Jak funguje veterinární pohotovost?
Velké pokousání, srážka psa s autem, zvíře má problémy o víkendu... Co můžete udělat pro jeho záchranu?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, pokud je přítomno nějaké rozsáhlé krvácení, kůže se pokusit buďto prsty, anebo vyrobit nějaký tlakový obvaz pomocí kravaty, opasku a přiložit ho na končetinu a zastavit takto krvácení, ale v podstatě to nejdůležitější je dostat se co nejrychleji na veterinární pohotovost.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, to je to, k čemu se chceme dneska samozřejmě dostat, ale já bych ještě nepředbíhal, může majitel psa nebo ten, kdo je tedy přítomen u takto postiženého zvířete pomoci podobně jako můžeme pomoci třeba člověku, když vidíme třeba havárii, vidíme masivní krvácení, nebo dejme tomu se zastaví jaksi srdce, můžeme dokonce dávat třeba masáž, poskytnout masáž srdce?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Poskytnout masáž srdce samozřejmě můžeme, ale je to mnohem složitější než u toho člověka. Je tam i jinačí srdeční frekvence a tak dál. Ale většinou je potřeba opravdu rozsáhlý zásah odborné pomoci.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, tak se dostáváme k té odborné pomoci, která je ovšem třeba daleko, protože jak jsem říkal, je třeba večer nebo je víkend, čili nejsou všechny veterinární ordinace otevřeny, je otevřena jenom takříkajíc pohotovost a já dejme tomu stojím na ulici, nemám k dispozici auto, nemám jak dopravit psa nebo zvíře prostě na veterinu. Existuje nějaká výjezdová pohotovost, nějaká záchranka zvířecí?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Ano, existuje opravdu zvířecí záchranka, v podstatě obdoba té lidské záchranky, slouží hlavně pro rychlý převoz zraněného nebo nemocného pacienta na tu veterinární pohotovost. V některých případech je na to místo dopraven i lékař. Tady tu službu určitě nezaměnit s takovou tou běžnou výjezdovou službou veterinární, kterou poskytují některé pracoviště, v podstatě v těch běžných ordinačních hodinách, která je však vyhrazena hlavně pro takovéto prvotní základních ošetřeních v těch domácích podmínkách, ale není to pro polytraumatického pacienta, to znamená ty akutní případy takto řešit nelze většinou.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak je to asi pravděpodobně to, co jste říkal teď, pro dejme tomu větší zvíře, tak není možno dopravit jaksi do veterinární ordinace dejme tomu, já nevím dobytek domácí a podobně, je to tak, viďte.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, ale už jsou i pracoviště, který nabízejí opravdu ošetření, očkování těch malých psů přímo v těch domácích podmínkách.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, tak řekněme si, jak fungují takové pohotovostní veterinární služby?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Takže těch forem veterinární pohotovosti je víc a já bych to pro zjednodušení rozdělil na takové dvě základní skupiny. Jednou je pohotovost takzvaně na telefonu, kdy v podstatě zavoláte, s tím veterinářem se domluvíte, jestli je to ošetření nezbytně nutné, jestli je to u něho možné a kdy se můžete sejít na tom pracovišti. Tady v podstatě není podmínkou to, že ten veterinář je přítomen v tu danou chvíli na té ambulanci, to znamená musí se počítat i třeba s nějakou časovou prodlevou než i on sám tam dorazí. Druhou skupinou jsou opravdu non-stop pohotovosti, to znamená víkendy, noční služby, svátky, většinou jsou poskytovány u těch větších nemocnic, a tam samozřejmě je ten personál neustále připraven na tom pracovišti poskytnout tu první pomoc, to ošetření.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že asi seznam takto vybavených pracovišť je asi na internetu někde, viďte?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Určitě, ale co musím teda zdůraznit, vždycky je dobré zavolat dopředu. Hned si řekneme proč. Je to určitě hlavně kvůli tomu, abychom zajistili rychlé a adekvátní ošetření a ty další důvody jsou jednak to, že tu pohotovost většinou vykonává omezený personál, to znamená je tam jeden lékař, většinou jedna sestra, to znamená pokud zrovna se věnujeme nějakému akutnímu pacientovi, nemohou zachraňovat další život. Druhá taková podmínka je, že je dobré, když víme, že už k nám někdo jede, v tom případě, když k nám zavolá potom ještě další pacient, tak už ho můžeme rovnou přeposlat na jiné pracoviště, protože už se chystáme vlastně na ten první případ a můžeme se i po tom telefonu vlastně domluvit o jaký případ jde, můžeme se lépe připravit, lépe nachystat k tomu akutnímu ošetření.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se říká, kdo je připraven, tak není zaskočen, čili si myslím, že je dobře předvídat, že se samozřejmě vždycky něco může stát, bohužel tedy může. Takže takové číslo třeba na takovou pohotovost, která jaksi takovou službu poskytne, je dobře si buďto uložit do mobilního telefonu nebo si je zapsat někam tak, aby člověk byl připraven, kdyby se něco stalo, aby to bylo hned po ruce.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Určitě, to bych jednoznačně doporučil, aby klienti věděli, kde je takové nejbližší pracoviště.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, tak co když se nejedná třeba přímo o ohrožení života, jsou třeba mírnější příznaky? Já nevím třeba pes zvrací a podobně, když mluvím jen o psu, ale může to být samozřejmě případ i u kočiček.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, tady v tom případě je dobré zavolat předem, protože některé věci lze vyřešit nebo alespoň poradit po tom telefonu, to znamená domluvíme se s majitelem, co může vyzkoušet, ještě provést. Pokud to posoudíme tak, že třeba není nutné bezodkladné ošetření, můžeme si dovolit vlastně tu návštěvu veterináře posunout až na ty běžné ordinační hodiny, nebo často se prostě několikrát během té pohotovosti s tím klientem spojíme telefonicky, zjišťuje se prostě, jak ten stav se vyvíjí dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A můžete poradit třeba dejme tomu, co dělat.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Samozřejmě, pokud jsou nejasnosti, tak vždycky je lepší přijet. Samozřejmě v tomto případě my jsme vždycky odkázáni na to, co ten majitel vidí, co nám sdělí.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Není možno třeba dejme tomu, teď mě napadlo, využít nějaké moderní technologie a třeba vyfotit to zranění a poslat nějakou jaksi elektronickou poštou a podobně?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
To určitě lze, ale pokud je to akutní stav, tak tam samozřejmě jde o minuty a vždycky je potřeba to vidět komplexně se vším všudy, ale jsouce informace ohledně, co je to za zvíře, jak velké a tak dále.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře, samozřejmě nikomu to nepřeju, ale opravdu je dobré vědět, jak se zachovat v kritické situaci, když jde o život našeho domácího zvířete. Takže volejte vaše dotazy, případně poznámky na telefonní čísla 221552525 nebo 2424, případně pište na e-mailovou adresu dopoledne@rozhlas.cz, po písničce vám dáme slovo a můžete si popovídat s panem doktorem Jiřím Herzigem z Veterinární nemocnice AA-Vet, jak na to.
/ Písnička /
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pokračuje veterinární poradna, která vás dneska seznamuje se zvířecí záchrankou, jak funguje, jak se zachovat v krizových situacích, když jde o život, tak s tím nám radí pan doktor Jiří Herzig. Máme tu první dotaz, je e-mailový píše nám Hanka: "Dobré dopoledne, mohu kontaktovat linku 112?" Tak to je nepochybně velice zajímavé, to mě samotného zajímá, jak by to dopadlo. "Sama bych určitě psa neusnesla, auto nemám, kde jsou nejbližší pracoviště třeba v Praze?" A taky důležitá otázka, "kolik to stojí, beru, že to je asi dražší, ale vím, že kamarádce pokousal vlčák čivavu, zaplatila cirka 30 tisíc, stejně pejsek umřel, naštěstí měla její štěně." Tak od začátku, jak to je s tou 112? Myslíte si, že to je možno kontaktovat 112, že pomůže?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, myslím si, že kontaktovat 112 bych využil hlavně v tom případě, pokud se jedná o nějaké vyproštění toho zvířete řekněme, pes spadne do studny a tak dál.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda, ano, určitě.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Jinak vyloženě pro to ošetření, zavolání té pohotovosti nebo zvířecí záchranky, tam si myslím, že ještě ta spolupráce nebude na takové úrovni. Přece jenom ta veterinární sféra je všechno v soukromém sektoru.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, Hanka píše ovšem, že pejska asi má většího, nějakou větší rasu, že by ho neunesla sama. To pomůže jaksi třeba posádka toho, záchranky?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tady by třeba pomohla ta zvířecí záchranka, kde většinou je minimálně jeden ten veterinární technik přítomen a na takové případy jsou přizpůsobeni.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hanka bude asi z Prahy, protože se ptá, kde jsou nejbližší pracoviště třeba v Praze?
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, těch pracovišť je víc, jsou relativně rozložená po té Praze, je to jak Zahradní Město, Stodůlky, Libuš, a samozřejmě další a další. Vždycky je dobré podívat se do internetu, podle mapy si najít, kde zrovna, kam je to nejblíž a hlavně si zavolat, aby tam nebyla nějaká operace, aby se na příjem tady toho pacienta mohli připravit.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velice důležité, když třeba nezavolá dopředu dotyčný, tedy jaksi majitel pejska, co se může stát.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Tak, tyto případy se stále bohužel objevují. Když to vezmeme od toho nejlehčího, tak pokud zavítáte například o víkendu v sobotu a v neděli na pohotovost s tím, že prostě pejskovi je poněkud nevolno, čekáte, že bude to záležitost na půl hodiny, tak mnohdy strávíte odpoledne na té veterině. Protože samozřejmě těch pacientů tam chodí spousta, většinou s mnohem závažnějšími problémy, a takové ty méně akutní případy se samozřejmě musí počkat, a to mnohdy je i několik hodin. Takže tady to je takový nejmenší problém. Pokud zavolá ten klient, můžeme říct aspoň aktuální situaci, za jak dlouho plus - minus bychom byli schopni toho ošetření a tak dále. Tím dalším důvodem je, že po tom prvotním vyšetření na tom daném pracovišti může veterinární lékař vlastně shledat to, že pro další zásah prostě není vybaven nebo není toho akutně schopen a může vás zase přeposlat na další kliniku, to znamená pokud se domluvíte už telefonicky, můžete obejít vlastně tady ten jeden krok. A takový ten nejzávažnější případ je, že přijedete na veterinární pracoviště a před hlavními dveřmi je cedule s nápisem "akutní operace" a v tom případě se prostě nedovoláte, nedozvoníte.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vypadá to, že se k nám někdo dovolal s nějakým zajímavým, doufám, dotazem. Haló, máte slovo, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, pane Rosák, dobrý den, pane doktore. Posluchačka z Frenštátu. Chtěla jsem se zeptat, zrovna je to 14 dnů, 3 týdny, pes mi ráno téměř nevstal a má utržený kolenní příčný vaz na zadní levé noze. Tak jsem se svými, protože jsme v malém městě, nemáme tady vyloženě jezdící pohotovost, tak nás pan doktor perfektně poučil, všechno vím. Zdá se mi, že se to zhoršuje, nevím, mám se zase obrátit? Já vím, že to nesouvisí s pohotovostí, ale co mám dělat, protože předtím dobrmanka si zlomila stehenní kost, stará dobrmanka, a tam musela být provedená euthanasie. Takže jestli mi můžete na tuto odpověď, teda na tuto otázku dát odpověď? Moc děkuji.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, děkujeme za dotaz. Pane doktore.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
S těmi kolenními vazy je to trošku problematické, vždycky záleží o jak velkého psa jde, jestli ten vaz je přerušený úplně. Samozřejmě na základě těch podrobnějších vyšetření je potom indikovaná operace. V podstatě opravení řekněme těch fyzikálních sil v tom koleni, vkládá se tam taková, takový implantát, který vlastně narovná ty síly a potom to koleno zase funguje normálně.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale určitě by měla naše posluchačka z Frenštátu zavítat k veterináři.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Určitě.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ať máte jistotu, prostě. Ještě bych se vrátil k dotazu Hanky, ptá se, co taková služba stojí? Bere, že to je dražší, uvádí tady příklad s tou čivavou. Tak to samozřejmě bylo určitě jaksi velmi nešťastné.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Takže u té pohotovosti vždycky se musí klienti připravit na nějaký pohotovostní příplatek, který může být samozřejmě různý, od pracoviště. Vždycky při tom telefonátu se může dotázat na tu odhadovanou cenu. Samozřejmě ve chvíli, kdy my toho pacienta nevidíme, nemůžeme to blíže specifikovat, ale aspoň ty základní ceny můžeme zmínit. A pak samozřejmě po tom prvotním ošetření a vyšetření toho zvířete je stanovena nějaká odhadní cena, v případě třeba, kdy to zvíře tam musí zůstat na hospitalizaci. Takže se s tím klientem domluvíme jak asi to může být. Podepíše se vlastně takzvaný hospitalizační souhlas, protokol, kde tato cena je uvedena plus se domluvíme vždycky na složené nějaké zálohy, která se vlastně skládá přímo ještě v tu noc, v tu danou chvíli.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když pejsek zůstane takříkajíc na lůžkovém oddělení tam.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Ano.
Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že jsme zvládli odpovědět alespoň tedy na základní dotaz a nebo dotazy a také jsme zvládli jaksi poradit v těch nejakutnějších případech, které mohou nastat. Moc děkuji za odpovědi panu doktoru Jiřímu Herzigovi z Veterinární nemocnice AA-Vet a příště na slyšenou.
MVDr. Jiří HERZIG, Veterinární nemocnice AA-Vet
--------------------
Na slyšenou.
Dotazy posluchačů:
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.