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli, Lukáši, dodat, že to poučení by mělo být asi písemně a nechat si to poučení podepsat, což je tedy pro toho nabízejícího i pro toho kupujícího nebo pro toho spotřebitele, protože co je psáno, to je dáno.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě a obvykle to poučení je buď přímo v té kupní smlouvě nebo je přímo v nějakých obchodním podmínkách nebo se dokonce podepisuje i zvlášť. On ten prodávající samozřejmě bude i chtít to dát podepsat, a to z toho důvodu, že pak by neměl ani možnost prokázat, že někoho poučil.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě tvrzení proti tvrzení. Dobrý den, vítáme ve vysílání.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Novotná Praha. Já nevím, jestli se ptám na správném místě, ale můj manžel je velice přístupný všem těm nabídkám, a protože všechny ty bych řekla faktury, co se týče telefonu, plynu, elektřiny je, jsou vlastně na jeho jméno, tak já podle těch nabízejících nemám právo do toho vstupovat a musím trpně se dívat, jak manžel podepíše všechno možný, co mu kdo nabídne. Nemám, mám nějakou možnost tohle to vlastně ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ošetřit.

osoba
--------------------
Ošetřit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za zajímavý dotaz.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady samozřejmě paní do toho zasahovat může, společné jmění manželů a zároveň společné závazky a tak dále. Takže zasahovat může, na druhou stranu ten manžel to může podepsat i bez paní, a to z toho důvodu, že manželé se v běžných věcech můžou zastupovat. Tady je to opravdu o řekněme o soudnosti obou těch manželů, že nepodepisují něco, s čím by ten druhý nesouhlasil. Je to velmi taková ta složitá situace, protože to jsou opravdu běžné věci, v kterých se ti manželé mohou zastupovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, čili asi dobrá rada nad zlato tady.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Manželovi dát přečíst asi příručku Jak nespadnout do pasti. A hlavně ho varovat v tom, že ty smlouvy opravdu mohou být nevýhodné. Ono asi je důležité uvědomit, že ty nejvýhodnější nabídky většinou za námi nechodí samy, ale my je naopak musíme hledat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě. Možná na závěr bychom mohli dát nějaká obecná doporučení, Lukáši, abychom byli obezřetní než něco podepíšeme, než se k něčemu zavážeme.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Základní doporučení, které vždy asi všichni opakujeme, je naučit se říkat ne, když se nám něco nelíbí, tak umět říci ne, já to nechci, ne děkuji, umět zavřít dveře. Pokud už uvažujeme o tom, že si někoho pustíme domu, snažit zjistit si, koho zastupuje, jak se jmenuje, následně si přečíst všechno než podepíšeme a určitě si nechat od všech dokumentů, které jsme podepsali, kopie. Pokud si nevíme rady, tak se nebát obrátit se na odborníky a požádat o radu, zeptat se jich na jejich názor, případně si nechat poradit, jak třeba od smlouvy odstoupit. On žádný spotřebitel nebude nikdy odborníkem na všechno, nevyzná se v reklamacích, v telekomunikacích, v energetice, ale musí vědět, kde mu poradí, kde získá ty informace.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A určitě stojí zato nechat si čas na rozmyšlenou, říct třeba já si to týden rozmyslím, já si to 14 rozmyslím, zavolejte mi potom nebo přijďte potom.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, nebát se říci, já si to přečtu, přijďte za dva dny, za tři. Pokud by ten prodejce nebo ten obchodník řekl" "Ne, to musíte podepsat hned, to je opravdu limitované, zítra už to není možné," tak tím spíše si musíme uvědomit, že se jedná o nějaký nátlak na nás a takovou smlouvu nepodepsat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme Lukáši Zelenému z časopisu dTest za velezajímavé a důležité informace. Možná bychom ještě mohli na závěr doplnit vaši linku časopisu dTest, kde dáváte informace volajícím.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, tak telefonní číslo na spotřebitelskou poradnu je 299 149 009.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc, na slyšenou, těšíme se.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezký den.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.