Opičí robot jako ideální průzkumník Měsíce
Robotika si systematicky bere za vzor tvary a funkce, které existují v živé přírodě. Zvláštní je však případ, kdy vědci vyvíjejí robota podobného opici, jehož cílem má být výzkum jiných planet. Opičí robot zatím nese jméno iStruct Demonstrator, má hmotnost 18 kg a jeho největší rozměr měří tři čtvrtiny metru.
Projekt robota podobného opici vznikl ve Výzkumném středisku pro umělou inteligenci v německých Brémách (DFKI). Nejdříve vědci analyzovali způsoby a obratnost, s nimiž se skutečné opice pohybují ve složitém terénu za používání všech čtyř končetin.
Robot vybavený koly bude sice mnohem rychlejší na hladkém a rovném terénu, avšak pokud se na Měsíci setká s členitým terénem plným překážek, může to pro něj být neřešitelný problém. Robot, který bude tvarově i pohybově podobný opici, však v principu nepozná větší rozdíl. Bude schopen se adaptovat na téměř jakýkoliv druh měsíčního terénu a bude schopen se zde stabilně a spolehlivě pohybovat. Proto bude také vybaven desítkami různých senzorů.
Opičí robot bude schopen zvládnout i takovou havarijní situaci, jakou je případ převrácení stroje. Konstruktéři v tomto případě umějí naprogramovat nouzové procedury, které robota vybaveného mechanickými končetinami opět vrátí do normálního a stabilního stavu. Oproti tomu pro robota s koly může jeho převrácení znamenat “konečnou”, stejně tak i případ, kdy se robot zaklíní v nějaké rýze či někam spadne.
Opičí robot někdy může stát výhradně na zadních končetinách, takže bude mít ruce uvolněné pro další činnosti. Vlastně jedinou skutečnou nevýhodou opičího robota oproti robotům s koly je fakt, že unese méně užitečného zařízení.
Zdroje: Interesting Engineering, GizMag, DFKI (Bremen), iStruct Demonstrator
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.