Jiří Hlaváč: Všechna média se schovávají za nezávislost. Přitom závislá jsou. Musejí být
Mediální výchova byla na českých školách zavedena zhruba před 10 lety. Je skutečně nutná? A čemu vůbec prospěje elektronizaci výuky, kterou ministerstvo školství chystá?
Hudební pedagog a skladatel Jiří Hlaváč je všemi deseti pro mediální výchovu. „Pokud bude osvěta ve školách nápomocná k tomu, aby se už malé děti začaly zamýšlet a informace ověřovat, pak je to dobře.“
Druhým dechem ale dodává, že jsou média a média. Je mezi nimi velký rozdíl. „Všechny se ale schovávají za nezávislost. Přitom víme, že závislé jsou. Musejí být.“
Poslouchat, slyšet, mluvit
Jde mu o to, aby školáci přemýšleli nad tím, co čtou. „Logicky pak následuje přemýšlení nad tím, co sami říkají. Jde o uzavřený kruh: poslouchat, slyšet, mluvit.“
Ověřovat i informace z internetu
Podobně by studenti měli pracovat i s informacemi na internetu. „Já se samozřejmě na internetové encyklopedie podívám, pak ale jdu do knihovny a příslušné heslo si ověřím ve sborníku, v knize nebo knižní encyklopedii.“
Další forma ověřování je diskuse studentů ve třídách. „Je to úžasné, neboť diskuse mi pomůže vyhodnotit jedno téma z různých pohledů, z jejich různých osobních zkušeností. Jsou to momenty, které nikdy nemůže určit žádný učební plán,“ dodává Hlaváč.
Slovní hodnocení
Zhruba před 15 lety školy přecházely na nový způsob hodnocení. Původní hodnocení „Výborně“ až po „Nevyhověl“ se změnilo na „A“ až „F“. „S odstupem let musím přiznat, že nové hodnocení je nevypovídající,“ hodnotí Jiří Hlaváč. Co je třeba takové „Áčko“? řešil s kolegy.
„Tehdy jsme pochopili, že naše zvyklosti tady nebyly pro nic za nic. Nové hodnocení sice pojmenovává momentální výkon, ale nedokáže shrnout aktivitu a mentální gramotnost žáka za konkrétní období. Každé hodnocení má být objektivní, ale i motivující.“
Jaký smysl mají hudební soutěže? Jak se dívá na davovost a šíření pomluv? A jak hodnotí soudní proces s teroristou, který zaútočil na běžce v americkém Bostonu? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka