Favorit: Podle soudruhů se naše nejslavnější značka kol měla původně jmenovat Borec
Vlastnit kolo značky Favorit býval za socialismu sen mnoha kluků. Jeho příběh ale začal o mnoho let dřív.
V roce 1910 si dva kamarádi, pánové Ambros Swětlik z Opavy a Heinrich Kastrup z Německa, založili v Chebu továrnu na výrobu kol. Název pro ni vymysleli o čtyři roky později. Složili ho z iniciál svých příjmení. S jako Swětlik, K jako Kastrup. Es-Ka.
Hlad po kolech
Tou dobou prodává František Hering z Rokycan kola významných evropských výrobců a sní o tom, že jednou bude vyrábět svoje vlastní. Otevírá si tedy Sportovní závod na opravu a stavbu velocipedů. Jenže přichází první světová válka, poptávka po kolech klesá, a pan Hering musí zavřít krám.
Všechno se ale změnilo po válce, kdy byl naopak po kolech velký hlad, a panu Heringovi se začala otevírat cesta k uskutečnění jeho snu. Na počátku 20. let si otevřel vlastní dílnu a začal s výrobou kol. Tou dobou chtěli zvýšit výrobu i Swětlik s Kastrupem.
Rokycanům vládnou velocipedy
A tak se všichni tři spojili a v roce 1922 vznikla v Rokycanech továrna, která o něco později dostala název „Tripol-Hering a.s., továrna na velocipedy“. Montovala se v ní kola značky Tripol ze součástek chebské Esky. Majitelé se ale časem nepohodli, po 12 letech se firma rozpadla a každý si šel po svém.
Eska si v Rokycanech postavila novou výrobnu a svým kolům ponechala název Tripol. František Hering koupil původní areál a začal vyrábět konkurenční kola značky Velo-Tudor. Od té doby v Rokycanech vyráběly kola továrny hned dvě. A obě prosperovaly, protože o jejich výrobky byl mezi válkami obrovský zájem.
Jedno město, dvě značky
Po znárodnění veškerého průmyslu včetně drobných podnikatelů bylo „shora“ rozhodnuto, že kola se v Rokycanech budou vyrábět i nadále. Montovala se cestovní kola Tripol a Tudor, ale na spadnutí byla už i produkce kol závodních.
Rodila se totiž tradice Závodu míru, pro jehož první ročník se musela kola dovézt z ciziny. Pro komunisty to byla nejen sportovní akce, ale hlavně i akce s velkým politickým nábojem. Závod míru se stal největším amatérským etapovým podnikem na světě.
Závod míru s Borcem
První rokycanské kolo pro Závod míru s přehazovačkou a čtyřkolečkem vážilo 9,5 kg. V roce 1950 jich v Rokycanech vyrobili necelou dvacítku. A jak se měla nová sportovní kola jmenovat? No přece Borec. To navrhovali soudruzi z ministerstva.
Chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina. Chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit!
Naštěstí ale ředitele továrny napadlo lepší řešení: Čezeta na počátku 50. let vyráběla řetězy Favorit. To by byl název pro kola podstatně vhodnější, ne? A tak se taky stalo.
Který známý výtvarník navrhl design značky? Co všechno se vyhrávalo na kolech Favorit? Jaký druh kol se vyráběl do převratu a kdo vlastní značku Favorit dnes?
Související
-
Waltrovka: Naše kdysi největší továrna na letadlové motory ve střední Evropě
Od motokol a tříkolek až k autům a leteckým motorům vyráběným i pod licencí BMW.
-
Jawa: Nejstarší fungující československá firma na výrobu motorek
František Janeček nebo Jára Cimrman? Šikovný vynálezce, který dřív než motorku zkonstruoval zařízení na fotografický záznam zvuku, byl taky mistrem marketingu.
-
Měl ji doma Tolstoj, Renoir i Dalí. Příběhy slavných značek: TON
Průkopnická metoda ohýbání dřeva i přístup jejího tvůrce k zaměstnancům udělal z tohoto nábytku nadčasovou klasiku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.
moderátor Jan Pokorný


Tata a jeho syn
Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.