Exšéf pražské mordparty Mareš napsal další rozhlasovou detektivku. „Je to můj srdcový případ,“ říká

27. srpen 2020

Bývalý šéf pražské kriminálky a spoluautor seriálu Případy 1. oddělení Josef Mareš už pro rozhlas napsal detektivku Záhadné ostří. Na Dvojce bude mít v neděli 26. dubna premiéru jeho novinka Okno smrti.

„Je to můj srdcový případ. Měl jsem hroznou radost, že jsem ho vyřešil. Byl to případ, od kterého starší kolegové dávali ruce pryč s tím, že se to nemůže nikdy vyřešit,“ prozrazuje Josef Mareš v Nočním Mikrofóru na Dvojce.

Viktor Preiss a Václav Neužil při natáčení rozhlasové hry Okno smrti

„Je to jeden z mála případů, který jsem vyřešil v podstatě sám. Protože na případu vždycky pracuje víc lidí. Jsou tam genetické stopy, daktyloskopické stopy... A tady vlastně nebyl nikdo jiný než ten můj vyšetřovací pokus, který pachatele nakonec usvědčil.“

Zarytá touha usvědčit pachatele

Jak se mu to podařilo? „Možná mi pomohlo moje vzdělání kybernetika. A intuice určitě taky. Ale hlavní bylo přesvědčení, že ten člověk to udělal a že já mu to musím dokázat.“

V čem se podle něj liší psaní pro rozhlas od psaní pro TV? „Psaní pro rozhlas je pohodlnější. V tom, že když to tak napíšete, tak se to tak i natočí. Protože v rozhlase se to jenom přečte. Může se to přečíst jiným hlasem, jiným tónem, ale ta věta tam zůstane.“

„Kdežto když napíšete, co ten herec dělá, tak to režisér může pojmout trošku jinak. Anebo zrovna ten detail, který vy chcete, tam nezahrne a může to dopadnout jinak,“ popisuje Mareš. „Okno smrti je hlavně dialog dvou lidí. Psalo se mi to strašně dobře.“

Proč odešel po bezmála třiceti letech z pozice šéfa oddělení vražd pražské kriminálky? Hodlá teď o své práci psát? A dočkají se Případy 1. oddělení třetí řady?

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.

Iva Jonášová, ředitelka Vývoje a výroby

citlivy_clovek.jpg

Citlivý člověk

Koupit

Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.