Kuřáci by měli jíst hodně ovoce a zvýšit příjem vitaminu C nad běžné hodnoty

Kouříte a nejíte čerstvé ovoce a zeleninu? Zahráváte si. A jestli se to pak snažíte dohnat kompoty, tak doslova pozdě bycha honíte. Po prá měsících už v nich totiž moc vitaminu nezůstane.

„Účinky vitaminu C jsou různé. Každopádně to není žádný všelék,“ upozorňuje Aleš Rajchl z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. Prokázané jsou ale určitě účinky na spoustu chorob, kupříkladu na zánětlivá onemocnění. A ví se i to, že naše tělo vitamin C bytostně potřebuje. Aspoň 90 mg denně.

Bez ovoce to nejde

Přitom si ho ale neumí vyrobit. Jedný způsob jak vitamin získat je z ovoce a zeleniny (90 mg představuje 1 kwi nebo 2 pomeranče). Kdo je nejí, má problém. „Zvláště ohroženi jsou třeba kuřáci, kteří by navíc měli příjem vitaminu C zvýšit i nad ty běžné doporučované hodnoty.“


Kde je hodně vitaminu C?
- tropické ovoce (pomeranče, citrony...)
- šípky
- acerola

Dá se céčkem předávkovat? „V případě běžné stravy prakticky ne. Že by někdo snědl několik stovek gramů šípku a podobně není úplně pravděpodobné. Vitamin C je ve vodě rozpustný, a je tedy z tohoto hlediska méně nebezpečný.“ Pozor ale na doplňky stravy. Čtěte příbalové letáky.

V kompotech se vitamin C ztrácí

Pokud jakkoli ovoce a zeleninu zpracujete (třeba tepelně), obsah vitaminu C snížíte. „Běžně ztráty při konzervaci v kompotech jsou v desítkách procent.“ Připočtěte si k tomu ale ztráty během dlouhodobého skladování, kdy se vitamin C může rozkládat. Největší ztráty jsou u jablek.

„Během pětiměsíčního obyčejného skladování doma ve špajzu může obsah vitaminu C jít až k nule.“ Při správném způsobu jsou ztráty kolem 20–50 %. „Samozřejmě vitamin C klesá i při skladování citrusů. Ale nijak dramaticky,“ říká Aleš Rajchl.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou. Od 18. ledna 2016 pak v Hodinových záznamech.