Hudba jako cesta aneb jediný Rom z Úštěku

8. září 2018

V dokumentu Hudba jako cesta uslyšíte ukázky ze zkoušky Pěveckého sboru Úštěk a taky vyprávění Kolomana Polaka, romského hudebníka z Košic, který vrací kulturní život do stále ještě vykořeněné a zanedbané sudetské krajiny.

„O historii Sudet jsem samozřejmě něco věděl. Ale nikdy jsem tady nebyl a vůbec jsem netušil, co mě tu čeká. A musím říct, že jsem byl zdejší úžasnou krajinou a památkami ohromený,“ odpovídá dirigent, sbormistr a hudební skladatel Koloman Polak. Do Úštěku se přestěhoval před dvěma lety z Vídně. S úsměvem podotýká, že je v současné době nejspíš jediný úštěcký Rom.

Jinak ale o svém romství moc nežertuje. Pochází z Košic, kde vyrůstal v rodině s dlouhou muzikantskou tradicí, ale jeho cesta na konzervatoř vůbec nebyla snadná. Musel si na studia počkat několik let, než přesvědčil přijímací komisi o svém talentu. Problém byl podle něj nejspíš v tom, jak vypadá a jak na první pohled působí: „Když vejdu do místnosti, ožijí staré archetypy.“

Kde může v klidu komponovat

Na rodném Slovensku se s rasismem setkával často. V Rakousku, kde studoval kompozici na vysoké škole a kde pak několik let pracoval, zase narazil na jiný problém: „Ve Vídni žádný otevřený rasismus není. Všichni se k vám chovají korektně. Ale když dojde na lámání chleba, nakonec stejně ničeho nedosáhnete.“

Zahájení Úštěk

V Rakousku Koloman Polak složil a uvedl své sociálně laděné dílo Bingo!Eine Romaspieleroper a 12 let se tam jako lektor podílel na sociálně-hudebních projektech pro mladé Romy, kteří by jinak trávili dětství na ulici. Nakonec ale zatoužil po místě, kde by mohl v klidu komponovat. A našel ho v malém severočeském městě Úštěk.

Hudební společnost Úštěk

Tak začala další kapitola jeho života. Spolu se svou partnerkou, operní pěvkyní Zuzanou Rašiovou založil Hudební společnost Úštěk a také festival, na kterém vystupují špičkoví umělci – letos to byl například americký varhaník Cameron Carpenter. V rámci festivalu připravují i programy pro děti.

Hodně času a energie věnuje dvojice pěveckému sboru, který dali dohromady brzy po svém příchodu. Jeho členy jsou amatérští zpěváci z města i z okolních vesnic a zkouší se v místním kině. Temperamentní sbormistr má na své svěřence vysoké nároky.

Ale jeho přísnost už nese ovoce. Letošní festival zahájili úštěčtí Haydnovou Nelsonmesse spolu s Dresdner Barockorchester. A dokonce se dočkali i pochvalných kritik v německém tisku.

4. zahajovací koncert
autor: Hana Soukupová
Spustit audio

Související