Jak bezstarostně změnit dodavatele energií?

Zdá se vám, že nějak moc platíte za energie v domácnosti? Zkoušeli to na vás už různí prodejci? Ne všichni jsou podvodníci, ale mnoho ano. Jak tedy nenaletět a opravdu si energie zlevnit?

Lukáš Zelený, právník časopisu dTest, tvrdí, že zvolit nejvýhodnějšího dodavatele není jednoduché. Pokud o tom ale uvažujete, musíte nejdřív dobře počítat. Tedy jakou máte celkovou spotřebu, kolik spotřebičů, jestli elektřinou topíte nebo vaříte.

Poté je třeba porovnat nabídku jednotlivých dodavatelů a ušít si tarif „přímo na tělo“. K tomu vám může pomoci cenový kalkulátor, nebo srovnávač, který najdete na různých webech.

Pozor i na různé webové srovnávače!

„Ty jsou většinou na různých komerčních stránkách a nabídnou vám hned i uzavření smlouvy. Ale je třeba dávat pozor na to, který srovnávač použijete. Certifikovaný je na stránkách Energetického regulačního úřadu,“ dodává Lukáš Zelený.

Čtěte také

Pokud si ale s tím, co vlastně doopravdy platíte pomoci i poradny. „Vím, že existují občanské poradny, spotřebitelské organizace. Zkuste ale i infolinky jednotlivých dodavatelů. Měli by vám vysvětlit, jak je cena složena.“

Čert aby se v tom vyznal

Zelený přiznává, že výpočet celkové ceny je velmi složitý a vyznat se v tom, co je regulovaná a neregulovaná složka, nebo jak se neregulovaná se dále člení či jaké jsou poplatky pro operátora, pro dodavatele a za distribuci, není procházka růžovým sadem.

A pozor i na to, že cena není všechno. Zkuste se poptat ve vašem okolí, jak je kdo spokojený. To totiž bývá velmi významné hledisko při rozhodování.

Přepis celé poradny

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Všichni spotřebitelé mají právo zvolit si a bezplatně změnit svého dodavatele, což jim umožňuje ovlivnit část svých celkových výdajů za energii. Ovšem je tady spousta věcí, které je potřeba vědět, na co si dávat pozor, a na to vše upozorní i nás dnešní host Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Za energii hodně platíme, je to velká položka v rodinném rozpočtu, to znamená, že si musíme vždycky dobře spočítat jakého vlastně dodavatele energie si zvolíme. Máme vůbec možnost a jsme schopni to dobře zohlednit a vybrat si správně na tom trhu, když se zeptám obecněji?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Je poměrně složité zvolit toho nejlepšího, nejvýhodnějšího dodavatele, který by nám ve všem vyhovoval. My si musíme nejprve uvědomit, jakou máme spotřebu, kolik máme spotřebičů, jestli používáme elektřinu jenom na to běžné jako je svícení, praní a podobné věci, nebo jestli elektřinou i topíme, jestli máme bojler a podobné věci, musíme to všechno důsledně zvážit a potom porovnávat jednotlivé dodavatele, jednotlivé tarify a k tomu nám může pomoci třeba cenový kalkulátor. Tady je velký nevýhoda těch kalkulátorů, srovnávačů, že většinou jsou placené komerčně. Tedy něco nám to doporučí a hned nám to nabídne uzavření smlouvy. Tak tudy cesta nevede, chce to využít certifikovaný srovnávač třeba na stránkách Energetického regulačního úřadu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Upřímně řečeno právě ty jednotlivé položky té ceny energie, kterou platíme každý měsíc, tak jsou velmi nepřehledné, tam je tolik údajů, tolik dat a tolik věcí, které nejsme schopni podle mého soudu docela dobře rozpoznat. Kdo nám s tím třeba může pomoci?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Můžou vám s tím pomoci, s tím rozklíčováním obvykle v nějakých poradnách. Vím, že existují občanské poradny, spotřebitelské organizace, tam poradí, ale můžeme se také obrátit na ty infolinky jednotlivých dodavatelů. Měli by být schopni vysvětlit také, z čeho se ta cena skládá. Je pravdou, že cena je velmi složitá, je to regulovaná část, neregulovaná složka a neregulovaná se dále člení, to jsou poplatky pro operátora, pro toho dodavatele, za distribuci a opravdu je to složité. A třeba na naší poradně je velké množství stížností spotřebitelů, že se nevyznají v tom vyúčtování, a teď se tedy objevují snahy na to zjednodušení.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Problém je v tom, že i když nerozsvítíme za celý měsíc a jsme mimo byt, tak stejně platíme, ale to už zkrátka a dobře tak je a bude pravděpodobně.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak bychom i mohli poznat toho pravého dodavatele, abychom opravdu měli dojem, že když už tedy ten převod provedeme, když už změníme svého dodavatele elektřiny, že neuděláme chybu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud jsme si spočítali tu naší třeba spotřebu a kolik platíme teď, to jsou věci, které musíme vědět, pak začneme vybírat. Samozřejmě klíčová je cena, ale nemůžeme spoléhat jenom na tu cenu. Musíme se podívat třeba na zkušenosti ostatních odběratelů. Ono totiž je otázkou, zda se nám vyplatí třeba o malinko víc, ale nebýt vázán i na nějakou dobu, nemít různé sankce nebo poplatky schované ve smlouvě. Musíme zvažovat.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Občan má právo bezplatně změnit svého dodavatele energie, to je pravda? Bezplatně, ten převod ho tedy nebude nic stát, žádný poplatek a podobně?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono by ten převod nic stát neměl, jenže, všude je to jenže, a tady jsou to ty smlouvy na dobu určitou, a tam se to úplně vždy nevyplatí, je lepší třeba čekat, když dodavatel zvyšuje cenu a pak můžeme skutečně takzvaně utéci k jinému dodavateli.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Někteří dodavatelé právě třeba garantují zachování určité ceny spotřeby energie, za tu spotřebu energie s tím, že vlastně ale my těžko můžeme vědět, jak se ceny na trhu budou vyvíjet do budoucna. Je třeba i taková úvaha podle vás vhodná nebo ne, vy byste to neudělal?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ta fixace není všelék. Ona se jednak vztahuje pouze na neregulovanou složku, tedy to, co si stanovuje dodavatel, a jednak skutečně závisí na tom, jak ty ceny se pohybují, zda se to vyplatí. Třeba před několika lety, kdy lidé využili tu fixaci, tak ceny šly nahoru, všichni byli spokojeni, skutečně se jim to vyplatilo. Jenže pak ceny za energii začaly klesat a oni rázem zjistili, že třeba mají fixovanou vyšší částku než je teď ta tržní hodnota, pak se to nevyplatí. Třeba u těch menších odběratelů, kteří skutečně tím jenom svítí, tam bych to asi úplně nedoporučoval. Pokud je to velký odběr, topíme tím, ohříváme vodu, tak tam možná si pojistit to, že cena nevzroste. Je to spíše z toho důvodu, že víme kolik v budoucnu budeme platit, než že bychom si pojistili, že ušetříme.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Distribuční sazby, to je také jeden termín, který se objevuje, pořádně mu nikdo nerozumí.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Distribuční sazby je něco jako tarif u mobilního operátora. Musíme si to správně nastavit, abychom, aby se nám to vyplatilo. Jsou třeba speciální distribuční sazby pro ty malé odběratele, pak ti, co ohřívají vodu, ti, co tím topí, třeba i pro chalupáře. Opravdu tady je ale vhodné navštívit nějaké energetické centrum, poradit se jakou tu energetickou sazbu zvolit a je jich hodně, pokud si dobře pamatuju, aspoň kolem deseti jich bude.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to nějaký balíček, který v sobě právě skrývá i něco teda, co potom vždycky zaplatíme, je to, skládá se ta distribuční sazba z několika různých plateb?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono na tu distribuční sazbu bude nastavena ta cena. Samozřejmě jiná cena bude pro toho malého odběratele, jiná cena bude pak pro toho třeba chalupáře, který má výhodnější energii o víkendech. Ale zase stejně tam bude ta regulovaná složka, neregulovaná složka a ty podsložky.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Distribuční sazba není záloha za elektřinu, kterou platíme měsíčně.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, to není.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď další pojem, a to jsou aukce energií. Jaký vliv mají teda na nás, na běžného spotřebitele, jak my můžeme podle nich i vlastně se třeba chovat?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Energetické aukce jsou, řekněme, novinkou, před pár lety se tu objevily. Ve světě to funguje, u nás s tím byly velké problémy. Je to tím, že tady se vyrojilo velké množství společností, které to začaly nabízet a byla tady různá podezření na korupci a podobné věci. Třeba ve světě Holanďané s tím mají velkou zkušenost, Slovinci s tím mají velkou zkušenost, a tam to funguje. Většinou to dělají třeba spotřebitelské organizace.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A velké organizace. Vím, že dokonce i snad obecní úřady v Praze, mám dojem, že i se podle toho chovaly.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Také to dělaly, také to dělaly, některé, nejde to úplně zobecnit, některé ty obecní úřady, které byly domluveny s nějakou společností, tak měly velice kladné hodnocení, lidé byli spokojeni, a pak tady bylo spousta těch aukcí, kde lidé byli velice nespokojeni a spíše na to doplatili. Ono je totiž rozdíl, kdy my jdeme do aukce a nevíme, kdo vyhraje, kolik budeme platit, vlastně nevíme nic. A pak je otázkou, zda se zavážeme k tomu, že ať vyhraje, kdo vyhraje, tak musíme uzavřít smlouvu jako spotřebitel, anebo je to tam na tu úvahu. Když vyhraje, ať vyhraje, kdo vyhraje, vy budete mít možnost si říci - ano, jdu do toho - ne, nejdu do toho. Třeba tohle je model, který funguje u spotřebitelských organizací v zahraničí, kde je pak nikdo nenutí uzavřít tu smlouvu. U nás to většinou bylo naopak, ať vyhraje, kdo vyhraje, musíte uzavřít.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Když nám zvýší potom cenu za spotřebu energie náš dodavatel, tak samozřejmě to je první, že se naštveme a hledáme levnějšího, tak ta cesta je snadná, rychlá, jednoduchá?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Snadná, jednoduchá není, ono u energií není skoro nic snadného a jednoduchého. Ovšem pokud dodavatel zvyšuje cenu a my jsme třeba u něj na dva, na tři roky máme s ním uzavřenou smlouvu, tak my v tomhle okamžiku můžeme od té smlouvy odstoupit a jít k jinému dodavateli, tedy nejsme vázáni tím, že on se rozhodl teď rychle zdražit a my budeme muset dalších tři, čtyři roky platit, tak to ne. Můžeme se rozhodnout odstoupit od smlouvy, přejít k jinému dodavateli, ale pořád tu platí vybrat si, zvážit si, zda se nám vyplatí změna, vybrat si vhodného dodavatele a nenechat si vnutit nějakou nabídku na různých srovnávačích a nebo třeba při podomním prodeji, což je taky velký problém.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a to je docela zásadní téma, možná to bude i připomínat někdo z posluchačů, protože teď mají možnost vstoupit do naší debaty 221552525, Lukáš Zelený z časopisu dTest odpovídá dnes na téma co dělat, když chceme změnit dodavatele energie.

/ Písnička /

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ve Spotřebitelské poradně dnes mluvíme o změně dodavatele energií.Hostem je Lukáš Zelený z časopisu dTest, odpovídá na vaše otázky, dobrý den, kdopak volá, kdo se ptá?

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Josef z Brna. Slyšíte mě?

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Slyším a můžete se ptát, ano.

osoba
--------------------
Před sedmi roky při podomním prodeji jsem se uvázal k jedné společnosti na tři roky, ta doba teďka vyprší, takže tam je výpovědní lhůta tři měsíce, bylo to, začala platit smlouva od 1. 9. 12, takže jsem poslal výpověď a oni mně odpověděli, že ji teda bertou na vědomí, no a teda ještě v té původní smlouvě, nebo jsou tam takové podmínky, že když se to vypoví dříve, tak platím pokutu, a když pozdě, takže to neplatí, že se to automaticky prodlužuje na tři roky. Tak abych tohle nepromeškal, tak jsem asi před 14 dny v polovině května poslal výpověď a oni mně odpověděli, že moje smlouva posledním dnem, kdy budu od nich jako odebírat, je 1. září 2015. Čili toho 1. září to už je tři roky a jeden den. Tak jsem to reklamoval, byli velice naštvaní proč bazíruji na jednom dni, ale já v tom právě vidím ten chyták, že by mně mohli časem říci, že vlastně ta smlouva trvala více jak tři roky, a že tedy výpověď není platná. Tak tedy jako velice byli neochotni a poslali mi znova tedy dopis, když na tom tak trvám, takže teda to skončí 31. 8., což považuju úplně za logický, že jo. No, a teď je tam ještě takový dovětek, že pokud se nepřihlásím k jinému odběrateli, takže mi budou měřidla odpojena, tak to bych chtěl na to odpovědět. Jinak všechno.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme za otázku.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam u toho jak pán říkal dříve nebo později, samozřejmě to se vztahovalo k té výpovědi, ta výpověď musí být odeslána v tom termínu. Pokud je to předčasná výpověď, skutečně tam jsou smluvní sankce, většinou prakticky všichni dodavatelé je mají ve smlouvě. Pokud je to pozdě, tak už nestihl tu lhůtu a došlo k automatickému prodlužování smluv, což je důležité, na to je potřeba si dávat pozor, smlouvy se často automaticky prodlužují. Jde-li o ten jeden den, tak si myslím, že by tam nehrál nějak roli, že to prostě společnost tak informovala, nejspíš špatně, ale pak to napravila.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale je potřeba si dávat pozor, podle mého soudu, na všechno a je to dobře, že posluchač je pozorný a ty věci si sleduje pro sebe.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, s tím určitě souhlasím. Je dobře, že to namítl, pokud tam skutečně došlo k tomu špatnému spočítání.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a teď ještě k té druhé části, pokud se nepřihlásí k jinému odběrateli, že mu bude odpojen přístroj nebo měřidla.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Smlouvu se současným dodavatelem vypověděl, ta uplynutím doby skončí a pán si musí najít nového dodavatele. Pokud jakoby nemá smlouvu s žádným dodavatelem, energii mu nikdo nebude dodávat.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a odpojení toho přístroje, komu patří vlastně teda ten přístroj?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam by k tomu odpojení nejspíš došlo. Třeba na naší poradně skutečně tyhle případy zaznamenáváme, lidé vypoví smlouvu a nikam se nepřihlásí, firma přijede a odpojí elektřinu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A potom to zapojení zase stojí nějaké finanční prostředky, zase nainstalování toho nového přístroje?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Většinou v řádech stokorun, to požadují. Je otázkou, když bychom si pak našli nového dodavatele, jestli ten by to požadoval.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Třeba by to udělal zadarmo právě proto, že má novou duši.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Nového klienta, přesně tak.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, kdopak je u nás ve vysílání a má otázku?

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Josef, Havlíčkův Brod.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

osoba
--------------------
Já bych se chtěl zeptat jako obecně, jestli je pravda, že se vyplatí mít pouze dodavatele plynu, jako finanční částka, že v tom je daleko lepší než dodavatel elektřiny, kde se jedná řádově o stovky korun třeba, jestli to tak platí?

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme, ano, ano.

osoba
--------------------
Rozumíte, jo? To je všecko.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tohle asi úplně nedokážu posoudit, jestli se jako vyplatí jenom měnit dodavatele plynu a ne dodavatele elektřiny. Ono totiž ta částka je jednak pro každého odběratele jinak důležitá, že jo, pro někoho je důležité ušetřit 500 korun, pro jiného až 5 tisíc. Jednak každý má jiný odběr, jinak užívá jiné distribuční sazby, jinak má jiného dodavatele s jinou cenou, to úplně nedokážu tohle posoudit. Navíc my třeba aktuální srovnání cen dodavatele elektřiny a plynu budeme provádět letos v létě, takže tam z toho možná vyplynou ty výsledky.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jedna otázka v dnešní Poradně. Dobrý den.

osoba
--------------------
Tady posluchačka z Kolína, jsem to už já?

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

osoba
--------------------
Já jsem se chtěla zeptat, před asi dvouma měsícema přišel ke mně z podniku ten ...

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Zástupce. Ano.

osoba
--------------------
A chtěl, abych mu podepsala smlouvu na dva roky a já jsem mu řekla, že jsem od nich od prvopočátku a že nehodlám žádného odběratele měnit, tak jestli prostě, a že když to nepodepíšu tu smlouvu na dva roky, takže budu mít dražší sazbu, než když bych podepsala smlouvu, kterou prostě od nich odbírám, takže tu bych měla lacinější.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili nové podmínky asi.

osoba
--------------------
A že jsem to nepodepsala, tak prostě mi nebudou dávat slevu, jak je to možný? Já jsem mu říkala, já jsem u vás od začátku, já to měnit nechci, tak byste měli bejt tak slušný, že když jsem váš stálej zákazník, že byste mně měli automaticky prostě dát tu nižší sazbu.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme vaší otázce, ano, děkujeme.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady u toho, co paní popisovala, úplně není zřejmé, jestli teda to byl skutečně ten stálý, ten původní dodavatel, anebo nový. Ono totiž se v posledním roce začali více objevovat takoví ti už podvodníci, co už jsou za hranou. Oni jdou od jiného dodavatele, přijdou k vám domů, zeptají se na vyúčtování a řeknou, že jsou od toho vašeho dodavatele a že vám mohou poskytnout slevu a vnutí vám v podstatě k podpisu nějakou smlouvu, a teprve potom ten člověk zjistí, že to je úplně jiný dodavatel a podepsal změnu té nebo přechod k jinému dodavateli. A to, co paní popisovala, v podstatě by nasvědčovalo tomu, že se odehrál tento případ a je moc dobře, že na to nepřistoupila.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď je potřeba, aby si ověřila teda vlastně jak je to s tou její smlouvou a zatelefonovala podle, na telefonní číslo na tom svém vyúčtování asi pravděpodobně?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, zavolat si na infolinku toho svého dodavatele, protože ten stávající dodavatel s námi prakticky nikdy nebude komunikovat osobně, nebudou za námi chodit ti dodavatelé, ale spíše nás bude kontaktovat telefonicky a nebo je domluvena třeba schůzka na jejich centru. Záleží jak je to samozřejmě velký dodavatel. Ale, takže by za náma poslali osobní tady zástupce, který by za náma přišel, zazvonil a zrovna šel s nějakou slevou, to je málo pravděpodobné.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to je dobře, že se zeptala, takže vlastně i možná pro ostatní posluchače to byla velmi potřebná informace, velmi cenná informace.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Už to byla i poslední odpověď v rámci dnešní Poradny spotřebitelské. Mým hostem byl Lukáš Zelený z časopisu dTest a já moc děkuji za dnešní návštěvu. Hezký den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.