Gabriela Preissová: Její pastorkyňa. Vesnická tragédie o krásách tváře i duše, o sebelásce a o lásce
Vdově Kostelničce nedopřál osud šťastné manželství ani vlastní děti. Přesto se po smrti svého muže, pijana a mizerného hospodáře, stará s příkladnou péčí nejen o vesnickou kapličku, ale především o nevlastní dceru. Jenůfčina čistá krása, laskavost a vychování jsou pro ni předmětem téměř domýšlivé hrdosti. Z této pýchy a z nešťastných událostí, při kterých Jenůfa přijde o svou krásu i o lásku lehkomyslného Števy, s nímž tajně čekala dítě, se zrodí osudová tragédie.
Představitelka hlavní role Helena Dvořáková je nominována do probíhající ankety Neviditelný herec století.
V anketě uspořádané v rámci oslav letošního rozhlasového výročí můžete vybírat z 20 českých rozhlasových herců a hereček, kteří svým interpretačním uměním obohatili tento specifický obor. Hlasujte od 6. do 31. března 2023 na www.neviditelnyherec.cz
Venkovské drama, zasazené do prostředí slovácké vesnice, napsala 28letá Gabriela Preissová už v roce 1890. Jen rok nato, co Národní divadlo uvedlo s nebývalým ohlasem její Gazdinu robu, neméně silný tragický příběh s výjimečnou ženskou hrdinkou
Ale zatímco se Gazdina roba stala po svém divadelním uvedení jedinečným argumentačním nástrojem pro ty, kteří podporovali nastupující realismus, Její pastorkyňa byla přijata mnohem rozporuplněji. I mnozí skalní obhájci nového stylu tragédii tvrdě odmítli a začínající dramatičku nařkli z drsného, přepjatého naturalismu.
Janáčkova Jenůfa
Nejen s odstupem více než 120 let je zřejmé, že Její pastorkyňa není žádným laciným pokusem o šokující podívanou. Jde o výsostné drama zachycující s mimořádnou vnímavostí uvažování a jednání člověka v pavučině mezilidských vztahů i svazujících zákonitostí venkovské společnosti konce 19. století.
Prudké společenské i kulturní změny 20. století umožnily posun v diváckém vnímání. Její pastorkyňa si našla na českých jevištích pevné místo a stala se inspirací pro další tvůrce. Jeden z nich však vycítil sílu Preissové textu dříve než jiní.
Pouhé tři roky po premiérovém činoherním uvedení požádal autorku o svolení k přepracování hry pro operní libreto Leoš Janáček. Jeho hudební uchopení příběh Kostelničky a Jenůfy učinilo světoznámým.
Kupujte na Radioteka.cz
Další hry a četby poslouchejte živě na Dvojce a po odvysílání ještě po dobu čtyř týdnů online – na webu dvojka.rozhlas.cz nebo v aplikaci mujRozhlas. Rozhlasové hry i audioknihy jsou k poslechu zdarma, není možné je stáhnout. Některé tituly najdete v prodeji na CD nebo ke stažení v mp3 na webu Radioteka.cz.
Související
-
Někdy člověk musí až na dno, aby se odrazil. Dojemná i nesnesitelná Vilma Cibulková ve hře Pieta
Příběh ženy, která se v rámci své střemhlavé životní jízdy jednoho rána probouzí v hotelovém pokoji vedle mladého neznámého muže a prožívá zvláštní, nečekané setkání...
-
August Strindberg: Bouřka. V hlavní roli Luděk Munzar
Poklidný život starého muže ve světě příjemných vzpomínek ohrozí nečekaný návrat bývalé manželky a dcery. V hlavní roli Luděk Munzar. Uvádíme k 90. výročí hercova narození.
-
David Drábek: Vykřičené domy. Sólo pro ženu, muže, moderního vypravěče a spoustu předmětů
Tatiana Dyková, David Novotný a Igor Bareš ve zvláštním tragikomickém příběhu dvou životních outsiderů – vyhaslé televizní hvězdy a nezaměstnaného padesátníka.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka