Operátor bude vracet peníze za změnu účtování. Může za to Miloš Borovička z dTestu

26. srpen 2015

Změna účtování datových balíčků, kterou provedla společnost Vodafone loni v září, byla v rozporu se zákonem. Český telekomunikační úřad vyhověl námitce zákazníka, který si stěžoval. Společnost bude vracet peníze.

„Konečně se snad ujasnilo, co si operátor vůči zákazníkovi může a nemůže dovolit,“ říká právní poradce dTestu Miloš Borovička. Našel v občanském zákoníku ustanovení, podle kterého účtování datových balíčků nemůže operátor udělat jen tak snadno, jak si asi myslel.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) tak nedávno operátorovi udělil poměrně vysokou pokutu. Na webových stránkách je teď zveřejněný vzor stížnosti. Borovičku tedy můžou následovat další zákazníci. „Vymyslet správnou právní argumentaci ale vyžaduje nějaké znalosti,“ upozorňuje Borovička.


Jak komunikovat s operátorem:
Je třeba uvést: „S tímhle nesouhlasím, protože to jsem neprovolal. Tuto službu jsem si neaktivoval a chci vrátit peníze.“ Operátor poměrně často vyhoví nárokům spotřebitele. Chce mít klid a nechce, aby se někdo obracel na ČTÚ.

Jak se bránit?

Nejdřív svoje vyúčtování pořádně prostudujte. Ne každá nová položka znamená nesprávné vyúčtování. „Operátoři rádi o změnách podmínek informují jen ve vyúčtování,“ vysvětluje právník. Pokud objevíte nesrovnalosti, je třeba se ozvat: reklamovat telefonicky nebo pomocí webových formulářů.


Na co dávat pozor při výpovědi smlouvy?
- smlouvy na dva roky se automaticky obnovují, výpověď musíte podat podle obchodních podmínek
- u smlouvy na dobu určitou musíte doplatit až 1/5 nezaplacených paušálů nebo smluvených měsíčních plnění
- pozor i na podmínky výpovědi u zvýhodněného telefonu (přístroje)

Pokud je vaše reklamace zamítnuta, obraťte se na spotřebitelskou organizaci, jakou je třeba dTest. „My pak můžeme nabídnout mimosoudní vyrovnání nebo pomoci se správným vyplněním podnětu na ČTÚ.“ V jeho pravomoci je rozhodnout, jestli máte, nebo nemáte pravdu, a udělit sankci.

Poslední řešení: změna

Jsou ale lidé, kteří si stěžovat nechtějí a raději operátora změní. Vždy ale záleží na smlouvě, kterou jste s ním uzavřeli. Dlouhá ale bývá i výpovědní doba. Někdy až 40 dní. Operátorů je dnes kolem 70, tedy včetně virtuálních. Takže dobře vybírejte.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

autoři: lup , Daniela Brůhová
Spustit audio