Jak se hasí požáry v Národním divadle?
Do zákulisí Národního divadla nás dnes na Dvojce pozval jeho ředitel Jan Burian, který nás také nechal nahlédnout pod pokličku svojí práce.
Našinec si jen těžko dovede představit, co všechno musí ředitel tak velké scény obsáhnout. Musí být manažer, ekonom, nebo spíš umělec či odborník teatrolog?
„Moje práce by měla obnášet přípravu koncepčních rozhodnutí. O to, co se bude hrát, se starají umělečtí šéfové a další lidé. Musím ale řešit celou řadu problémů, jako je v tuto chvíli oficiální rozpočet na letošní rok, který ještě není uzavřený. Přitom plánujeme inscenace pro rok 2016. Ředitel by měl připravovat budoucnost divadla a ne hasit požáry.“
Co je důvodem k radosti
Jak se Národní divadlo sžilo se Státní operou? „Důvod, o kterém se málo mluví, je, že stát dlouho nevěděl, co s financováním Státní opery. Rozhodl se pro tento krok a já doufám, že se nám podařilo najít prostředky na to, aby se tam zavedl normální pracovní režim. Poslední premiéra je jasným důkazem toho, že je tam hodně talentovaných lidí, kteří jsou schopni podat dobrý výkon, pokud nejsou frustrovaní nejistou budoucností. Mám z toho radost.“
Je pražské Národní divadlo stále onou "Zlatou kapličkou", kterou národní buditelé hýčkali v srdci? Navazuje na tradice nebo kráčí moderní experimentální cestou? Co všechno vůbec obnáší provoz Národního divadla? Co je na řediteli a na co musí mít "ty správné lidi"? Poslechněte si v archivu iRádia.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.