Jak se hasí požáry v Národním divadle?
Do zákulisí Národního divadla nás dnes na Dvojce pozval jeho ředitel Jan Burian, který nás také nechal nahlédnout pod pokličku svojí práce.
Našinec si jen těžko dovede představit, co všechno musí ředitel tak velké scény obsáhnout. Musí být manažer, ekonom, nebo spíš umělec či odborník teatrolog?
„Moje práce by měla obnášet přípravu koncepčních rozhodnutí. O to, co se bude hrát, se starají umělečtí šéfové a další lidé. Musím ale řešit celou řadu problémů, jako je v tuto chvíli oficiální rozpočet na letošní rok, který ještě není uzavřený. Přitom plánujeme inscenace pro rok 2016. Ředitel by měl připravovat budoucnost divadla a ne hasit požáry.“
Co je důvodem k radosti
Jak se Národní divadlo sžilo se Státní operou? „Důvod, o kterém se málo mluví, je, že stát dlouho nevěděl, co s financováním Státní opery. Rozhodl se pro tento krok a já doufám, že se nám podařilo najít prostředky na to, aby se tam zavedl normální pracovní režim. Poslední premiéra je jasným důkazem toho, že je tam hodně talentovaných lidí, kteří jsou schopni podat dobrý výkon, pokud nejsou frustrovaní nejistou budoucností. Mám z toho radost.“
Je pražské Národní divadlo stále onou "Zlatou kapličkou", kterou národní buditelé hýčkali v srdci? Navazuje na tradice nebo kráčí moderní experimentální cestou? Co všechno vůbec obnáší provoz Národního divadla? Co je na řediteli a na co musí mít "ty správné lidi"? Poslechněte si v archivu iRádia.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.