Embéčko. Zatěžkávací zkoušky od Skandinávie přes Sibiř až po Tunis
Nový typ automobilu, Škoda 1000 MB se veřejnosti poprvé představila 21. března 1964. Embéčko mělo být skutečně lidovým vozem, který se vyvíjel od roku 1956. Z více návrhů uspěla koncepce samonosné karoserie s motorem umístěným vzadu. Zkušební série padesáti vozidel absolvovala náročné zatěžkávací zkoušky od Skandinávie přes Sibiř až po Tunis. Pro sériovou výrobu byla v Mladé Boleslavi postavena nová továrna, jejíž pracovníci v prvním roce dokončovali obvykle 170 vozů denně.
Přes dvousměnný provoz se nakonec přešlo na trojsměnný, a tak se mohla automobilka v roce 1968 pochlubit produkcí 111.386 vozidel za rok. Za pět let se vyrobilo celkem 443.141 vozů všech modifikací. Embéčka se prodávala nejen v Československu, ale vyvážela se také do zahraničí, dokonce až do Austrálie a na Nový Zéland.
Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas.
Související
-
Embéčko bylo skvělou příležitostí k rozhovorům s lidmi, říká...
Čtyři a půl roku byla britskou velvyslankyní v Česku. Diplomatická mise skončila, ale Jan Thompsonová svůj odjezd oddaluje, jak je to jen možné. Česko si totiž zami...
-
Červené „erko“ jako člen rodiny. Vše kolem něj děláme společně, smějí se Simona a Miloš Tkadlecovi
Tentokrát vás redaktorka Romana Joudalová zve na Návštěvu do obce Jasenná na Náchodsku za Milošem Tkadlecem, který je hrdým majitelem legendárního vozu Škoda 110 R coupé.
-
Škodovky typu 100 a 110 slaví padesát let. Byly to první vozy, jejichž výroba přesáhla milion kusů
Nástupce tak zvaného „embéčka“ se začal vyrábět v Mladé Boleslavi právě 25. srpna roku 1969. Jeden z prvních automobilů Škody 100 má na zahradě i Daniel Urban z Říčan.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.