Dostali jste nevyžádanou zásilku? Nic neplaťte a klidně si ji nechte

25. únor 2015

Nevyžádaná zásilka je taková, kterou jsme si neobjednali. Pokud ale třeba ve spěchu souhlasíte s telefonickou nabídkou různých společností, pak už o nevyžádanou zásilku rozhodně nejde.

Co s ní? „Pokud jsme si jisti, že jsme si ji opravdu neobjednali, pak ji nemusíme na poště ani vyzvednout. Když už ji převezmeme, můžeme si ji klidně nechat,“ tvrdí právník časopisu dTest Lukáš Zelený.

Platí tady totiž speciální zákonná úprava, ze které pro nás neplynou žádné další závazky nebo povinnosti. Ochranou spotřebitele proti vymáhání zaplacení nevyžádaného zboží je i způsob dodání zásilky. Pokud nepřevezmete zásilku doporučenou, pak zasilatelé nemají žádný doklad o tom, že nám zboží vůbec doručili.

Nebojte se ozvat!

„Ale vždy je lépe dát jednoznačně najevo, že o zboží nemáte zájem. Nebojte se jim napsat třeba e-mail, nic jsem si neobjednal a nic od vás nechci. Pokud už jste se zavázali třeba ke sběratelskému servisu, nebo jiným opakovaným zásilkám, podívejte se do obchodních podmínek, a co nejdříve to ukončete.“

Nechtěné zásilky už pro pětileté

Jako příklad uvedl zasílání autíček malým dětem, které posílá jedna firma až ze Švýcarska. „Nejvíce nás na tom zarazilo, že zásilka byla adresována pětiletému klukovi, který neuměl číst ani psát a rozhodně si sám nic neobjednal,“ upřesňuje.

Čtěte také

Co tím ale firma sleduje? Podle Lukáše Zeleného to je velmi dobrý marketingový tah. „Když totiž dítě uvidí autíčko, bude rodiče přesvědčovat, ať objednají celou nabízenou sérii. Tady je jediná rada, dát dítěti pouze jedno autíčko a o nějaké další nabídce vůbec nemluvit.“

Kde vzali má osobní data?

Zůstává tady ale otázka, kde různé společnosti berou naše osobní data. Prý se s nimi běžně obchoduje. Pokud jde o telefonát s nabídkou, zeptejte se volajícího na přesnou identifikaci společnosti, kterou zastupuje. Zároveň požádejte o poskytnutí informace, odkud vaše osobní data volající má.

„Pokud vám to neřeknou, pak jim napište dopis nebo e-mail s odvoláním na zákon o ochraně osobních údajů. A pokud vás budou obtěžovat stále, pošlete podnět na Úřad pro ochranu osobních údajů,“ radí právník.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio